Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sedm důvodů, proč může být VW horší než Enron

Sedm důvodů, proč může být VW horší než Enron

06.10.2015 13:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Je to jen krátce, co se objevila šokující zpráva, že Volkswagen používal ve svých naftových motorech software, díky kterému se dařilo oklamat zařízení testující emise těchto vozů. Už nyní ale existuje řada důvodů, proč by tento skandál mohl být nakonec větší než v případě společnosti Enron. Jen málo korporátních skandálů totiž pramení z toho, že by se někdo záměrně dopouštěl trestného činu. Manipulace s účetními výkazy, ke kterým docházelo v Enronu, do této kategorie spadá. Příběh této společnosti je tak předmětem výuky na řadě univerzit po celém světě. Proč by měl být Volkswagen ještě horší?

Za prvé, Enron poškodil úspory dlouhé řady lidí, ale Volkswagen ohrozil zdraví milionů. Zplodiny, které motory mohly díky podvodnému zařízení emitovat, jsou vysoce škodlivé, a to zejména pro děti a lidi trpící dýchacími chorobami. Za druhé, Volkswagen tvrdě loboval za to, aby se dieselové motory staly součástí strategie za snižování emisí. V USA mají naftové motory asi 5% podíl na trhu, v Evropě ale drží přibližně 50% podíl. Podvod byl přitom odhalen v USA a ne v Evropě, kde se naftové motory těší podporám ze strany vlád. Za třetí, pokuty a náklady, kterým bude Volkswagen čelit, pravděpodobně převýší náklady, kterým čelil Enron. Půjde jak o pokuty ze strany federálních úřadů, tak ze strany všech 50 států USA. K tomu se přidají žaloby od majitelů aut a jejich prodejců, kterým přes noc klesla hodnota vozů na skladě i hodnota jejich vlastní firmy.

Žádný soud v USA nebude mít velké pochopení pro zahraniční automobilku, která prosazovala „čisté naftové motory“ a přitom skrývala jejich skutečné množství emisí. A to ještě nevíme, jak dopadnou znalecké posudky týkající se vlivu těchto emisí na děti s astmatem. Ke Spojeným státům se navíc přidává vyšetřování v Evropě, Jižní Koreji a dalších zemích. Hovoříme tu o celosvětovém skandálu. Za čtvrté, Enron padl poté, co se ukázalo, že účetní machinace maskovaly hluboké ztráty. Volkswagen může padnout i přesto, že je finančně silný. Kolaps akcií je jen začátkem, reputace firmy může být nenávratně poškozena. Enron byl navíc mladou společností, ale německá automobilka už je na trhu 78 let a tvoří páteř německého průmyslu.

Za páté, Volkswagen by mohl představovat ránu pro celou německou ekonomiku. Německé firmy se rády odkazují na svůj původ i v anglicky hovořících zemích. Dá se ovšem čekat, že slogany jako „Das Auto” „Vorsprung durch Technik“ už brzy k vidění nebudou. Pro americké firmy bylo poměrně jednoduché se od Enronu distancovat. Pro německé firmy to bude nyní mnohem těžší. Za šesté, naftové motory budou po dvou desetiletích pravděpodobně opět považovány za špinavou technologii, což ohrozí tisíce pracovních míst. V delším období tu bude motivace k využívání alternativ, ale krátkodobě existuje problém, kterému bude čelit zejména Evropa.

Za sedmé, Enron poskvrnil důvěryhodnost účetních výkazů, Volkswagen ale poškodil široké snahy o prosazení technologického pokroku jako nástroje v boji se znečišťováním životního prostředí. Ukazuje se, že „čistý diesel“ je stejná lež jako „čisté uhlí“. A zde se dostáváme asi k největší tragédii: Volkswagen dal za pravdu cynikům, a to v době, kdy potřebujeme, aby se firmy co nejvíce snažily o záchranu planety.

Autorem je David Bach z Yale School of Management.

Zdroj: FT


Čtěte více:

Výsledková sezóna v Evropě – firemní kalendář pro 3Q15
06.10.2015 11:30
Již brzy odstartuje evropská výsledková sezóna za třetí čtvrtletí toho...
Vrhne se Čína na akvizice v Evropě?
06.10.2015 11:00
Podle chování akciových trhů by se zdálo, že když Čína chytí rýmu, svě...
Pár minut poté ... videokomentář na DAX
06.10.2015 11:06
Další ze série videokomentářů zaměřujících se na technické signály nab...

