Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Under Armour a 1 000 % zisků pod brněním

Under Armour a 1 000 % zisků pod brněním

14.08.2014 16:04

Index amerických akcií S&P 500 si za posledních 5 let připsal necelých 100 %. Sportovní akcie si vedou smíšeně: Nike si za posledních pět let připisuje asi 170 %. Adidas ještě na počátku letošního roku atakoval podobné cíle, letos ale přišla jeho cenová devastace. Ta celkovou návratnost posunula „jen“ na úroveň celého trhu. Puma měla za posledních pět let problém s tím, zůstat s návratností na černé nule. U těchto akcií je tak velmi těžké hovořit o nějaké jednolité skupině. Ale stále se bavíme o rozdílech v návratnosti dosahujících „pouze“ desítek procent. Jenže pak je tu Under Armour a 1 000 % v kapse, či zde spíše pod brněním.

Na UA jsem se podíval až poté, co se na těchto stránkách objevil žebříček nejdražších akcií indexu S&P 500. Podle něj je tato firma na celkové páté pozici, protože její PE dosahuje hodnoty kolem 50. Výjimečnost jejího PE ale bledne ve srovnání se zmíněnou výjimečností návratnosti za posledních pět let:

ua1

Zdroj: FT

Je mi jasné, že z hlediska sektorového a fundamentálního je to srovnání nemístné. Ale přece jen ho učiním – podívejme se na vývoj akcií UA a akcií dalšího skokana, kterého zde průběžně sledujeme – Tesly Motors. Nedávno byla jejich pětiletá návratnost v podstatě shodná, Tesla od té doby získala vedení. Tesla je ale také od roku 2013 znatelně rizikovější – volatilita elektroakcie je mnohem vyšší než volatilita akcií firmy zajišťující nám „brnění“ moderní doby. Pokud ale vezmeme do úvahy delší období obrázek je jiný: Tesla má betu 0,39 (její riziko tedy dosahuje 39 % rizika celého trhu), zatímco UA má betu 0,94 (takže je podobně riziková jako celý trh).

ua2

Zdroj: FT

Zajímavost UA jde daleko za rámec výjimečného růstu ceny akcií. Ukazuje, že je možné úspěšně dobýt odvětví, které není ani tak saturované jako přesaturované (a to nepočítám u nás populární asijské značky Abibas, Plima, apod.). Od UA žádné jejich „podbrnění“ nemám. Po pohledu na graf s cenou akcie jsem se jal zkoumat, zda firma nabízí něco funkčně skutečně výjimečného. Tedy třeba něco, co v létě chladí a hladí, v zimě hřeje, samozřejmě se v tom vůbec nepotíte, nemusí se to prát, vydrží to celý život, přitahuje pohledy opačného pohlaví a naopak odpuzuje komáry. Nic takového jsem nenašel. Nepochybuji, že výbava od UA je plně funkční, není mi ale jasné, čím se tato funkčnost odlišuje od „podbrnění“ jiných zaběhlých značek (jejichž akcie zkoumají úplně jiné návratnostní hladiny).

Možná mi nějaký zákazník a uživatel UA vysvětlí, že tyto produkty jsou skutečně někde jinde. Pokud ne a my vezmeme známá čtyři P (product, price, place, promotion), zbývá nám na vysvětlení oněch 1 000 % cena, marketing a prodej. Ceny mi při letmém pohledu nepřišly jako hlavní konkurenční nástroj, takže zbývá marketing a prodej. Pokud tomu tak skutečně je a výjimečný S&M dokáže v takto saturovaném odvětví udělat s cenou akcie to, co u UA udělal, je to na marketingovou nobelovku.

Následující tabulka už shrnuje hlavní finanční čísla UA – výsledovku po provozní zisk a výkaz cash flow.

ua3

Zdroj: FT

Za posledních pět let dovedla firma téměř ztrojnásobit tržby a více než ztrojnásobit provozní zisk. Provozní tok hotovosti dosáhl v roce 2009 119 milionů USD, pak prudce klesl, aby se v roce 2013 dostal na 120 milionů USD. Zde se tedy žádný růst nekoná, neposedný je zejména vývoj pracovního kapitálu (čisté investice do oběžných aktiv), což lze u rychle rostoucí firmy chápat. Ještě zajímavější je pohled na vývoj investic do aktiv dlouhodobých, respektive vývoj cash flow po investicích. CapEx byl v roce 2009 20 milionů USD, CF po CapEx tedy cca 100 milionů USD. Investice ale znatelně rostou, v roce minulém už dosáhly 236 milionů USD a CF po CapEx tedy bylo hluboko v záporu.

