dnes kvůli problémům kolem letounů 737 MAX nedodal nový odhad celoročních výsledků. Tragické nehody letounů 737 MAX v Indonésii a Etiopii vyvolaly jednu z nejhorších krizí v historii amerického výrobce letadel. Provoz těchto strojů byl přerušen, což předešlé finanční prognózy pro rok 2019 ještě nezohledňují, upozornila dnes firma. Akcie před začátkem řádné obchodní seance přidávají necelé 1 %.
v polovině března v důsledku nehod pozastavil dodávky letounů 737 MAX zákazníkům. Začátkem dubna pak oznámil, že se rozhodl dočasně snížit tempo jejich výroby téměř o pětinu na 42 strojů měsíčně. Je to první takto masivní útlum od teroristických útoků z 11. září 2001 v New Yorku, které tehdy ochromily leteckou dopravu.
Od březnové tragické nehody v Etiopii se akcie zřítily o 11 %, což je největší propad z titulů zařazených do indexu amerických blue-chip Dow Jones Industrial Average.
Obě havárie, které se odehrály jenom pět měsíců po sobě, si vyžádaly celkem 346 životů. od té doby přepracoval software, který je s oběma haváriemi spojován. Změny by měl brzy předložit americké FAA. Přesvědčit regulátory a cestující o bezpečnosti strojů ale nebude jednoduchý úkol.
Novou prognózu chce firma zveřejnit někdy v budoucnosti. Teď se její vedení zaměřuje raději na hromadění hotovosti a snižování nákladů.
Čistý zisk společnosti v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 % na 2,15 miliardy dolarů. Čtvrtletní tržby se snížily o 2 % na 22,9 miliardy dolarů. Firma již dříve oznámila, že v prvním čtvrtletí dodala zákazníkům 149 letounů, tedy téměř o pětinu méně než před rokem. Dodávky letounů 737 se meziročně propadly o zhruba třetinu na 89 strojů.
Změny v produkci 737 se do ziskovosti a hotovostního toku promítnou v plné míře až v tomto čtvrtletí. Protože opatření bylo ale oznámeno v březnu, musel ho již zapracovat do ziskových marží komerční divize pro první čtvrtletí Provozní zisk v divizi komerčních letadel dosahoval tedy 9,9 % tržeb oproti 11 % před rokem. Divize obrany generovala 13% provozní marži a divize služeb 14% marži.
Byly to právě poslední dvě zmíněné divize, a také robustní tržby, co pomohlo ustát ránu v podobě přerušení provozu letadel 737 Max. Ty jsou jeho klíčovým zdrojem hotovosti. Dalším zdrojem peněz byla zvýšená výroba letounů 787 Dreamliner.
Stále ale hrozí, že pokud se schvalování letů 737 Max protáhne, dojde investorům trpělivost.
Zdroje: BBG, ČTK