Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šokující pravda o české ekonomice (blog)

Šokující pravda o české ekonomice (blog)

03.07.2013 16:19
Autor: Richard Hunt, www.hunter.cz

"Trhy se hroutí, všude se jenom snižují náklady.... tento rok je... těžký"- to jsou slova šéfa síťové agentury, která mi nedávno poslal e-mailem. Podobně sentimentální výroky jsem však slyšel od mnoha dalších lidí. Těžko si vybavuju nějakou velkou agenturu nebo významnou klientskou společnost, od kterých bychom slyšeli, že se jim daří dobře.

To je přece tou globalní /evropskou krizí, ne?

Chyba!

Vezměme si poslední čtvrtletní zprávu společnosti Tesco plc. Zde můžete vidět, že Česká republika má druhé nejhorší výsledky z 11 zemí, v nichž Tesco podniká. Abych citoval zprávu přesně: "Naše výkonnost v České republice odráží zvýšenou intenzitu hospodářské soutěže na trhu v kombinaci s pokračujícími dopady poklesu ekonomického růstu a rostoucí nezaměstnaností."

V této zprávě si také můžete povšimnout, že na Slovensku se daří společnosti Tesco výrazně lépe než v České republice. To mě nepřekvapuje. Již několik let jsem varoval každého, kdo poslouchal, že se zdá, že si slovenská ekonomika vede výrazně lépe než ta česká. Teď jsem poprvé našel spolehlivé a velice jasné shrnutí výkonu HDP obou zemí

cr sk hdp

Tato čísla jsou zničujícím důkazem špatného řízení české ekonomiky během vlády Miroslava Kalouska coby ministra financí a současně samolibého, provinčního myšlení celé politické třídy. Tato kritika se vztahuje na širší okruh ekonomických "odborníků", včetně ČNB a novinářů, kteří informují o jejich "analýzách" a prohlášeních - protože žádný z nich, pokud vím, nikdy neudělal toto jednoduché srovnání.

Slovensko - za posledních deset let Českou republiku předčilo 
 
Existuje jen málo evropských zemí, které mají mezi sebou tak úzký vztah jako Česká a Slovenská republika. Mnohé slovenské firmy jsou řízené nebo silně ovlivňované z Prahy. Podobná je struktura ekonomik obou států, obě mají silnou závislost na výrobě a montáži automobilů. Přesto se zdá, že česká ekonomika má oproti slovenské ekonomice významné výhody: výroba automobilů není tak dominantní jako na Slovensku, je fyzicky, logisticky i provozně blíže ke zdravé německé ekonomice, má větší a tradičně bohatší populaci. Můžete očekávat, že ekonomiky budou podobné, ale ta česká bude mít díky těmto vlastním výhodám lepší výsledky.

Navzdory všem těmto výhodám slovenský HDP neustále roste dvakrát rychleji než HDP České republiky a to jak od počátku krize, tak již před ní. To je nesporný fakt. Když jsem na to před třemi lety poprvé upozornil mého přítele, jednoho z původních partnerů Patria Finance, poznamenal, že Slovensko však začínalo na mnohem nižších číslech. V 90. letech bylo Slovensko žalostně mizerně řízené. Bohužel to nyní už jako vysvětlení neplatí. Na základě údajů od roku 2008 předčí podle mého hrubého výpočtu slovenské HDP na obyvatele to české v průběhu roku 2015.

Nechte mě to vyjádřit zcela jasně: do roku 2015 bude Slovensko bohatší země než Česká republika.

