Financial Times si všímají čínské společnosti Nio, která by ráda uvedla své akcie na americký akciový trh. Investory se snaží „přilákat svými ambiciózními vizemi“. Jde o startup, za kterým stojí giganti Tencent a . V červnu začal vyrábět svoje vlastní elektromobily a nyní potřebuje 1,8 miliardy dolarů na vybudování výrobních kapacit. Sází na prudký růst prodejů elektromobilů v Číně a v neposlední řadě na svou nákladovou výhodu, která by měla umožnit prodej elektromobilů za atraktivní ceny ve srovnání s konkurencí. FT se přitom domnívají, že Nio je první firmou přicházející vlny čínských výrobců elektromobilů, kteří budou žádat o peníze investory na mezinárodních trzích. A IPO Nia by přišlo v době, kdy naopak uvažuje o odchodu z trhu.
Z doposud zveřejněných informací víme, že Nio v první polovině roku dosáhlo tržeb ve výši pouhých 7 milionů dolarů, protože prodej vozů začal až v červnu. Slibuje ale, že přinese na automobilový trh revoluci. Ta by měla spočívat ve využití „chytrých technologií spojených s novými formami vlastnictví aut, které umožní rozvoj elektromobility a přinesou planetě udržitelnou budoucnost“. Silnou stránkou společnosti by měl být zejména interiér vozů, kde by měla společnost využít zkušeností svých zakladatelských firem. Samotnou výrobu vozů chce přenechat automobilkám, jako je čínská JAC, a sama se bude zaměřovat na aplikace, prodej a design elektromobilů.
Společnost doposud otevřela sedm prodejních míst nazývaných „Nio House“, které mají mimo jiné i prostor pro dobíjení elektromobilů, přednáškovou halu, kuchyň či prostor pro děti. Firma se pokouší navázat nové formy vztahu se zákazníkem, a to ji podle FT staví v konkurenčním boji například i proti sociálním sítím. Konkurence přitom znatelně přituhuje i na samotném trhu elektromobilů, kam míří záplava nových modelů. Jen v Číně existuje asi 300 startupů, které by chtěly v tomto prostoru podnikat.
FT poukazuje na určitou skepsi analytiků, kteří ohledně plánovaného IPO poukazují i na to, že takový krok je vhodné provést až poté, co firma vyrobí více než tisíc vozidel. To dá trhu větší důvěru a větší naději v dosažení atraktivní valuace. Například Banka Bernstein tak tvrdí, že Nio celou věc pravděpodobně uspěchalo, a to zejména v této chvíli, kdy „celkový tržní sentiment vyznívá negativně“. Nio se spoléhá i na to, že přesvědčí zákazníky i díky údajné konkurenční výhodě v oblasti autonomního řízení, protože vyvíjí svůj vlastní systém a již jí patří stovky patentů z této oblasti. Podle společnosti budou tyto systémy velkou vzpruhou pro prodeje aut a na rozdíl od konkurence se nedomnívá, že autonomní řízení se bude týkat zejména taxislužby a podobných segmentů trhu.
Zdroj: FT