Váš názor
  • Největší škodu
    07.10.2015 17:28

    této super lži vidím v tom že pozdržela vývoj .Např. vývoj elektrovozů byl zpochybňován právě ekologičností a ekonomičností naftových motorů.Žasnu nad tou jejich drzostí.Jak si mohli vůbec myslet že se na to jednou nepřijde.
    Mira
  • výborný
    07.10.2015 14:54

    ...článek...to říkám i jako majitel vw. Němci representovaný Andělou ale potřebují pořádnou facku.
    db
    • Re: výborný
      07.10.2015 14:58

      Japonci budou na koni a skopčáci svou ekonomiku už začínají pohřbívat. Dobře jim tak.
      Jesse
      • Jesse
        08.10.2015 10:01

        no nevím nevím, diesel od Mitsu 1.6 nebo 1.8 má tuším ještě horší výsledek, vše jo to o těch tupcích co nám vládnou, pokud by upravili zdanění benzínu a nafty tak aby bylo výhodnější používat benzín i s o něco vyšší spotřebou tak je klid, benzín není žádná sláva,ale lepší než diesel pak by se asi hodně začil používat hybridy nemám z nich radost ale co se dá dělat ve městě buduem bzučet no a venku nějaká charismatický bručivý osmiválec ne ?
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        07.10.2015 15:00

        Japomci mají odbyt u Toyot u IS..o)
        Velkamedvědice
        •  
          07.10.2015 15:01

          Taky že jo a Evropa kvůli tomu prohraje:-))
          Jesse
  • ...malé děti
    07.10.2015 14:32

    Oblíbená hrozba, když nic nezabírá, je na malé děti. Viz utonulý chlapec u moře versus desítky utonulých v Číně, kterých si pro změnu nikdo nevšímá. Na tomto případu se ukazuje i nesmyslnost zlodějské daně za převod auta, pro kterou se bohužel zcela mylně vžil název "eko daň". Nakonec se možná ukáže, že seřízená letitá auta zatížena při převodu toto zlodějinou, jsou možná méně škodlivá než moderní, se stovkami vychytávek a vypalovacími filtry. Nemluvě o emisních zónách ve městech. Pokud jiní výrobci mají podobné údaje o emisích tak buď také podvádějí ale nějak sofistikovaněji, nebo je VW s vývojem desetiletí pozadu, což se mi jako laikovi nechce věřit. Jeví se mi to tak, že někdo od zeleného stolu stanovil nějaké hodnoty, emise, které nejdou možná i z fyzikálních důvodů ( třeba vlastnosti paliva, výkonu atd. ) vlastně splnit. Tady se handrkujeme o mikrogramy, procenta a v Indii, Číně makají ještě miliony dvojtaktů, aut bez katu, filtrů atd. Pak třikrát do roka chytne chemička, skládka, zbrojní sklad jehož kouř je vidět i z vesmíru a vlastně nikomu nic zdravotně nehrozí. Výbuchy sopek raději nezmiňuji...Tak jak to vlastně JE, sakra ???
    karel777
    • Re: ...malé děti
      07.10.2015 15:18

      ... hodnoty emisí lze fyzikálně splnit velmi snadno, to se velmi mýlíš.
      ☺lolek☺
      •  
        07.10.2015 15:21

        ano ano, ten software to dokázal :-))
        Jesse
        •  
          07.10.2015 15:23

          ... já takový software pod kapotou nemám a emise splňuji s velkou rezervou. Čím to asi je, že.
          ☺lolek☺
          •  
            07.10.2015 16:44

            Na volnoběh z kopce to umí každý:-)) Ale vážně. Pod kapotou žádný sowtware nemáš, tohle dělají ve výrobě při homologaci. Zákazníkovi a budoucímu šoférovi to může být šumák, páč ten sw sebou nevozí :-))
            Jesse
            •  
              07.10.2015 17:03

              ... já mám ovšem vůz homologovaný.
              ☺lolek☺
              •  
                07.10.2015 17:07

                No to jsou i ty postižené VW vozy. Homologaci jim nikdo neodebral.
                kadanfm
                •  
                  07.10.2015 17:17

                  ... to je pravda. Já navíc ovšem splňuji ekologcké standardy. Nejde tu právě o toto?
                  ☺lolek☺
                  •  
                    07.10.2015 17:26

                    Samozřejmě, že jde. Mne velice irituje, že bylo dopuštěno, aby kauza s podvodem narostla do tak velkého rozsahu a trvala tak dlouho bez toho, aniž by odpovědné orgány nějak zasáhly. Jenže o tom se moc nepíše, pořád se řeší jen VW.
                    kadanfm
                    •  
                      07.10.2015 17:53

