Technologický gigant na dnešním setkání představil zbrusunový iPhone s přídomkem „SE“. Velikost obrazovky dosáhně 4 palců, což odpovídá velikosti u pětkových modelů. Ostatně i celkový design je velice podobný. Nenaplnily se tak úvahy o navázání na plastový model 6c, což lze s ohledem na jeho nepříliš úspěšný prodej označit za rozumný krok.
Hlavní zlepšení se skrývá uvnitř. Opírá se o kvalitnější výkon odrážející zabudování kvalitnějšího čipu A9 a taktéž disponuje výrazně lepším grafickým procesorem, než který nabízela pětková řada. Součástí hardwaru je taktéž 12 megapixelový fotoaparát. Funkčností tak produkt bude zhruba někde mezi modelem 5S a 6S. Otázkou nicméně zůstává, jak se dokáže menší baterie s tak náročnými parametry vypořádat. Možnost využívat Pay bude zachována.
A teď to nejdůležitější – cena zařízení startuje na 399 USD (16 GB paměť), za čtyřnásobnou paměť si zájemci připlatí dalších sto dolarů. Objednávky odstartují již tento čtvrtek s dodáním v některých zemích již v příštím týdnu. Masový prodej bude nicméně zahájen až v květnovém měsíci. Naplnila se tak očekávání o větší cenové dostupnosti modelu, s níž by měl souviset růst poptávky nejen z externích zdrojů (držitelé modelů konkurenčních konkurentů), ale taktéž z poptávky interní (majitelé starších a zejména menších modelů). Z tohoto pohledu by tedy měl mít prostor k podpoře svých prodejních čísel. Otázkou nicméně zůstává samotný dopad na marže. Kovová konstrukce, kvalitnější procesor, možná i vylepšená baterie – to vše bude tlačit marži ze zařízení níže.
Kromě nového iPhonu představil také další verzi iPad Pro o velikosti 9,7 palce. Jeho cena bude o 200 dolarů nižší (599 USD), než kterou hlásí obdobný, avšak větší model s pamětí 32 GB. Dodejme, že cena nejlevnější verze hodinek Watch nově dosáhne 299 USD. Na jednu stranu to lze považovat za signál menšího úspěchu zařízení, na druhou to poměrně logicky doplňuje rozhodnutí představit menší a levnější model iPhone. Snížení ceny Watch by samozřejmě nahrávalo dalšímu tlaku na marže, dopad zařízení do agregovaných čísel je prozatím nicméně velice minimální.
Taktéž stojí za zmínku, že pokles marží, ačkoliv jde z povahy o nepříjemný fakt, nemusí být v konečném důsledku nikterak katastrofickou zprávou. A to zejména v případě, kdy se podaří přimět k „upgradům“ držitele starších a menších verzí zařízení a dojde k získání dodatečné poptávky z oblastí s rozrůstající se střední třídou (Emerging Markets). V takovém případě by se totiž podařilo nejen podpořit tržby a taktéž zisky/peněžní tok, ale vytvořila by se širší báze pro doprodej dalších produktů (zejména segment služeb – iTunes, App Store, iCloud, iBooks, Pay). Právě segment služeb pak disponuje hrubou marží na úrovni korporátního průměru (okolo 40 %), pročež by případný tlak ze strany maržově méně přívětivého hardwaru mohl vyrovnávat.