Aby se předešlo některým očekávaným komentářům, soustřeďme se chvilku na Slovensko. K výsledkům hospodaření ČR a SR mi můj přítel Erik Best řekl: "Předtím, než z toho vyvodím nějaký závěr, rád bych viděl srovnatelné údaje pro vládní výpůjčky a výdaje (ty z velké míry HDP samozřejmě ovlivňují)". Z této tiskové zprávy Eurostatu vyplývá, že Slovensko má nepatrně vyšší státní dluh než Česká republika, zároveň je ale podstatně nižší než v mnoha jiných zemích EU včetně Velké Británie. Slovensko má značný a dlouhodobý problém s nezaměstnaností. Můžeme spekulovat, že vláda selhala v rozšiřování prospěchu z hospodářského růstu dál než za hranice "Velké Bratislavy".

Slovenský růst je nicméně záhadou jen stěží. V roce 2004 provedlo Slovensko rozsáhlé změny své fiskální politiky s takovou vervou, že ho Světová banka nominovala na "největšího světového ekonomického reformátora". Většina čtenářů bude vědět o 19% rovné sazbě pro daň z příjmu, ale méně známá je možná skutečnost, že (podle informací od regionálního ředitele jedné síťové agentury) "můžete na Slovensku založit novou společnost do dvou dnů" (zatímco tady budou nejspíš rozumným termínem dva měsíce). Současná Ficova vláda evidentně začala rušit některé z těchto reforem, ale to se bude týkat budoucnosti.

A zajisté, je tu ještě jeden klíčový rozdíl. Slovensko vstoupilo do Eurozóny v roce 2009.

Češi odmítají přijmout skutečnost

Pokud chcete příklad provinční samolibosti, na kterou jsem poukazoval již dříve, těžké je předstihnout tento rozhovor s bývalým členem ČNB Robertem Holmanem publikovaný v Týdnu na konci roku 2010. Přečtěte si jen druhý odstavec, ve kterém tvrdí, že v porovnání se Slováky jsou Češi v eurozóně schopni reagovat na krizi "pružněji". Pokud se pak vrátíte k údajům o HDP, vidíte vlastní měnu jako "výhodnou", což hlásá Holman v článku? A zatímco Holman naštěstí ČNB opustil, je jasné, že Miroslav Singer smýšlí stejně jako on.

Toto není akademická diskuse. Přímo to souvisí s ekonomickou situaci společností, se kterými spolupracujeme. Marketingové aktivity mají úspěch, když hospodářství roste, když jsou si lidé jistí, že mohou utrácet. V recesi jsou marketingové rozpočty kráceny a záhy poté jsou snižovány stavy lidí v marketingu. To je důvod, proč byli schopní lidé bez práce po dobu jednoho roku, proč jinak úspěšné agentury pláčou, jak jim jde byznys špatně, proč šlo Tesco dolů o 9%.

Člověk by si myslel, že inteligentní lidé, co mají přístup k informacím se už dávno měli snažit přimět Kalouska a Singera k zodpovědnosti. Ale nevypadá to tak. V Hospodářských novinách (z 26. června, ne na webu), Renata Mrázová, která uspěla v ING - ve společnosti našeho nového nezvoleného premiéra - jako generální ředitelka ING Pojišťovny, nám ostatním sdělila, že "bychom si měli přestat stěžovat a hledat pozitivní cesty z blbé nálady, která v zemi převládá". Nuže tedy dobře. Vaše společnost může být o 9% níž než v loňském roce. Vaše agentura může být na pokraji bankrotu. Vaše penzijní spoření může být ohroženo kvůli kvůli výsledkům penzijních fondů ING. Ale je to všechno naše vina, že máme blbou náladu. A HN píše o paní Mrázové jako "vůdci".

Jak jsem už dřív napsal, kdyby Česká republika byla značka, byl by Kalousek vyhozen už dávno - jen na základě výsledků a to ještě dřív, než jsme dokonce začali přemítat o jeho pití v práci. Na druhou stranu, mezi zavedenou politickou třídou nevidím nikoho, kdo by znamenal zřejmý pokrok.

Jak to dáme do pořádku? 
 
