Tři velká vydavatelství v USA dostala pocit, že Alphabet tedy Google málo filtruje videa nahrávaná na YouTube a pouští na oblíbený video portál příliš mnoho obsahu ke kterému vlastní práva. Google byl obviněn, že jeho technologie selhává v identifikaci obsahu, který náleží právě těmto vydavatelstvím.
Platforma YouTube se rychle stala populární službou pro nahrávání videí a také se stala jednou z největších služeb pro streamování videa a také vlastně hudby. Dennodenně přitáhne více uživatelů než Spotify a Music dohromady.
UMG, Music a WMG v nařčení Google uvádějí, že technologie YouTube, která před nahráním videa prohledává nahrávku a snaží se rozpoznat interpreta, jednoduše nefunguje. Tento systém rozpoznávání nebyl schopen v mnoha případech rozpoznat autorský obsah a uživatelé jej na server bez problémů nahráli.
YouTube sice zavedl technologii tzv. Content ID, kde je píseň identifikována a pod videem je dán kredit autorovi, který může použití zakázat nebo ho tam může nechat a potenciálně na tom vydělat peníze. Podle Universal Music Publishing Group unikne filtru Content ID až 40 % veškerých nahrávek, které se dostanou na YouTube. Music uvedlo, že do sporu šlo, protože mu unikají miliony na tržbách za hudební produkci, protože technologie YouTube, kterou na ní Google používá, není dostatečná.
YouTube respektive jejich zástupci odmítají, že by Content ID nefungovalo. Podle YouTube je schopno identifikovat až 99,5 % veškerých nahrávek, které putují na YouTube. Robert Kyncl, chief business officer YouTube řekl Financial Times, že Content ID funguje a YouTube má čísla, která toto potvrzují.
Podle něj je však tato „aféra“ jen rétorickým cvičením, protože letošní rok je rokem, kdy by mělo dojít k obnovování licenčních smluv a tak považuje celou věc za spíše věc vyjednávací taktiky než nějakého pragmatického uvažování nad věcí.
Podle YouTube 50 % veškerých peněz, které portál posílá hudebnímu průmyslu, pochází právě z monetizování videí prostřednictvím technologie Content ID. Ale společnosti z hudebního průmyslu uvádí, že i 0,5 % nerozpoznaných skladeb představují stovky a tisíce nahraných videí a že to je stále příliš mnoho.
Music šlo ještě dále a najalo si firmu, která kontrolovala, která hudba Content ID nedostala. Chyby v technologii Content ID tak Music údajně měly přijít na 7,7 mil. USD v tržbách za cca. 10 miliard přehrání.
YouTube se v prvním kvartále muselo dařit velmi dobře. Společnost Alphabet pro 1Q16 zatím nezveřejnila detailnější rozpad tržeb. Nicméně v analýze se hovoří o tom, že Google segment kam spadá YouTube byly tahouny růstu reklamy ve videích a také reklama ve vyhledávání primárně v mobilním vyhledávání.
Dobrý výkon YouTube pro výsledky Alphabet mimochodem potvrdila také Ruth Porat v pravidelném conf callu s analytiky a investory. Řekla, že tržby YouTube pokračovaly v růstu ve velmi výrazné tempu. Dobré výsledky přináší YouTube hlavně skrze video reklamy. Docela hodně rychle roste i reklama v mobilní aplikaci YouTube.
K tržbám YouTube se přidala také služba YouTube Red, která byla velmi pozitivně přijata uživateli, kdy se za malý poplatek mohou zbavit všech reklam. Další příspěvek přinesly také YouTube Originals, které jsou dostupné pouze pro uživatele YouTube Red.
Zdroj: FT, , Bloomberg
Foto: Rego Korosi - CC BY-SA 2.0