Aktualizováno Z napětí na trzích se včera večer dokázaly oklepat akcie výrobce elektrovozidel Tesla Motors. Dopomohla tomu hospodářská zpráva za čtvrtý kvartál loňského roku. Dodávky Modelu S stouply meziročně o 76 % a jádrový provozní cash flow dosáhl pozitivní hodnoty (179 mil. USD), což se v předchozích třech kvartálech roku nepodařilo ani jednou. Tržby vzrostly meziročně o 59 % na 1,75 mld. USD a mírně zaostaly za očekáváním. Hrubá marže v divizi vozidel dosáhla 20,9 %. Pokud bychom nicméně čísla očistili o mimořádné položky (například „nadměrné“ náklady způsobené v kontextu odstavení výroby Modelu X), marže by se posunula k 25 %. Taktéž pozitivní faktor představuje postupné snižování nákladu na opravy v prvním roce užívání vozu, které signalizuje další zlepšení v technologiích. Zisk na akcii dosáhl -87c a hluboce zaostal za očekáváním (+10c).
Hlavní faktor včerejšího růstu akcií (aftermarket +15 %) proto vidíme v představeném výhledu. Tesla potvrdila svůj dřívější záměr dodat v letošním roce 80 – 90 tis. vozidel (Modely S a X). Konsensus počítal se 76,2 tis. Průměrná cena vozidla by navíc měla vzrůst s tím, jak se projeví příznivější produktový mix (větší podíl na prodejích modelu X s vyšší ASP). Dobrou zprávou je také očekávaný posun hrubé marže u Modelu S k hranici 30 % do konce letošního roku. Napomoci tomu může snížení produkčních nákladů (mj. pokles cen baterií, úspory z rozsahu). V případě Modelu X pak Tesla taktéž vyhlíží růst marží (prozatím k 25 %). Prostor pro zlepšení je v jeho případě navíc pravděpodobně větší, neboť pozdější nástup výroby modelu nechává prostor pro značné vylepšení technologických výrobních postupů.
Tesla zároveň pro letošní rok s růstem svého hotovostního zůstatku. A to i s ujištěním, že nehodlá na krytí svých kapitálových výdajů využít externích zdrojů. Jinými slovy by se společnosti mohlo podařit v rámci tranzitivní růstové fáze svého podnikání postupně stabilizovat kapitálovou strukturu a financovat expanzi za pomoci provozních aktivit. S ohledem na růstový příběh jsou totiž nedílnou součástí rozsáhlé investice (CAPEX 2016 má dosáhnout 1,5 mld. USD). Ty směřují zejména do rozšíření výrobních kapacit, servisních center a také sítě dobíjecích stanic („Superchargers“). Tesla taktéž ujistila investory, že hodlá poslední březnový den představit nový levnější vůz Model 3. Jeho dodávky nicméně začnou až v roce 2017.
I z dnešního vývoje (premarket +5 %, zatímco ještě včera v afterhours titul připisoval +15 %) je nicméně patrné, že napětí na trzích akciím Tesla nesvědčí. Jedná se o tradiční vzorec, kdy "růstové" tituly bez stabilizovaného podnikatelského modelu schytávají největší vlnu prodejního náporu.