Ve své vynikající knize "How do we fix this mess?", Robert Peston z BBC vysvětluje, že důsledky globalizace nutí státy, aby pro udržení zdravé ekonomiky identifikovaly svou komparativní výhodu. Jako příklad Peston použil zaměření Korei na high-tech spotřební zboží. Samsung je dobrým příkladem tohoto úspěchu. Také to ale představuje státní investice, například do telekomunikační sítě LTE 4G, která v Soulu funguje čtyři roky, přičemž tady i ve Velké Británii jsme sotva za testovací fází. Je úkolem politiků identifikovat tuto komparativní výhodu a budovat hospodářskou a měnovou politiku na jejích základech. Dalším příkladem by mohlo být rozhodnutí Velké Británii soustředit se na to, aby se londýnská City stala globálním finančním centrem. Nikdy jsem neměl tuto strategii rád a myslím, že selhala - ale alespoň je to strategie. Mnohem lepší je ta německá. Navrhovat a vyrábět věci, které chce svět koupit. Produkovat věci vyráběné ve vyšší kvalitě za vyšší cenu nejen velkými společnostmi ale také mnoha malými společnostmi, které poskytují lidem v malých městech zaměstnání. V roce 2004 prokázalo i Slovensko, že má strategii: kombinovat nízké náklady na pracovní sílu s prostředím přátelským vůči byznysu, které láká zahraniční investice. 

Už jste někdy slyšeli nějakého českého politika jasně vysvětlit co je česká komparativní výhoda a jak ji vláda přemění v úspěch? 
 
Co by tak mohlo být českou komparativní výhodou? Navrhoval bych "Německo, ale za nižší cenu." To byla cesta, na kterou se úspěšně vydala společnost Škoda Auto. Češi mají moderní tradici spočívající v technických dovednostech a sdílejí některé německé instinkty pro efektivitu. Češi ukazují své silné stránky v oblasti IT dovedností. Někteří lidé mluví o tom, že se z Brna stává "mini Silicon Valley", což se zakládá z velké části na úspěchu antivirových softwarů společností AVG a Avast. Co však udělala vláda, aby takové snahy povzbudila? Pokud mohu říct, absolutně nic. Jak se dostanete z Brna do zbytku světa, ať už fyzicky nebo přes internet? S jistými obtížemi, to je odpověď.

Je jasné, co by bylo třeba udělat, aby byla taková strategie uskutečněna. Abychom měli výhodu nad Německem, musí být sníženy daně a musíme se zbavit byrokracie. Pro povzbuzení rozhodnutí umístit high-tech společnosti v Brně raději než v Lipsku nebo Bratislavě jsou nezbytně nutné investice do infrastruktury. Zapotřebí jsou také investice do vzdělání, aby příští generace přinesly co nejvíce zlatých českých ručiček a rychlých českých mozků. Ach ano, lidé mohou říct, ale kde na to vzít peníze? Obhajuji snad velký nárůst státního dluhu? Ne, to není třeba. Odpovědí je přestat krást. Většina komentátorů se domnívá, že asi 15% státního rozpočtu je promarněno kvůli korupci. Nemohu si představit lepší způsob, jak se zbavit "blbé nálady" mezi poctivými podnikateli, než se dát seriózním způsobem do boje s korupcí! A samozřejmostí je, že, kdyby se to povedlo, dokonce by nám to mohlo poskytnout komparativní výhodu nad Slovenskem!

Článek je převzat z blogu Richarda Hunta.


