Aktualizováno Americká automobilka Ford dnes představila výsledky svého hospodaření za druhý kvartál letošního roku. Upravený zisk na akcii vyšplhal na 40c a překonal tak konsensuální odhad na úrovni 36c. Společnost překonala výsledkem 37,4 mld. USD také očekávání na úrovni tržeb, kde se počítalo s hodnotou 36,29 mld. USD.
I přes překonání nastavených očekávání však tržby meziročně klesly o necelého 1,5 %. To lze považovat za mírné zklamání s ohledem na skutečnost, že v prvním čtvrtletí společnost dokázala výsledek za stejné čtvrtletí roku 2013 překonat. Za poklesem stály nižší tržby realizované v Jižní a Severní Americe, kde se projevil klesající tržní podíl Fordu (např. v USA dosáhl 15,3 %, což je o 1,2 % méně než loni). Dobrou zprávou týkající se Severní Ameriky je pak schopnost Fordu mírně navyšovat provozní marži, která se z loňských 10,6 % vyšplhala na 11,6 %. Pro celý rok přesto ve zdejší oblasti Ford počítá s marží na úrovni 8-9 %, což je nižší hodnota, než které společnost dosáhla v roce 2013 (9,9 %). S ohledem na to, že právě oblast Severní Ameriky tvoří 57 % celkových tržeb společnosti, je případný pokles v provozní marži nepříjemnou zprávou.
Tržby naopak rostly o 9,6 % v Evropě a o 7,5 % v Číně. Evropa tak do celkového výsledku přispěla 8 mld. USD, když se projevila oživující se poptávka spotřebitelů. Pokles na trzích v Turecku a Rusku sice výsledek z části korigoval, avšak přesto společnost realizovala naproti stejnému období minulého roku kladný hospodářský výsledek před zdaněním. Provozní marže se tak vyšplhala do plusu, když se začíná projevovat transformační plán, zaměřený na nákladovou a produktovou efektivnost. Pro druhou polovinu roku přesto Ford na starém kontinentu počítá s poklesem prodejů o zhruba 100 tis. ks a postupným nárůstem nákladů spojených se spuštěním produkce nových modelů Mondeo a Focus. V centru pozornosti pak zůstává vývoj geopolitické krize v Rusku, které i nadále zůstává významným odbytištěm vozů Ford. I proto důležitou roli náhradníka může zastat asijský trh. Na čínském trhu meziročně vzrostl podíl o 0,3 % na 4,6 % a Ford pro letošní rok počítá s nárůstem zisků. Na druhou stranu automobilka vyhlíží vyšší náklady spojené s investicemi do produkcí v Číně a Indii.
Současná cena akcie dosahuje 17,9 USD, když se v premarketu výsledky projevily růstem o 0,67 %. Klíčovou otázkou pro budoucnost zůstává schopnost společnosti generovat dostatek tržeb a zajistit slušnou marži v regionu Severní Ameriky. Do karet by jí mohla hrát akcelerace amerického hospodářského růstu, díky níž by mělo dojít k růstu domácí spotřeby. Výhodou by pak mohl také být narůstající věk vozového parku. Automobilový sektor, který je silně spjat s cyklickým vývojem hospodářství, by tak mohl být jednou z hlavních oblastí zájmu spotřebitelů. Ztráta tržního podílu by však tento efekt mohla tlumit a pro Ford tak zůstává nezbytným úkonem, zvážit kroky nezbytné k udržení současného postavení.