Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Wyplosz: ECB tlačí Řecko ven z eurozóny

Wyplosz: ECB tlačí Řecko ven z eurozóny

02.07.2015 11:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Dramatický vývoj týkající se Řecka sebou přinesl i to, že ECB omezila svou pomoc pro tuto zemi. Tím, že odmítla poskytnout dodatečnou likviditu, rozhodla o tom, že Řecko musí opustit eurozónu. Možná jde o nutnost danou právním rámcem, možná se jedná o politické rozhodnutí, možná obojí. V každém případě ale tento krok vyvolává nepříjemné otázky týkající se zacházení s členskou zemí eurozóny a také nezávislosti její centrální banky.

Řecká vláda nyní dosahuje téměř rovnovážné primární rozpočtové bilance, a tudíž byla teoreticky schopná čekat až do jednání o nevyhnutelném snížení jejího dluhu. Riziko této strategie souviselo s tím, že řecký bankovní systém úplně závisí na likviditě od ECB. ECB ale 28. června znenadání oznámila, že pomoc už poskytovat nebude. Nutně tak muselo dojít k panickému vybírání vkladů. Bankovní prázdniny a kontroly toku kapitálu poskytnou určitý čas, ale kolapsu bank to nezabrání. Pak nebude mít Řecko jinou možnost, než opustit eurozónu a bankám dodat likviditu v drachmách.

Proč ECB ukončila poskytování likvidity v rámci programu ELA? ECB bude jistě tvrdit, že tak musela učinit kvůli právním normám. Je-li to skutečně pravda, celá koncepce, na které stojí eurozóna, je pomýlená. Pokud ne, ECB učinila významné politické rozhodnutí. A v obou případech nastal posun směrem k pohromě. ECB přestala plnit svou základní funkci, kterou je věřitel poslední instance. Může tvrdit, že chtěla zabránit ztrátám, ale likviditu bankám v Řecku poskytuje řecká centrální banka a ztráty by tudíž utrpěla ona a zároveň i řecký lid. Navíc platí, že udržení bankovního systému nad vodou je klíčovým úkolem každé centrální banky.

ECB by měla uznat svůj podíl viny na řecké krizi.
Byla to právě ona, kdo v roce 2010 odmítl snížení řeckých dluhů. V případě, že by k tomuto snížení došlo, nemuselo Řecko projít hlubokým fiskálním šokem, který ho poslal do dlouhé recese a kvůli kterému dluhy nakonec ještě více vzrostly. Dnes by byla země v situaci, kdy by její dluhy byly udržitelné. Francouzská a německá vláda tehdy ECB v jejím postoji podpořily, protože chránily své banky, které držely velký objem řeckých dluhopisů. Spojené státy se zase obávaly další krize ve stylu Lehman Brothers.

ECB se také přidala k „trojce“ a tím se dostala na opačnou stranu jednacího stolu, než na jaké obvykle zástupci centrální banky sedí. Ti totiž obvykle sedí spolu s vládou dané země proti jejím věřitelům. Eurozóna trpí problémy hlavně proto, že euro je pro jednotlivé členské země zahraniční měnou. Žádná jiná centrální banka na světě neříká vládám, jaké mají provádět reformy, jak prudká má být fiskální konsolidace. ECB požadovala po Řecku, aby provádělo kroky, pro které mají mandát jen volení politici. Musí tak přijmout svou část zodpovědnosti za špatně navrženou ekonomickou politiku a hlubokou recesi. Zmrazením programu ELA se politizace ECB dostala na ještě vyšší úroveň a tato banka nyní v podstatě tlačí Řecko ven z eurozóny.

Autorem je ekonom Charles Wyplosz.

Zdroj: VOXEU


Váš názor
  • a už se údajně uvažuje
    02.07.2015 20:05

    že by ATMka příští týden vydávala max. 20 EUR na kartu. Každý se snaží držet hotovost, a světe div se, nikdo nechce ukládat tržby do bank. Jenom se ptám, jestli jsem pořád ještě v Evropě, nebo už v banánové republice?
    bob
    • Re: a už se údajně uvažuje
      02.07.2015 20:14

      a možná dojde na slova A. Michla a na banky budou létat dlažební kostky :) http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/bankrot-grexit-co-bude-s-reckem-pet-pohledu-na-krizi/r~fe8b72ac1e3811e5a43f002590604f2e/v~sl:bdeadcab5c129130a88e31ad98b96946/
      bob
  • el mrcoch
    02.07.2015 18:59

    Tak třeba, i po reformách jdou do důchodu o 4 roky dříve než v německu, důchody pořád vyšší než v německu, hlavně státní důchody sou nehorázné i platy státních zaměstnanců na zemi v krizi. Snížené Dph sazby mají 4, 5%. a 9%....
    Velkamedvědice
    • Re: el mrcoch
      03.07.2015 10:51

      ....a přesto je tam bída a chudoba....něco je asi špatně
      keris
      • Bída ?
        05.07.2015 11:09

