Je vůbec možné, že by poptávka po světově uznávané švýcarské hodinářské práci mohla uvadat kvůli technologickým vymoženostem? Podle nejnovějšího výzkumu ano. Dodávky chytrých hodinek na konci loňského roku vůbec poprvé překonaly prvotřídní švýcarskou klasiku.
Technologičtí dravci
Z posledního průzkumu Strategy Analytics vyplývá, že globální dodávky chytrých hodinek v posledním čtvrtletí loňského roku dosáhly 8,1 milionu a vůbec poprvé tak předstihly náramkové hodinky ze Švýcarska. Více než 8 milionům smartwatch potom dominoval technologický gigant . Právě chytré Watch obsadily ve čtvrtém kvartále roku 2015 zhruba 63 procent trhu, na pomyslném druhém místě skončily s 16procentním tržním podílem hodinky od Samsungu.
Technologické duo a si tak doslova přivlastnilo většinu trhu a lze říci, že 8 z 10 dodaných chytrých hodinek na sobě mělo jednu z těchto dvou značek. Kupříkladu švýcarský TAG Heuer sice na nový trend chytrých hodinek koncem roku 2015 reagoval vlastní luxusní kolekcí, nicméně dodávky smartwatch této značky ve sledovaném čtvrtletí tvořily pouhé procento trhu. Generální ředitel společnosti TAG Heuer jsi je dle vlastního vyjádření vědom, že chytré hodinky s cenovkou začínající na 2000 dolarech to na trhu vůbec nebudou mít lehké.
Stará dobrá švýcarská hodinařina
Tradiční švýcarští hodináři v posledních třech měsících uplynulého roku celosvětově doručili 7,9 milionu kusů. Oproti roku 2014 se jedná o pětiprocentní propad. Tento trend jen potvrzuje, že švýcarští výrobci tradičních náramkových hodinek v současném tržním prostředí obtížně nalézají příležitosti k růstu. Nohy jim podrazilo i zpomalení hospodářského růstu a pokles poptávky v Číně, který z velké části pramenil z tvrdého zásahu tamních autorit proti korupci, ale i kupříkladu volatility na tamním akciovém trhu či devalvace renminbi. Výrazný propad zaznamenaly i dodávky do Hongkongu, který původně býval baštou luxusu. Svůj podíl na poklesu švýcarského exportu nejen hodinek má samozřejmě i tamní centrální banka, která hned vloni v lednu opustila režim intervencí na kurzu švýcarského franku k euru. Byl to ale právě strmý nárůst poptávky po chytrých přístrojích, který na tradiční hodinářský průmysl země čokolády a sýra dolehl obzvláště tvrdě.
Podle Federace švýcarského hodinářského průmyslu vývoz hodinek zaznamenal meziroční pokles i na počátku letošního roku. V lednu se snížil o 7,9 procenta. Globální útlum je pak od začátků roku téměř výhradně v režii klesající poptávky na dvou trzích – v USA a Hongkongu. V konečném součtu za minulý rok export hodinek ze Švýcarska klesl o 3,3 procenta na 21,5 miliardy franků. Propadl se tak na roční bázi vůbec poprvé od roku 2009.
Zdroj: CNBC