Váš názor
  • Jak se politici starají o naše blaho
    07.07.2013 23:01

    “Je to stejný scénář jako při většině ostatních kroků, jimiž se politici "starají" o naše a vůbec všeobecné blaho. Stejně jako příkazem platit za neefektivní fotovoltaickou elektřinu nezajistí ekologickou elektřinu a záchranu planety, nýbrž tučné příjmy sobě a spřízněným subjektům. Vše samozřejmě pomocí státní moci a z peněz daňových poplatníků (odběratelů elektřiny).“ http://www.parlamentnilisty.cz/parlament/politici-volicum/Jezek-Svobodni-Jak-se-politici-staraji-o-nase-blaho-278156
    mša
  • samý vzdělaný ekonomové
    04.07.2013 18:19

    Nejsou ty češi ujetý. Každý chytrej jak radio jerevan ale bordel jak v tanku. Proč asi jsme zase na špičce EU v rozkrádání dodací z Bruselu. Janoušek a Ritter by všude jinde už bručeli a český obhájci zlodějů z MUS jsou u soudu ve Šweicu jen pro smích. Stejně jako zdejší tak chytrý diskutujíci
    Kořínek
    • Re: samý vzdělaný ekonomové
      04.07.2013 19:46

      o jednom vzdělaném ekonomovi vím. Bude ministrem financí? :) Mohl by. Kaldu tím, samozřejmě, nemyslím.
      mša
      •  
        04.07.2013 20:47

        Snad nemyslíš Ukradtužku??? Boha jeho, to by scházelo!
        PF2013
        •  
          04.07.2013 21:25

          nebuď trapný. Pozadí "aféry" reklamní tužky je obecně známo. Novinářské "dívenky", spolu s naším báječně chytrým obdarovatelem "náhrdelníků" nikoho neberou. Tebe možná ano, AMN a ostatní zdejší holčičky (třeba amn a jesse) také.
          mša
          •  
            05.07.2013 21:13

            Jistě. Pozadí je jasné. Líbilo se mu, tak ji šlohl, i když nic nepodepisoval. Má slabost pro lapis lazuri.
            Velkamedvědice
  • Slovensko
    04.07.2013 13:34

    Jediný způsob, jak se nenechat zmást takovými články, je navštěvovat země osobně a udělat si svůj vlastní obrázek. Nejlépe pobývat v zemi dlouhodobě. Je to jediný přístup, který se mi na Forexu vyplácí. Slovensko navštěvuji docela často a musím konstatovat, že článek je absolutně mimo. Nedokáži posoudit, zda nás dohánějí či ne, ale to že jsou za námi pozadu, je vidět na každém kroku. Přeji Slovákům vše nejlepší, ale tento článek je stvořen někde v kanceláři bez znalosti reality.
    Nero
  • souhlasím,
    04.07.2013 9:49

    že by v Česku stačilo zastavit rozkrádání. "Blbej" Kalousek měl dost rozumu, aby peníze do ekonomiky začal lít rok před volbami. Bohužel je rozpráší někdo jinej s výsledkem mnohem nejistějším. Korupční intenzita stoupne o 100%. Rusnok je možná dost dobrý ekonom, ale ješita a kariérista. Neměl by Zemanovi asistovat přidestrukci ubohé, leč parlamentární demokracii, nicméně jde tímto směrem.
    lime
    • Re: souhlasím,
      04.07.2013 12:59

      A kdo chtěl přímou volbu prezidenta? Média i poslanci ji snaživě prosazovali, ač Zeman říkal, že půjde kandidovat jen do přímé volby. Pak ho ve druhém kole zvolila většina (z níž většina určitě nehlasovala pro Z ale proti médiím a zfanatizovaným karlovcům). A teď se diví. Ale až zase bude množství lidí volit zemanovce na protest proti kalouskovcům a médiím, tak si svou zásluhu zase nepřipíšou...
      Kalka.
      • ??
        05.07.2013 21:10

        Kdo se tady diví?? My to věděli a říkali, co je to za prolhané sebestředné hovado. Odpovědnost za ten dobytek neseš Ty , tak se nevykrucuj, fanatičko. Schwarzenberg by na parlamentní demokracii, ústavní zvyklosti nekálel a do korunovačních klenotů by neblil. Máte, co jste chtěli. A jestliže jediným přijatelným protikandidátem, který má aspoň nějakou čest byl přestárlý špatně artikulující Schwarzenberg, který nemá důvod krást, je to než odraz reálných poměrů.
        Velkamedvědice
        • Re: ??
          05.07.2013 22:13

