Americká společnost , která provozuje stejnojmennou síť kaváren, plánuje ofenzivu na globálním trhu. Chce totiž dobýt pozici největšího řetězce s kávou v Číně. Vedení společnosti řeklo, že by se čínský trh měl stát pro firmu časem největším trhem na světě. V USA, které jsou dosud pro klíčovým trhem, provozuje firma dvanáct tisíc restaurací.
Největší světová síť kaváren proto chce v Číně otevřít 500 dalších obchodů. Plány počítají s tím, že do roku 2019 by jich měla mít firma v Číně až 3 400. Nyní obsluhuje zákazníky ve 2 000 kavárnách. A i když byl Howard Schultz, výkonný ředitel firmy, světovými médii hojně citován s výrokem o tom, že se Čína může stát časem největším trhem pro , mluvčí společnosti poté odmítla uvést jakýkoli upřesňující údaj.
Srovnání vývoje přítomnosti Starbucksu na americkém a čínském trhu
Zdroj: Bloomberg
Nejen podle analytiků by ovšem smělé plány mohlo nabourat zpomalení ekonomického vývoje Číny a další znehodnocení jüanu. Agentura Bloomberg v této souvislosti uvedla, že kdyby se skeptické odhady naplnily, nejvíce by to mohly odnést čísla rozvoje u prodejů kávy, aut a softwaru. Firmy přitom ale zatím ve svých rozvojových plánech sázejí na rychle rostoucí střední vrstvu v Číně, která chce nakupovat kvalitní zboží.
Starbucks ale o nějakém zpomalení růstu v Číně nechce slyšet.
„Nemáme v úmyslu nějaké zpomalení a jsme stále velmi optimističtí na rostoucí příležitost, kterou Čína pro nabízí,“ citovala agentura Bloomberg Johna Culvera z vedení asijské divize Starbucksu. Obavy z čínské ekonomiky ovšem mohou, podle analytiků, bolet trhy jak v Šanghaji, tak i v New Yorku. Ty v posledních dnech navíc vyvolávají očekávání před dalším znehodnocováním čínského jüanu. Cílem tohoto kroku totiž má být podpora zpomalující čínské ekonomiky, po které by se stala globálně více konkurenceschopná. Lidová banka Číny opakovaně intervenovala na zámořském trhu a Čínský jüan tak atakoval pětileté minimum vůči Americkému dolaru. Měnová volatilita ovšem není podle mínění odborníků v nejbližší době vyloučena. Jenže podle Johna Calvera ani měnová volatilita není zatím pro rozvojové plány kavárenského řetězce závažnou brzdou.
Volatilita čínského jüanu
Zdroj: Bloomberg
Agentura Bloomerg uvedla, že už v lednu 2015 vedení Starbucksu oznámilo, že provádí aktivní zajištění proti devizovým rizikům a firma by měla být schopná kompenzovat dopady silnějšího dolaru. Nyní ale odmítla komentovat, jaká další zajištění plánuje použít v případě kurzových změn. Bloomberg doplnil, že podobně příznivě se dívají na růst na čínském trhu i zástupci z automobilového průmyslu, konkrétně automobilky Nissan a dalších oborů, jako například švédský oděvní řetězec AB. „Pokud Čína zpomalí, pocítí to celý svět, ale já bych se vsadil, že k žádnému zpomalení v Číně nedojde,“ citovala agentura Bloomberg Billa McDermotta, CEO společnosti . I softwarová firma tvrdí, že vytváření nových pracovních míst v Číně a rychle rostoucí třída, jsou klíčové ekonomické parametry, kvůli kterým se v Číně další rozšiřování businessu vyplatí.
Zdroj: , Bloomberg