Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

12.11.2019 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Řada Američanů věří, že v jejich zemí dochází ke ztrátě pracovních míst kvůli čínské konkurenci. A domnívají se, že tomu lze zabránit cly uvalenými na dovozy z této země a ze zemí jiných. Dong Cheng, Mario Crucini, Hyunseung Oh a Hakan Yilmazkuday ale na stránkách VoxEU tvrdí, že právě americké zkušenosti by měly jasně ukazovat, jaké nezamýšlené negativní důsledky takové kroky přinášejí. Příběh „americké výjimečnosti“ dosažené během dvacátého století totiž přináší úplně opačné poučení.

Ekonomové poukazují na to, že na počátku vzniku celosvětového automobilového průmyslu stály Spojené státy na špičce v rychlosti rozšiřování aut napříč celou společností. Celému světu pak začaly dominovat americké firmy Ford, GM a Chrysler. Jejich kumulativní podíl na trhu dosahoval od roku 1922 do roku 1938 asi 80 %, za nimi figurovaly britské firmy s pouze 6% podílem. Společnost Ford přitom začala auta vyrábět na automatizované výrobní lince už v roce 1914 a výsledkem byl pokles potřeby práce při výrobě a významné snížení výrobních nákladů a prodejní ceny.

Ke zmíněné americké výjimečnosti dosažené na počátku minulého století ve výrobě a penetraci automobilů došlo právě proto, že americké vozy byly ve srovnání se zahraniční konkurencí výrazně levnější. K tomu zase výrazně přispěly inovace, které se šířily mezi továrnami tří amerických automobilek. Vlády v jiných zemích na konkurenční tlak těchto firem postupně reagovaly zaváděním cel a protekcionismem. Tím ale zbrzdily šíření automobilové dopravy v jejich zemi a také rozvoj domácích automobilek.

Následná vlna liberalizace vedla k tomu, že se americký trh globalizoval a začaly na něm podnikat i zahraniční automobilky. Podle ekonomů jde o podobný proces, který nastal ve sportu poté, co se Spojené státy otevřely zahraničním atletům. Důležité je, že americké automobilky nevyhledávaly ochranu před zahraniční konkurencí a podle ekonomů za ochranu nelobují ani nyní. „Jak ukazuje historie, vzdalování se konkurenčnímu tlaku jen zřídkakdy slouží zákazníkovi a efektivitě domácí výroby,“ uzavírají ekonomové.

Studie v následujícím grafu ukazuje konkrétní vývoj globálního tržního podílu automobilek jednotlivých zemí. Zřejmá je dlouhodobá dominance Fordu, GM a Chrysleru, kterou až ke konci období začínají narušovat zejména firmy z Evropy:

1

Druhý graf ukazuje dlouhodobý vývoj tržního podílu amerických automobilek na domácím trhu. Ve druhé polovině dvacátého století tam docházelo k jeho znatelnému poklesu s tím, jak se na trh dostávaly evropské a japonské vozy vyráběné v zahraničí nebo přímo v USA. Jak ale bylo zmíněno, Spojené státy na tento vývoj nereagovaly protekcionismem, který by poškozoval spotřebitele a brzdil inovace v průmyslu:

2

Zdroj: VoxEU

 
 

Čtěte více:

Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...
Petr Dufek: Na tuzemský průmysl začíná doléhat slábnoucí poptávka
06.11.2019 9:42
Podle dnes zveřejněných údajů statistického úřadu se výroba v našem ne...
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...

Váš názor
  • neskutečná omezenost pohledu
    12.11.2019 14:24

    Pánové ovšem zcela pominuli fakt, že zatímco před sto lety se levné americké výrobky šířily především díky vysoké produktivitě v důsledku technologických inovací, láce čínských výrobků je postavena na neuvěřitelně podhodnocené tamější téměř otrocké pracovní síle, s vysokým podílem dětské práce a v neskutečně ubohých pracovních podmínkách ohrožující zdraví. Na něčem, co bylo tak na začátku kapitalismu v polovině devatenáctého století.
    Niemetz
  • No to je objev?!?
    12.11.2019 13:58

    To přece učíme v prvním semestru bakalářského studia, chlapci!?!
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data