        Otázka čemu říkáte bída. U nás říkají bída když nejedou aspoň 2x v roce na zahraniční dovolenou. Nevím, mě to přijde přirozené, dlužím tak se uskromním. DPH mají pár procent , ne jak u nás 15 a 21, šedá ekonomika 30% do důchodu chodí kolem 55 let a krmí z toho děti které nemají práci. Četl jsem někde ekonomický rozbor proč se jejich ekonomika nezvedla - nezavedli žádné reformy ale jen škrtali na výdajové stránce. Reformy jsou nepopulární to je jasné. Když chci po zaměstnanci trochu jinou práci tak je taky problém. Zavést nový systém znamená nekonečná přemlouvání, protože lidi změnu nechtějí. Ale bez změny se těžko někam dostanou a Tsipras nikdy nemluvil o tom že budou nějaké reformy, tak jak u nás Bohouš - stejné kecy , vezmem bohatým a dáme chudým. Ale tak to nefunguje.
        (nezadáno)
    • Re: el mrcoch
      02.07.2015 23:00

      Zkuste přestat papouškovat propagandu. průměrný německý důchod je kolem 1180 Euro, průměrná řecký je 1000.
      ..
      • Džordžo
        02.07.2015 23:44

        A jinak mě překvapuješ. Že seš multinick je čistě Tvoje věc, ale od kdy si my dva vykáme??? Trváš na vykání?
        Velkamedvědice
      • Propagandu
        02.07.2015 23:35

        šíříte vy!! Průměrný němcký důchod je kolem 800 eur. Kolik přes 1000 te´d dělá řecký nelze odpvědět, po nespravedlivém krácení, kdy opět vydělali státní zaměstnanci, jak jste mi psal, to ústavní soud vrátil. Takže čísla k začátku roku 2014. Německo, 790, řecko 1600!! http://adler.blog.cz/1312/prumerne-duchody-v-evrope-2013
        Velkamedvědice
        • Re: Propagandu
          02.07.2015 23:37

          a to němci z něj ještě platí zdravotní pojištění.
          Velkamedvědice
    • Re: el mrcoch
      02.07.2015 19:18

      Ještě jinak, jedna věc je jistá, ta země je v háji nadlouho...jak se to vyvrbí je otázka, pokud se slétnou supi na privatizaci (jakože o tom nemám přehled) zbyde jim kulové a zisky pofičí ven..jeden z klasických dopadů "pomoci"...dle mého je bankrot je lepší, krátce bude bolestivý ale další generace nemusí v být v p***li
      el mrcoch
      •  
        02.07.2015 20:39

        ... ale to musíš řici Řekům, obrazně vyjádřeno. To oni se musí rozhodnout, že zbankrotují. To oni se musí rozhodnout, že žádnou pomoc nechtějí. To je čistě jejich věc. Bude to tak, jak se rozhodnou.
        ☺lolek☺
    • Re: el mrcoch
      02.07.2015 19:07

      Ok...všechno beru ale ta suma dluhu je neřešitelná..to přece nemá cenu ani počítat, ale pořád tvrdím, že je to politická otázka...Eu se je bude snažit udržet v peletonu..
      el mrcoch
      •  
        02.07.2015 20:41

        ... snažit se EU může, ale pokud Řekové řeknou ne, pak v pelotnu holt nebudou. Snaha není koksovatelná.
        ☺lolek☺
      • El
        02.07.2015 19:29

        Nejsmutnější je, že veškerou politiku ať už přímo nebo skrytě dělají prachy. Dokonce i tu"pozitivní"..
        Velkamedvědice
        • Re: El
          02.07.2015 19:34

          Na to není co říct...třeba by bankrot pomohl tomu molochu, aby se pohnul z místa, vždyť je standardní věc v ekonomice...mohl by ukázat jednotu a vůli něco změnit...obávám se ale že z toho mají strach, že se to rozsype a banda přijde o fufně...takže se vytahují bláboly o lidu apod.
          el mrcoch
      •  
        02.07.2015 19:16

        Ano , je to politická otázka. Dle mě jednotná měna jihu s německem byl nesmysl a přetlaky nekirogivané měnovým pohybem se dali čekst.
        Velkamedvědice
      •  
        02.07.2015 19:16

        Ano , je to politická otázka. Dle mě jednotná měna jihu s německem byl nesmysl a přetlaky nekirogivané měnovým pohybem se dali čekst.
        Velkamedvědice
  •  
    02.07.2015 15:32

    V 2012 byla část dluhu drženého soukromými věřiteli odepsána a část přerolována do držení poskytovatelů pomoci. Soukromí věřitelé dnes drží jen něco mezi 20 až 25 % současné celkové výše (dle WSJ). Autor si vybírá jen hodící se do krámu. ECB naopak udělala chybu, když nadále poskytovala pomoc i po roce 2012. Účel je zřejmý - geopolitika.
    kadanfm
  • autor by mal
    02.07.2015 14:51

    vrátiť DIPLOM. ECB už teraz je na hraniciach s tým, že jej ELA program je rizikový voči ostatným krajinám eurosystému. Platba 1,6 mld EUR MMF nebola uskutočnená, Platba viac ako 3 mld. EUR ECB od Gr nebude taktiež uskutočnená. Krajina, ktorá nezaplatí vlastnej centrálnej banke, asi nemôže očakávať, že vlastná centrálna banka jej na to poskytne úver.
    Open_mind
    • Re: autor by mal
      02.07.2015 15:12

