Zavedení vysokých cel na dovoz aut z Evropy do Spojených států je možné se vyhnout, řešení složitého obchodního sporu ale zřejmě potrvá týdny až měsíce. Prohlásil to německý ministr hospodářství Peter Altmaier, který se ve čtvrtek ve Washingtonu sešel s americkým obchodním zmocněncem Robertem Lighthizerem.
"Shodli jsme se v tom, že musíme pracovat na řešení a že čas je proti nám," řekl Altmaier o jednání. Domnívá se, že v příštích týdnech bude možné dosáhnout řešení alespoň v těch oblastech, které jsou klíčové pro zachování pracovních míst.
"Pokud najdeme řešení, které bude v zájmu obou stran rozumné, tak se budeme moci vyhnout odvetným clům," uvedl s tím, že šance vidí vyrovnané. Německé společnosti podle něj potřebují předvídatelnost a spolehlivost, aby mohly ve Spojených státech investovat.
Zavedením cel na dovoz evropských aut v případě, že se Spojeným státům nepodaří dosáhnout obchodní dohody s Evropskou unií, v minulosti opakovaně hrozil americký prezident Donald Trump. Loni v květnu uvedl, že uvažuje o zavedení až 25procentního cla. Trump ale pak uvedl, že zatím nebude dodatečná cla na evropské automobily zavádět. Letos v květnu Bílý dům oznámil, že Trump rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek do USA odložil o půl roku, aby poskytl více času na obchodní rozhovory s Evropskou unií a s Japonskem.
Zavedení cel by podle ekonomů poškodilo nejen Evropu, ale i Spojené státy. Výkonný ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl se domnívá, že americká cla na automobilový sektor by mohla ohrozit až pětinu českého exportu v tomto odvětí a až 25.000 pracovních míst. Podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka by 25procentní clo znamenalo pokles tržeb automobilového sektoru v Česku zhruba o 12 miliard korun ročně.