Aktualizováno Po mírně pozitivním překvapení z výsledků za třetí čtvrtletí loňského roku představil provozovatel největší světové sociální sítě, společnost , včera po závěru Wall Street údaje o hospodaření za poslední kvartál roku, které vzbudily o poznání horší první dojem. Výrazný nárůst provozních nákladů se odrazil v propadu zisku o 79 procent, který zastínil 40procentní nárůst tržeb. Investoři poslali po zveřejnění výsledků akcie v prodlouženém obchodování až o 11 procent níž, titul postupně ztrátu umazal na -3,5 procenta (30,17 USD).
Čistý zisk společnosti propadl na 64 milionů dolarů, po přepočtení na akcii na 17 centů a převýšil analytický konsensus nastavený na 15 centů, resp. celkový zisk 45,8 mil. USD. Tržby vzrostly o 40 procent na 1,59 miliardy nad očekávaných 1,52 mld. USD. Provozní marže ve čtvrtletí klesla na 33 % z 48 % před rokem.
Provozní náklady ve čtvrtletí vyskočily o 82 procent na více než miliardu dolarů a výkonný ředitel firmy Mark Zuckerberg je hodlá dále navyšovat, v letošním roce (po očištění) o polovinu. Dodatečné výdaje směřuje na posílení personálu a nástrojů pro zvýšení pozice firmy na trhu s internetovou reklamou, jehož velikost ve Spojených státech odhaduje společnost Pacific Crest Securities na 6,97 miliardy dolarů. „Při správném provedení by se dodatečné investice měly projevit v růstu zisku,“ uvedl Adam Schneiberg z BTR Capital Management. „Dokud rostou tržby, Wall Street odpouští vyšší výdaje s cílem zvýšit ziskovost do budoucna,“ dodal.
Podle analytiků má největší podíl na kvartálním růstu tržeb úspěch online reklamních služeb, zejména mobilní reklamy. Firma rovněž zavedla cílené směřování reklam podle historie uživatelských webových prohlížečů. Reklamní tržby ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly o 41 procent na 1,33 miliardy dolarů, z toho téměř čtvrtina připadla na mobilní reklamu. Společnost EMarketer odhaduje, že trh s mobilní reklamou letos v USA vzroste o 82 procent, z čehož by jednička na trhu měla získat 57 procent a druhý hájit svých 12 %. „Vyšší příjmy z reklamy znamenají výrazně vyšší výdaje na provoz…,“ upozorňuje analytik Pivotal Research Brian Wieser.
Podíl mobilní reklamy na celkových reklamních příjmech se ve čtvrtletí zvýšil na 23 procent (306 mil. USD) z 14 procent ve třetím čtvrtletí, uvedl . Vyšší očekávání měli analytici , nastavené na 27 % resp. 384,2 mil. USD. „Lidé začínají chápat, že mobilní reklama je pro nás obrovskou příležitostí,“ řekl Zuckerberg a dodal, že počet uživatelů přes mobilní telefony překonal přístupy přes PC.
v lednu představil novou vyhledávací službu, který uživatelům umožní prohledávat obsah sdílený jejich „přáteli“ v této sítě s názvem Graph Search. Společnost dále modernizovala mobilní aplikace pro iPhone i telefony využívající Android od firmy . „Intenzivně investujeme s cílem využít naše příležitosti… cílem je vybudovat dlouhodobě co nejhodnotnější společnost,“ uvedl CFO David Ebersman.
Zuckerberg oznámil plán výrazně navýšit počet zaměstnanců, v důsledku čehož by růst nákladů v letošním roce měl převýšit růst tržeb. Ke konci loňského roku firma zaměstnávala 4619 lidí. Během posledních tří měsíců roku Facebook navýšil počet svých uživatelů zhruba o 50 milionů na 1,06 miliardy, z toho „mobilních uživatelů“ bylo 680 milionů proti 604 mil. na konci přechozího čtvrtletí.
(Zdroj: Bloomberg, Facebook, čtk)