Slovenská divize německé automobilky loni zvýšila výrobu aut, letos plánuje v rámci zvyšování produktivity snížit zaměstnanost o 3000 pracovníků. To by znamenalo pokles zaměstnanosti asi o pětinu, firma také očekává pomalejší růst mezd. Letošní rok označili zástupci slovenské továrny automobilky za klíčový pro její budoucnost v rámci koncernu. Vedení společnosti Slovakia to dnes oznámilo na tiskové konferenci.
Z výrobních linek bratislavské továrny loni sjelo 408.208 vozů, což proti předchozímu roku představuje nárůst o 12,8 procenta. Slovenský je z hlediska produkce největší ze závodů celkově čtyř automobilek, které v zemi montují vozidla. Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, automobilový průmysl je hlavním tahounem slovenské ekonomiky.
Záměr koncernu zvýšit do roku 2025 produktivitu svých továren o 30 procent chce slovenská divize automobilky naplnit z větší části již v letošním a v příštím roce. Předseda představenstva Slovakia Oliver Grünberg novinářům řekl, že součástí opatření bude i snížení zaměstnanosti o 3000 pracovníků v letošním roce. Tento cíl chce firma dosáhnout například o prostřednictvím přirozené fluktuace či neprodloužením pracovních smluv na dobu určitou. Loni na Slovensku zaměstnával 14.800 lidí.
Vedení slovenské divize očekává při kolektivním vyjednávání nižší růst platů pracovníků než naposledy. V roce 2017 si odbory i stávkou vymohly zvyšování mezd během půldruhého roku dohromady o zhruba 14 procent.
Volkswagen na Slovensku vyrábí sportovně užitková vozidla a také malé automobily Škoda Citigo, Seat Mii a up!. Loni do výrobního portfolia slovenské továrny přibyly nový model Q8 a nová generace modelu Touareg.
Volkswagen v předchozích letech masivně investoval do své slovenské továrny, která se v rámci koncernu uchází o výrobu dalšího modelu. Podle Grünberga jednou z několika zvažovaných možností je výroba blíže neupřesněného elektrického modelu.
Obrat slovenské divize loni stoupl o více než třetinu na 10,4 miliardy eur (266 miliard korun). Její zisk před zdaněním vzrostl o čtvrtinu na 301 milionů eur (7,7 miliardy Kč).
Kromě mají své továrny na Slovensku také automobilky Jaguar Land Rover, Kia Motors a skupina PSA.