          Co by dělal KS, VM, nevíme. Možná by jednal v intencích Ústavy obdobně jako MZ. Možná by obdobně, coby první přímý vykonavatel vůle lidu, v těchto intencích zakotvil “zvyklosti“. Určitě však by se neměnila Ústava, o což nyní usiluje Kalda. Komické.
          mša
      •  
        04.07.2013 14:05

        Možná sis toho nevšimla, ale náš ústavní systém neumožňuje hlasovat proti někomu, Hlasovt lze jen pro někoho, takže si hlasovala pro Zemana a měla bys být spokojena, jak dobře jsi ho zvolila.
        ..
        • Dž.
          04.07.2013 16:14

          Hm, tos mne opravdu poučil, dík ;-) To, že jsem hlasovala pro Z značí, že jsem hlasovala proti Kalouskovu maskotu. A dosud vskutku nelituji. Ani si nemyslím, že je K chytrý. Je jenom vykuk... Sousloví "protest voters" jsi v život neslyšel, že.
          Kalka.
    • Re: souhlasím,
      04.07.2013 12:14

      "Otevřít kohoutky" poslední rok před volbami by udělal i středoškolák. To je standardní politcký cyklus. Kalda + bratrstvo podnikatelské pracky ještě chtěli příští rok zavést jednorázové odpisy jako "prorůstové opatření". A přidali by i úředníkům, každy hlas dobrý. Pro mě jsou ale fakta čísla - od roku 2006 až k vládě rozpočtové odpvědnosti = státní dluh je o 60% vyšší, než když to přebírali od "rozhazovačných socanů". Přitom byly všechny transfery seškrtány. Ukázalo se asi, že rozpočet ČR nestojí na pastelkách pro pvňáčky. Nezaměstanost je o 50-60% vyšší. Je tu nejdelší recese od roku 89, HDP v červených číslech. Navzdory poplatkům je zdravotnictví deficitní, je zajímavé, že bez poplatků měly pojišťovny přebytky. DPH je až trojnásobná. Já nevím, co bychom na tom měli vidět pozitivního...
      sgt.Mike
      • Tvrdá pravda
        04.07.2013 13:10

        a za ní tě ukamenují :-)). Připomenu tři svaté v TV jak nás ujišťovali, že se krize vyhne ČR. Tůma, Topolánek a Kalousek
        Medium2
        • Re: Tvrdá pravda
          04.07.2013 13:20

          Přesně. Kalousek na podzim 2008 sestavoval rozpočet na 2009 s plánem růstu HDP 4,8% (koncem roku to revidoval ne 4% ;-) Snižoval daně, stropoval sociálko. A v době, kdy zdejší hráči už měli za sebou držkopády (Arkadij dokonce MC), odmítal jako neopodstaněnou nabídku Vatikánu na odsunutí vypořádání s katol. církví na dobu po krizi... Nejsem Sobotkova fanynka, ale tady mi nikdo ze zuřivých zastánců "demokracie" nedovedl odpovědět na otázku, v čem byl horší než Kalousek...
          Kalka.
          •  
            05.07.2013 17:12

            to nevidíš nebo nejsi schopna pochopit diametrální rozdíl v přístupu k rozpočtovým zásadám mezi těmito dvěma osobami? holt jsi si ke studiu jazyků v pracovní době namísto hlídání , za které jsi byla placena měla přibrat i něco z ekonomie, potom bys možná pochopila, že zatímco sobotka - jak jsi správně podotkla, v době konjunktury, kdy hdp rostl cca o 5 - 6 procent ročně- vesele sekal dluhy,/které se přece nemusí platit/, kalousek prosazuje - a myslím, že se mu to daří,. tvrdou restrikci, možná až příliš tvrdou. osobně: pokud bych ve vší skromnosti hodnotil výkon funkce ministra financí "chemika" kalouska a toho druhého pána, který v životě nic nedělal, připadalo by mi to jako porovnávat mercedes s trabantem.
            keris
            • Stará píseň
              06.07.2013 18:07

