Poslední vlna antimonopolního vyšetřování firem jako a a pokračující vyšetřování GSK má dopad na dodavatelské řetězce po celém světě. Firmy ze západu by na takový vývoj ale neměly reagovat příliš citlivě a neměly by z Číny odcházet. Namísto toho je třeba, aby sledovaly strategie, které jim na nejrychleji rostoucím trhu na světě umožní profitovat z přítomnosti. Je ale také samozřejmé, že si nemohou nic nalhávat, jejich oči musí být otevřené. Pouhá přítomnost na trhu není zárukou hladkého průběhu věcí.
Čínské vládní instituce se budou snažit o nalezení korupce a monopolních praktik zejména u podniků, které se snaží na čínském trhu pouze vydělat. Menší bude naopak tlak u společností, které do země přinášejí něco hodnotného a které zvýší její růstový potenciál. Jednoduše řečeno, pokud Čína nebude cítit, že se od dané firmy něčemu přiučila, jemně nebo i tvrdě ji zastaví. Použít může například dovozní cla, nebo zmíněné vyšetřování korupce.
Společnosti, které Číně umožňují učit se výrobě zboží s vysokou přidanou hodnotou, například v oblasti výroby letadel či automobilů, budou v této zemi vítány a jejich podnikání nebudou kladeny překážky. Firmy ze západu musí pochopit, že podnikatelské příležitosti jdou ruku v ruce s určitými podmínkami a časovým prostorem. Ten může trvat pět či deset let. Někdy možná ještě déle. Bez dalšího rozvoje ale bude tento časový rámec omezený. Pokud se nějaká firma stane příliš velkou, bude patrný tlak na to, aby se dostala pod vládní kontrolu z toho důvodu, aby se nestala příliš vlivnou a mocnou.
Z pohledu ze západu by se mohlo zdát, že naše společnosti už v Číně nejsou tak vítány. Nic není dále od pravdy, než podobný názor. Čínská vláda se zoufale snaží o to, aby se domácí podniky rozvíjely a mohly platit vyšší mzdy, které by podpořily růst poptávky. Na to potřebují firmy ze západu a jejich vystrašení je to poslední, o co by měla vláda zájem.
Efektivní strategií je podnikání s čínským partnerem. Ten obvykle dostane daňové pobídky, nebo je jinak motivován ke společnému podnikání. Západní firmy by měly s podnikáním v Číně začít tím, že zajistí fungování vnitřního systému proti korupci a úplatkům. Je možné, že bude třeba místních lidí na to, aby byly sledovány požadované procesy. To nejhorší, z čeho může být firma v Číně obviněna, jsou „monopolní ceny“. Na západě to není ani tak známka korupce jako toho, že se firma stala obětí svého úspěchu. Čínský pohled je ale rozdílný. Minimalizaci rizik lze provést i tak, že se firma nebude snažit o využití celého potenciálu čínského trhu. Namísto toho se může zároveň s expanzí na čínském trhu věnovat rovněž expanzi v jiné asijské zemi.
Autorem je Roy Williams z Vendigital.
Zdroj: BeyondBrics