Výsledovka firmy tedy hezky roste (ale zdaleka ne tolik, jako cena akcie). Provozní CF je hodně volatilní a dlouhodobě neroste, hodně do tohoto vývoje ale promlouvá pracovní kapitál (s nižším růstem tento efekt opadne). Investice do dlouhodobých aktiv prudce rostou. Tok hotovosti po investicích je tak značně volatilní, nejednou se dostává do záporu. Vezměme nyní jako správní sportovní nadšenci a optimisté nejlepší rok: Provozní CF 200 milionů USD, investice 50 milionů USD, rozdíl 150 milionů USD. Dejme tomu, že to je CF k dispozici akcionářům. Požadovaná návratnost je kolem 8 %. Toto CF by pak muselo dlouhodobě růst o 7 % na to, aby ospravedlnilo současnou kapitalizaci. Jenže tento růst je (i u této akcie) velmi blízko k oněm 8 %, což vypovídací schopnost tohoto čísla dost snižuje (viz i předchozí pojednání o Amazonu). Doposud si každopádně o nějakém 7 % růstu CF pro akcionáře můžeme nechat jen zdát.

Poslední čtvrtletní čísla UA potvrzují schopnost generovat rychlý růst tržeb, zlepšily se i marže. Například Forbes je optimistický: „Věříme, že firma s využitím svých klíčových strategií (expanze do dámského segmentu, obuvi, na zahraniční trhy a přímého prodeje) bude schopná dosahovat silného růstu i v budoucnu. K tomu nutné posilování „brand image“ a růst hledající investoři se sklonem k povídkovému investování jsou spokojeni. Problém mají otravní rýpalové, kteří mohou být trochu znepokojeni tím, jak se oslavovaný růst přetavuje, respektive nepřetavuje do toku hotovosti.

Samozřejmě, že je tu relevantní námitka, že to vše je děláno pro to, aby tu jednou byla dojná kravka. A proto jsem srovnával UA a Teslu. Tesla na rozdíl od UA operuje s novým produktem na novém trhu. Tesla má potenciál přidávat úplně jiný typ hodnoty než UA. Ale u obou je to o velkých nadějích a čekání. A oběma se zde budu ještě věnovat. Pokud má někdo otestovány rozdíly mezi vybavením od UA a od jiných obchodovaných značek, podělte se zde prosím o ně. Proč UA dokáže něco, o čem jiné značky ani nesní?

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti. 


Čtěte více:

Tesla Motors – fundament a povídkové investování
15.07.2014 18:05
Jen na okraj mé úvahy o tom „V čem budeme jezdit v roce 2040“ jsem pod...
Padesát odstínů Googlu
22.07.2014 18:00
Google přišel s čerstvými čtvrtletními čísly a my se proto po čase pod...
Ryanair je velmi výjimečnou akcií
31.07.2014 17:57
Ryanair před několika dny upoutal pozornost trhů, když vykázal zajímav...
Investiční dobrodružství s Peugeotem
07.08.2014 18:00
Minimálně mužská část populace má většinou dost vyhraněný názor na to,...

Váš názor
  •  
    15.08.2014 16:44

    Dobrý den pane Soustružník, čtu často Vaše analýzy, kde se mi převážně líbí, že u rozboru výkonnosti dané akcie se zaměřujete na fundament společnosti (účetní výkazy). Nemám takové znalosti a chtěl bych se Vás zeptat, zda byste mi objasnil pár věcí. Ve třetím odstavci odspodu se zaměřujete na požadovanou návratnost kolem 8 %. Nechápu, jak jste k ni dospěl? A dále nerozumím tomu, z čeho vycházíte, když říkáte, že dané CF by dlouhodobě muselo růst o 7 %, aby to ospravedlnilo současnou kapitalizaci společnosti. A pak věta, že tento růst je blízko k oněm 8 %, což vypovídací schopnost tohoto čísla dost snižuje taky moc nerozumím. Prosím o laické vysvětlení, abych tomu porozuměl. Moc Vám děkuji¨ Dk
    DK
  • Popularita UA
    14.08.2014 16:48

    Proč UA tak roste? Trošku bych hledal souvislosti s počtem konfliktů a růstem základen USA po světě. Ona UA je totiž hlavně mezi silovými složkami (západními) velice populární a jejich popularita se šíří i mezi koaliční vojáky, kteří si jí pak "berou domů". Samozřejmě jde z části o "fetiš" z části je to dané sortimentem - sportovní či funkční prádlo. A ze své skromné zkušenosti, jsou některé kousky opravdu (trenýrky, cold/heat gear) nadprůměrné že obstojí i několikadenní pocení ve žhavé poušti. Takže asi proto :)
    Drewid
    • Re: Popularita UA
      14.08.2014 17:53

      Tak to je zajímavé a název firmy by tomu vlastně napovídal. Takže UA by byla taková militaristická akcie těžící z geopolitických tenzí :) Děkuji za postřeh.
      JS
Aktuální komentáře
24.04.2024
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m