Před nějakou dobou jsme vám přinesli článek o autonomních vozidlech a jejich potenciálních problémech. Jedním z problémů na který se v článku poukazovalo, byl problém prvotních nehod a problémů plynoucích primárně z neodladěnosti aut, resp. nemožnosti vymyslet nebo nasimulovat opravdu každý potenciálně možný problém s kterým se automatika vozu může setkat.
Ani jsem netušil, že tak brzo dojde k tomu, že Google auto udělá chybu a bude se účastnit dopravní nehody, kde dokonce právě autonomní vozidlo bude viníkem celé nehody.
Nejednalo se o nějakou tzv. „totálku“, v podstatě šlo jen o „ťukanec“, všichni cestující jak v autobuse i v autě byli v pořádku. A všech 15 osob cestujících v autobuse ihned pokračovalo v cestě po přistavení náhradního transportu. Spíš jde o princip. Google auto chtělo měnit pruhy, ale registrovalo autobus dojíždějící v pruhu. Auto i testovací řidič vozidla Google věřil, že autobus ještě zpomalí a umožní tak pokračovat v manévru Google autu.
Ovšem o tři sekundy později došlo ke kolizi, kdy Google auto vyšlo ze srážky s poničeným blatníkem, kolem a sensory na levém předním boku vozidla. Autobus byl prakticky bez větších škod.
Google k celé věci vydal včera svoje prohlášení, ve kterém uvedl, že na sebe bere jasnou odpovědnost, protože pokud by se auto nepomohlo, jak se pohnulo, tak by ke srážce vůbec nedošlo.
Já si myslím, že se jedná o jednoznačně první reálnou předzvěst toho, co musí následovat, před masivním nasazením do provozu. V testovacím provozu musí být objevena slabá místa této technologie a ty vyladěna. Jsou tu tací skeptikové, kteří kolizi označili jako známku toho, že autonomní technologie není dosud natolik dokonalá, aby mohla do běžného provozu. Ovšem otázka zní, není právě tato fáze testování nepřímo určená na chybování? Aby pak v ostrém provozu nedošlo k chybě absolutně fatální?
Co se použitého software týče, Google řekl, že již prošel nehodu ve svém simulátoru a upravil software vozů tak, aby chápaly, že autobusy a také jiné velké vozy jsou méně uzpůsobeny na rychlou reakci nebo změnu směru. Jinými slovy naučili vozy chápat, že autobus se nemusí tak snadno vyhnout srážce jako běžné vozidlo.
Navzdory kritice je třeba říct, že Google svůj projekt autonomního vozu vede již přes šest let a za tu dobu bylo nějakým způsobem účastno 17 nehodám během najetých více jak 2 milionům mílím automatického i manuálního řízení.
Zdroj: Reuters, Bloomberg, Google