              Agrumenty a srovnání, které uvádíš se už samy ukázaly jako liché.
              Medium2
          • to Kalka
            04.07.2013 13:33

            Nevím, jestli by byl horší, ale jsem si skoro jistý, že lepší nebude. Kalouskovi to alespoň trochu pálí, i když jenom směrem k sobě a kamarádům. Jak se říká, bylo by to z bláta do louže, aneb jeden za 18 a druhý bez 2 za 20 :-)
            oh171
            • Re: to Kalka
              04.07.2013 13:54

              Kalouskovi to pálí hodně. Má malý okruh kamarádů a ti se s nějakými drobnými nespokolí. Proto tahá nové penězovody a dává všanc i budoucnost národa. V tom je především grázlovina tohoto grázla.
              Homo
              • to Homo
                04.07.2013 16:16

                Pod to bych se klidně podepsal, neboť mám stejný dojem :-)
                oh171
              •  
                04.07.2013 16:16

                Jasně, grázlovina. Ale jinak naprostá neschopnost jako ministra financí.
                Kalka.
                • to Kalka
                  04.07.2013 16:18

                  Máš sice pravdu, ale dluhoslav je v odborné oblasti stejný nýmand jako chemik, bohužel.
                  oh171
                  • Re: to Kalka
                    04.07.2013 16:27

                    No nevím, jestli udělal takový dluhy. To K sanoval rozpočet (a své dluhy) převedením vládních rezerv do rozpočtu, neměl povodeň jako Sobotka a nějaké pastelkovné nebyl problém. Situace ve školství a v péči o děti, staré a nemohoucí je teď daleko horší. K se chlubí cizím peřím, když po goebelsovsku stále opakuje, že S udělal dluhy ve fázi růstu. Kalousek víc než dva roky vůbec nepoznal, že tu nějaká krize, a tudíž nerůst, je, o recesi ještě déle ani nemluvě... A to OKD jde taky většinou na jeho vrub...
                    Kalka.
                    •  
                      04.07.2013 16:31

                      MUS
                      Kalka.
                      • Družka
                        05.07.2013 20:44

                        Na to tvé fanatické levicové blábolení lepší nereagovat. Od Sobotky po Zemana, ani na Tvé trapné papouškovaní o tom, že Karla volili fanatici. Kdysi se za čest umírálo. Teď lezete do zadku prolhanému kořalovi. Tak jen technická. I když gořala, který za Vašeho ryčení bleje na parlamentní demokracii a sestavuje partičku kamarádů a který i v TV kampani sprostě lhal, tím je Vám zřejmě blízký, že za Mos může vláda Tošovského byl ten , kdo fakticky poškodil ČR prodejem za 47% za 650 mega. Tato směšná zlodějská částka byla několikanásobně menší, než samotný majetek společnosti. Škoda řeči. Lenin by z Vás měl z stejným vztahem k parlamentní demokracii radost. Levicová lůza slaví v ulicích.
                        Velkamedvědice
                        • ti, co me tak serou!
                          05.07.2013 22:24

                          http://www.youtube.com/watch?v=O1dtHS2v_2A
                          paranoid android
                          • Re: ti, co me tak serou!
                            05.07.2013 22:37

                            http://www.youtube.com/watch?v=zpQt6MonzBQ
                            Velkamedvědice
                            •  
                              05.07.2013 22:50

                              http://www.youtube.com/watch?v=mmtNjx-sGzE
                              paranoid android
                        • Re: Družka
                          05.07.2013 22:14

                          Tvé papouškování se mi jeví trapnější.
                          mša
Aktuální komentáře
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data