      Plně chápu námitky autora proti chování ECB, která ukončila program ELA na základě politické objednávky. ECB ukončila program dříve než byly řecké dluhopisy v SD.
      ..
      •  
        02.07.2015 15:18

        ... naprosto stejně to udělala ECB v případě Kypru. Ten se urychleně umravnil.
        ☺lolek☺
        • Asi
          02.07.2015 16:11

          další blázen ...http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/374031-evropske-mocnosti-tlaci-na-zmenu-rezimu-v-recku-tvrdi-the-guardian.html
          el mrcoch
          • Re: Asi
            02.07.2015 16:24

            ... to mi dává smysl.
            ☺lolek☺
            • V
              02.07.2015 16:27

              jistém kontextu ano:-)))
              el mrcoch
              • ELA
                02.07.2015 17:25

                ukončena nebyla, jinak je po nich . Jen nebyl navýšen strop.Kluci se Syrizy si mysleli, že udělají bubáka, dostanou co chtějí, odpustí dluhy a jěště je pustí na trhy si napůjčovat na další rozhazování. Také souhlasím že ECB je nyní štědrá , protože od 1,7 by mělo být Řecko mimo ELA, ale oni ho jen ponechali na stávající hodnotě. Kdyby ale zvýšili strop jak chtěli a nedělo se nic, věřím tomu, že referendum by jim jěště více posílilo seběvědomí , protože lidi by nepocítili žádný dopad Tsiprasova "vyjednávání" - rozuměj vydírání. Nyní si mohou uvědomit jaké to je na začátku krize. Všem je jasné , že k nějakému odpuštění dluhu musí dojít, ale ne za podmínek, že rozhazujeme dál a vy nám to zaplatíte.
                (nezadáno)
                • Re: ELA
                  02.07.2015 17:50

                  Řecko bude v období od letošního října do roku 2018 potřebovat dalších 50 miliard eur (1,4 bilionu Kč), pokud jeho ekonomika poroste pomaleji, než se očekávalo a pokud země nezavede hospodářské reformy. Uvedl to dnes Mezinárodní měnový fond (MMF). (ČTK)...o čem se bavíme pardále?? jaké reformy?? co by měli udělat?? zabít důchodce nebude stačit...kolik z těch 50 mld by šlo na opravdovou a účinnou pomoc tomu státu. Mají zvednout sazbu DPH na 500%?? nějaké řešení?
                  el mrcoch
                  •  
                    02.07.2015 18:20

                    Nevím jestli jsi sledoval vývoj "jednání", co předvedli nebylo jednání. Neříkám že trojka je svatá, ale takto co předvedla syriza se nejedná snad ani v africe. Skákaní sem tam a když nevím už co tak vyhlásím referendum o něčem co už neplatí, navíc mám silné pochyby o ústavnosti toho referenda. Reformy musí být strukturální a hlavně mělo jít o snížení důchodů typu 1000eur+ atd.. Pokud mám náklad na důchody 20% HDP tak je někde asi problém. Syriza/Tsipras to samozřejmě pojala po svém a uvádí , že věřitelé chtějí snížit všechny důchody - hlavně ty nejnižší , ale o tom to není. SLeduji to denně, a jediné čeho SYriza dosáhne je zhoršení situace už tak slabého řecka a samozřejmě to zaplatí ti nejchudší, jako všude.
                    (nezadáno)
                    •  
                      02.07.2015 18:32

                      jěště drobnost, zásadním problémem řecka je, že se neodvádí daně. 29% šedé ekonomiky je problém. Udělali s tím něco ? Neudělali nic, kecy a zhoršení situace, jak ten náš farmář řídící stát jako firmu.
                      (nezadáno)
                    • No
                      02.07.2015 18:30

                      ono přece nejde o nějaké řecko...strukturální reformy přece musí udělat další kupa zemí...ale to je přece politicky "složité"...dluhy rostou rychle a všude...tady přece jde o kamínek v hrázi...a udržet "jednotu" přece něco musí stát, že jo...btw. co by se stalo kdyby obdobné "nehorázné" požadavky měly další postižené země? vidíš nějaké ekonomicky a politicky přijatelné východisko? Je současná situace způsobená těmi chudými o kterých píšeš? Jenom tu nepleťte ideologii..toto je o něčem jiném
                      el mrcoch
                      • Re: No
                        02.07.2015 19:07

                        Ale jen Zimbabwe, Sudán a Kuba splátku MMF nesplatily. A tohle a tohle je největší splátka. V EU je bedržím a statistiku jsem nefalšoval..
                        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie
15:00ČEZ, a.s.: Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Varta AG (12/23 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - HDP, q/q
12:00Walgreens Boots Alliance Inc (02/24 Q2)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:45USA - Index aktivity ISM Chicago
15:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university