Segment „Virtual reality“ (VR) globálně neporoste zřejmě tak rychle, jak se ještě na počátku letošního roku zdálo. Zjistil to zpravodajský server Daily Reckoning.com. Důvod je prostý – výrobci VR hardwaru a zařízení totiž nejsou schopni pokrýt pravidelnými dodávkami rychle rostoucí poptávku po virtual reality technologiích.
VR soupravy Oculus Rift z dílny společnosti a Vive, které vyrábí společnost HTC, mají podle zjištění Daily Reckoning v posledních týdnech velmi nepravidelné dodávky do prodejen a výzkumná agentura SuperData dokonce kvůli tomu snížila odhad výnosů z prodejů VR zařízení na tento rok o 22 % na 2,9 miliardy amerických dolarů. Ještě na počátku ledna 2016 odhady ale počítaly s tím, že letos firmy dokáží prodat technologie virtual reality za nejméně 5,1 miliardy dolarů.
Podle agentury SuperData dochází ke snížení odhadů tržeb za VR zařízení kvůli neschopnosti výrobců hardwaru naplnit spotřebitelskou poptávku. Na trhu chybí nejen celá zařízení, ale i díly VR, jejichž nedostatek snižuje životnost stávajících zařízení. Průzkum mezi americkými spotřebiteli uváděl, že tento rok si VR zařízení hodlalo koupit nejméně 13 milionů zákazníků, ve skutečnosti tak zřejmě udělá jen 7,2 milionu zákazníků. A kvůli komplikacím při výrobě dokonce minulý týden společnst odsunula poskytnutí oficiálních dat prodejnosti svého zařízení Oculus Rift. Důvodem byly „neočekávané nedostatky komponentů."
Oculus Rift uvedl, že aktuální objednávky po VR zařízeních bude schopen naplnit během července až srpna 2016, navzdory tomu, že jeho headset se bude prodávat za akční cenu 599 dolarů, místo plné ceny, která je včetně zařízení pro připojení PC a stojí kolem 1 000 USD. Konkurenční headsed Vive od HTC je oceněn na 799 amerických dolarů nabral zpoždění kvůli doplnění zařízení na uskutečnění plateb. Agentura SuperData i přes zpoždění dodávek VR zařízení odhaduje, že kapacita prodejů VR by měla dosáhnout do roku 2019 hodnoty 22,86 miliardy amerických dolarů.
Optimistická je v odhadech výkonu segmentu Virtual Reality i americká poradenská společnost Deloitte. Ta totiž říká, že první miliardu dolarů obor s největší pravděpodobností vydělá právě v letošním roce, kdy 700 milionů dolarů má zajistit prodej hardwaru a zbytek bude mít na starosti „obsah“. Ceny jednotlivých her by se podle prognózy Deloitte měly pohybovat od 5 do 40 dolarů za kus a generovat zhruba 300 milionů dolarů. Technologie virtuální reality je podle některých hodnocení fantastickou inovací, která může nabídnout řadě firem netušená technická zdokonalení. Jde totiž nejen o technická vylepšení počítačových procesorů, ale i zlepšení, či zvýšení rozlišení obrazovek, tvorby nových formátů, ale i příslušného obsahu.
Obsah pro VR zábavu může být vytvořen pomocí tzv. CGI (computer generated images), nebo natočen pomocí speciálních kamerových clusterů, které společně zachycují zorné pole v rozsahu 360 stupňů. A velkou příležitostí podle analýzy Deloitte je VR pro mobilní zařízení.