                      ... to víś, no, Německo je korupcí prolezlé. A kdo maže, ten jede. A VW jel dobře, že.
                      ☺lolek☺
                      •  
                        07.10.2015 18:12

                        Nedávno tu proběhly analýzy rozvah vybraných automobilek. Ty německé nic moc, i když zrovna na VW si nevzpomínám. Teď se roztrhl pytel s nezávislými testy zaměřenými na emise a je to žalostné zjištění - VW není sám, kdo v reálu plní na míle daleko od homologačních měření. Toho by si média měla více všímat, protože se jedná o systémový problém a ne jen o izolovanou kauzu VW.
                        kadanfm
                        • kadanfm
                          08.10.2015 10:32

                          Pokud to tak je, uveď další fy, co podvádí.
                          Velkamedvědice
          •  
            07.10.2015 15:38

            Tak když je to tak snadné a někdo ten snadný fyzikální postup použít měl, ale nepoužil, zakládá to důvodné podezření, že by mohl šidit. To jsou takoví mentální chudáci na těch homologacích?
            kadanfm
            •  
              07.10.2015 15:51

              Plnit emise je jednoduché, ale když si k tomu automobilka usmyslí, že to kvůli zákazníkům musí být diesel, musí to mít výkon 180 k, nebýt dražší než 700 tisíc a vejít se to musí do prostoru, který nabízí módně designové tvary, je problém na světě. Na obranu automobilek mohu říci maximálně, že EU tím požadavkem na nízké emise CO2 jim to taky neulehčila.
              ..
              •  
                07.10.2015 16:16

                A tak se vyrobily miliony kusů během několika let a nikdo si ničeho vůbec nevšiml. Tak dokonale to měli vymyšlené. Pak přišel nějaký automoto klub a na výfuk nasadil zařízení v hodnotě možná stovek tisíc korun a ty emise změřil. Ostatní byli šokováni a stáli s otevřenou pusou a zmohli se jen na otázku - jak se to mohlo stát? Takové zneuctění autority!
                kadanfm
                •  
                  07.10.2015 17:10

                  ... oni se zmohli jen na otázku - jak se to mohlo stát. To by se asi VW skutećně líbilo. Oni se zmohli na to, že je budou trestně stíhat.
                  ☺lolek☺
                •  
                  07.10.2015 16:31

                  ... jj, asi tak nějak. Jen bych doplnil, že ony se ty vozy nevyrobily néjak samy, ale vyrobil je VW, a nebylo to jen několik let ale téměř celá dekáda, skoro. Ale pokud to směřuješ tam, že trestně stíhány by méli být i emisní kontroloři, tak to já nejsem proti, jen ať jdou v klidu bručet taky.
                  ☺lolek☺
                  •  
                    07.10.2015 16:42

                    No především tam by se měla zaměřit pozornost. Zákon, který nepřináší efekt a není vymáhán, akorát deformuje trh, vysává peníze a vede k absurditám, které nakonec vedou proti záměru zákona. Tak to prostě v životě chodí se vším, emise ne-emise. V r. 2008 byli taky všechny kdejaké ekonomické autority šokovány...
                    kadanfm
                    •  
                      07.10.2015 17:01

                      ... já nejsem proti, zavřete je všechny. Jen pŕedpokládám, že VW nechceš v těchto souvislostech omilostnit. Když už se tak pěkně přiznal, že podvádél
                      ☺lolek☺
                      •  
                        07.10.2015 17:05

                        Nic nepřiznávám, páč jsem nic nepopíral a nic jsem nespáchal. Nech si ty své inkviziční podprahové metody.
                        kadanfm
                        •  
                          07.10.2015 17:13

                          ... zjevně jsi se přehlédl, to se může stát. Co by se ale stávat nemělo je, abys mě kvůli své chybě křivácky obviňoval. Psal jsem, že se přiznal VW.
                          ☺lolek☺
                          •  
                            07.10.2015 17:20

                            Máš pravdu, na místo "se" jsem četl omylem "ses". Takže beru zpět obvinění tvé osoby.
                            kadanfm
                    •  
                      07.10.2015 16:47

                      Nj, když takové směrnice vymýšlejí komisaři na myšlenkové úrovni Jourové, divíš se?:-))
                      Jesse
            •  
              07.10.2015 15:43

              ... a Ty bys čekal, že bude podvádět zrovna VW, a dokonce tak, že zanechá otisky prstů v miliónech vozů po celém světě? Já ne. Doteď. Jinak ano, kontroly bude vhdné posílit. A hlavně opustit slerpou uličku vývoje, diesely.
              ☺lolek☺
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data