Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře

PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře

19.05.2018 10:07
Autor: Branislav Soták, Patria Finance

Severská průmyslová ikona má za sebou velmi pohnutou historii. Značka Volvo byla poprvé zaregistrována v roce 1911 jako obchodní značka kuličkových ložisek jiného švédského průmyslového konglomerátu SKF, jenž mimochodem taktéž až do dnešních dní úspěšně hájí své místo na parketu Stockholmské burzy. Tato idea ovšem měla jepičí život a SKF brzo prodával ložiska pod svou vlastní značkou.

Patria Finance v rámci cíle nabídnout lokálním investorům možnost obchodovat významné a atraktivní zahraniční cenné papíry "s českou stopou" na domácím trhu a v české koruně, přivádí na trh Free Market pražské burzy celkem 11 nových zajímavých titulů, které Vám těchto dnech na Patria.cz postupně představujeme. Volvo je devátým dílem v tomto seriálu. Samotný projekt dual listingu startuje 22. května. Ve spolupráci pražské burzy s Patrií a členy burzy Wood & Co a Raiffeisen začne být v Praze obchodováno celkem přes 30 atraktivních zahraničních emisí.

Nový život vdechli značce, jež se do povědomí tuzemské populace vepsala ikonickými hranatými rodinnými kombi, obchodní manažer SKF Gabrielsson a inženýr Larson. Ti se v roce 1924 rozhodli, že nevalné cesty a chladné skandinávské podnebí zasluhují vůz, který by si s těmito nástrahami poradil. 10.8.1926 se tak po deseti testovaných prototypech zrodilo Volvo jakožto součást koncernu SKF. V roce 1928 pak v domovském Goteborgu debutuje první nákladní vůz Volvo Series 1. Až do konce 2. Světové války bylo Volvo v podstatě lokální značkou, přestože na Stockholmské burze debutovalo již v roce 1935. Primárním úpisem akcií končí éra SKF jakožto mateřského koncernu.

Počáteční expanze probíhala skrze vertikální integraci. Volvo se tak dostává k výrobě leteckých, lodních i dieselových motorů. Následuje horizontální fáze, kterou definuje akvizice společnosti Bolinder-Munktell (výrobce stavebních a zemědělských strojů) a expanze přes Atlantik (první zahraniční továrna v Halifaxu v Kanadě). Volvo se tak postupně transformovalo na výrobce těžkých strojů a automobilová divize, přestože nesla prapor značky u běžné populace, se stala doplňkovou činností. V 70tých letech, kdy se Volvo stále více profilovalo jako výrobce těžké techniky, došlo na spin-off divize osobních automobilů pod názvem Volvo Car Corporation. Ta byla v roce 1999 prodána automobilce Ford za 6,5 mld. USD.

 

Těžištěm businessu Volva se staly nákladní vozy, o které se značka opírá dodnes. Divize se podílí na celkových tržbách zhruba dvěma třetinami. Díky JV (joint venture, neboli společný podnik) s čínským koncernem Dongfeng momentálně okupuje druhou příčku v globálním řebříčku výrobců nákladních vozů (jedničkou je Daimler). Cesta na tento piedestal byla rovněž pohnutá, poznamenaná konsolidací celého sektoru. Už koncem 70. let se Volvo neúspěšně pokusilo o námluvy s konkurenční Scaniou. Tou dobou se naopak zrodila spolupráce s Renaultem, která se postupně prohlubovala až do začátku 90. let, kdy se obě společnosti neúspěšně pokusily o fúzi. Akcionáři Volva spojení odmítli. Spolupráce tak byla v roce 1994 ukončena, načež se Volvo zbavilo svého minoritního podílu v Renaultu.

Vzájemná přitažlivost
mezi oběma společnostmi ovšem posléze v roce 2001 vyústila v prodej Renault Vehicules Industriels (čítající značky nákladních vozů Renault a Mack) do rukou Volva výměnou za cca 20% vlastnický podíl, čímž se z Renaultu načas stal největší akcionář Volva. Finanční krize ovšem notně pročistila bilance v rámci celého sektoru a Renault byl nucen prodat svůj podíl. Současné akcionářské struktuře Volva tak dominují institucionální investoři. Divize Volvo Aero (letecké motory) skončila v rukou britské GKN, Volvo Car Corporation ve vlastnictví čínské Geely.

V současnosti je tak veřejně obchodované Volvo bytostně závislé na investičním cyklu v průmyslovém (resp. spedičním), stavebním a těžebním odvětví. Zároveň je potřeba mít na paměti, že výnos z případné investice do akcií Volva vůbec nezávisí na úspěchu osobních vozů téže značky, která se pod novými čínskými vlastníky obdivuhodně nadechla k novému životu. Regionálně je pro Volvo přirozeně nejdůležitější Evropa, která v uplynulých třech letech roste cca 11% tempem p.a. Druhým nejdůležitějším regionem je Severní Amerika, kde se trh s nákladními vozy po slabší periodě v loňském roce konečně stabilizoval. Díky partnerství s Dongfeng je pak na třetím místě Asie s cca 10% růstem p.a.

Nedílnou součástí úspěchu uplynulých let je zvládnutý ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem byla výrazná úspora výrobních a provozních nákladů. Ta se odrazila v citelném nárůstu provozní marže o 600! bps na 13,7 % ve FY17 z pouhých 7,7 % ve FY14. Sladkou odměnou pro akcionáře je pak bezmála dvojnásobná cena akcií oproti roku 2014. Volvo vůbec odměňuje své akcionáře poměrně štědře. Jakožto ryze cyklický titul se v uplynulých třiceti letech veze s růstem globální ekonomiky a své akcionáře odměňuje bezmála 3000% celkovým výnosem z investice

 

Čtěte více:

PŘIVÁDÍME: Borussia Dortmund. Německý velkoklub nabízí špičkovou a výdělečnou přestupovou politiku i atraktivní valuaci
11.05.2018 17:26
Borussia Dortmund je jedním z hlavních tahounů německého fotbalu již c...
PŘIVÁDÍME: PKN Orlen. Největší rafinerská společnost ve střední Evropě s příslibem mírně rostoucí dividendy
13.05.2018 10:11
Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. je polskou veřejně obchodovanou ener...
PŘIVÁDÍME: OTP Bank. Regionální hráč s rostoucími čistými zisky
12.05.2018 10:02
OTP Bank je největší maďarská banka poskytující retailové i korporátní...
PŘIVÁDÍME: MOL. Regionální ropný obr se stabilně rostoucí dividendou
14.05.2018 17:43
MOL Group patří mezi největší veřejně obchodovatelné společnosti se za...
PŘIVÁDÍME: Nestlé. Globální hráč se stabilním příjmem
15.05.2018 17:12
Společnost Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě, ob...
PŘIVÁDÍME: Heineken. Je libo diverzifikaci do spotřebního sektoru?
16.05.2018 18:02
Heineken je druhou největší pivovarnickou skupinou na světě a evropsko...
PŘIVÁDÍME: Unilever. Provází nás životem. Investorovi nabízí nejen stabilní dividendu
17.05.2018 17:56
Mnozí znají počátek Unilever jako jednoduché spojení britských výrobc...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.04.2024
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká
8:52Moneta oznámila výsledky, Meta Platforms utratí o miliardu více na AI a futures jsou smíšené  
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.