Alphabet (Investiční tipy)
Mateřská společnost známého vyhledávače Google má za sebou další smíšený kvartál. Začněme dobrými zprávami, kterými jsou hlavní finanční metriky. Tržby si drží skvělé tempo a rostou o 25 % yoy na 31 mld. USD, přičemž se jim podařilo překonat konsensus o téměř 1 mld. USD. Odměnu za zásluhy si opět odnáší segment Google web sites (+26 % yoy), tedy reklama na stránkách samotného Google. Hrubá marže se bohužel vinou rostoucích výdajů na rozvoj byznysu (k tomu více později) zeštíhlila o 360 bps yoy na 56,8 %. K tomu si přisadily také marketingové náklady spojené s cloudovým byznysem a provozní marže se tak zúžila na 22,5 % (-4 p.b. yoy). Zatímco tedy hrubý zisk ještě překonal tržní predikce, provoznímu protějšku se to již nezdařilo. Dopracovat se k čistému zisku je trochu problém, kvůli změně účetních pravidel a jednorázovým položkám. Započteme-li všechny tyto faktory, dostaneme se na 13,33 USD na akcii. Srovnání s předešlým rokem nebo konsensem trhu je však v podstatě irelevantní.
Podívejme se nyní na zmiňované náklady. Největší otazník pro nás nadále představuje metrika Traffic acqusition costs (TAC), která vyjadřuje část tržeb, o niž se Alphabet musí dělit s partnerskými weby a distribučními zařízeními (např. výrobci chytrých telefonů) a započítává se do nákladů na prodané zboží. Díky prudkému růstu tržeb se podíl TAC na příjmech z reklamy sice drží na 24 %, nicméně hodnota samotné TAC poskočila o 36 % yoy na 6,3 mld. USD. Konsensus byl nastaven jen na +30 % yoy i kvůli tomu, že management v předešlých kvartálních výsledcích sliboval zpomalení růstu. Stejný příslib jsme tak dostali i s těmito výsledky spolu s ujištěním, že jde o strategickou podporu růstu byznysu, kdy se management snaží protlačit Google na více distribučních kanálů. Právě na distribuci pozorujeme nejprudší růst TAC a to o 60 % yoy na 2,9 mld. USD.
Na druhou stranu musíme uznat, že provozní metriky reklamy se pořád vyvíjejí pozitivně. Paid clicks (počet kliků na reklamy) se na webech Google zvýšil o 60 % yoy, i když to bylo částečně vyváženo poklesem ceny jednoho kliku (cost-per-click) o 20 % yoy. To odpovídá trendu, jenž pozorujeme již několik let a který je z velké části spojen s rostoucím podílem reklamy zobrazované na mobilních zařízeních. Pro weby v skupině Google Networks (nezávislé weby zobrazující reklamu) začal Google nově reportovat metriku impressions, neboli počet vidění. Ta narostla o 8 % yoy, zatímco její cena (cost-per-impression) sklouzla o 2 % yoy.
Za výraznějšími provozními náklady stojí také vyšší investice do datových center. Bohužel management pořád neuveřejňuje samostatně čísla pro svůj cloudový byznys, avšak můžeme předpokládat, že velká část 35% yoy růstu ze segmentu Google Other bude mít původ právě tady.
Sečteno a podtrženo, nadále rostoucí metrika TAC nás lehce znervózňuje. Prozatím se však zdá, že Google ji dokáže kompenzovat prudkým růstem tržeb z reklamy, a to nás těší. Budeme ji tedy nadále bedlivě sledovat. Výrazné plusy ve zveřejněných výsledcích vidíme dva. Prvním jsou provozní metriky reklamy a samotné prudce rostoucí tržby. Za druhé se zdá, že nedávné problémy s ochranou dat, které naplno zasáhly , se nepřelily na Google. Malým plusem může býti ještě dobrý vývoj segmentu Google Other (cloud + hardware), jenž do budoucna pomůže diverzifikovat byznys model celého Alphabet.
Investoři přijali výsledky vlažně a akcie tak před otevřením trhu oslabují o 0,6 %.