Aktualizováno Čínská internetová společnost Alibaba jedná o uvedení svých akcií na newyorskou burzu poté, co se nedohodla na podmínkách uskutečnění IPO na trhu v Hongkongu s tamním regulátorem, tvrdí zdroje. Předmětem neshody byly představy firmy o akcionářské struktuře firmy a Wall Street je v tomto směru ve srovnání s čínskou burzou benevolentnější.
Jednání společnosti Alibaba s hongkongskou akciovou burzou a místním regulátorem trvající několik týdnů se soustředila na to, zda by bylo možné, aby firma měla akcie na burze a současně aby si skupina zakladatelů a některých zaměstnanců mohla udržet kontrolu nad složením představenstva. Stranám se však nepodařilo dohodnout. Burza v New Yorku nicméně, na rozdíl od té hongkongské, umožňuje duální akciovou strukturu, která je běžná u internetových firem jako a . Vstup na Wall Street by tak zakladateli Alibaby Jacku Maovi a jeho manažerskému týmu umožnil udržet si kontrolu nad firmou.
Podle zdroje si již Alibaba najala americké právní firmy, aby začaly pracovat na přípravě primární nabídky akcií, a brzy si najme i banky, které by měly úpis akcií řídit. Zástupci firmy a hongkongské akciové burzy se ke zprávě odmítli vyjádřit.
Rozhodnutí Alibaby uskutečnit IPO ve Spojených státech by znamenalo velkou ztrátu pro hongkongskou burzu, která nehostila primární úpis akcií v objemu přesahujícím 4 miliardy dolarů od října 2010. Alibaba zaměřující se na internetový prodej loni zprostředkovala nákup v hodnotě více než 160 miliard dolarů a podle analytiků má stále prostor k růstu. Čína má 591 milionů uživatelů internetu (což je více než činí populace jakékoli jiné země mimo Indii) a čínský internetový maloobchodní trh by se do roku 2015 měl proti roku 2011 ztrojnásobit na 395 mld. USD, odhaduje společnost McKinsey.
Podle údajů, které v červenci zveřejnila , jeden z hlavních akcionářů firmy, příjmy společnosti Alibaba v prvním čtvrtletí letošního roku stouply o 71 procent na 1,4 miliardy USD. Zisk se téměř ztrojnásobil na 669 milionů USD. má podíl 24 procent, největším akcionářem je japonská Softbak, která vlastní 37 procent. Ma, bývalý finanční ředitel a spoluzakladatel Joe Tsai a další nejvyšší představitelé firmy vlastní podíl deset procent.
Podle odhadů makléřských společností by hodnota firmy Alibaba mohla činit až 120 miliard dolarů, což by ji řadilo na třetí místo v žebříčku internetových společností za firmami a .com. Podle odhadů Ernst & Young by Alibaba mohla v IPO získat 12,9 mld. USD. Sociální síť získala v loňském IPO 16 mld. USD a primární úpis ocenil firmu na 104 mld. USD.
Alibaba Group se zaměřuje na elektronické obchodování, tzv. e-commerce. V roce 1999 spustila provoz stránek Alibaba.com zaměřených na firmy. Cílem bylo propojit čínské výrobce se zákazníky v zahraničí. Skupinou provozovaný spotřebitelský portál Taobao nabízí více než miliardu produktů a patří mezi 20 nejnavštěvovanějších stránek světa. Alibaba provozuje také mimo jiné platformu pro online platby Alipay.com, která měla v červenci 800 milionů registrovaných uživatelů. Expanduje také do sektoru finančních služeb prostřednictvím divize nabízející financování domácím firmám nebo do sektoru mobilních telekomunikací.
(Zdroj: Bloomberg, čtk, Reuters)