Německý výrobce luxusních aut varoval, že provozní zisk za loňský rok mu zřejmě klesl o polovinu. Je to už třetí varování týkající se výše zisku za loňský rok, které vlastník značky Mercedes-Benz zveřejnil. Důvodem propadu jsou dodatečné náklady spojené se vyšetřováním kauzy aut s naftovým motorem, vysokými investicemi do elektrických vozů a problémy s výrobou. Ukazuje se tak, že tvrdá strategie, kterou německá automobilka zaujala vůči obviněním z podvodů s emisemi, ji stojí hodně draho, napsala agentura Bloomberg.
Zisk před zdaněním a úroky (EBIT) se podle nového odhadu firmy za loňský rok snížil na 5,6 miliardy eur (140,7 miliardy Kč). Předloni činil 11,1 miliardy eur.
K podvodům s emisemi se před více než čtyřmi lety přiznal , což je jeden z německých konkurentů . Majitel značky Mercedes-Benz popírá, že po nelegálních prostředcích obcházejících emisní testy sáhl také, regulátoři a zákazníci mu ale úplně nevěří.
Po předběžném zhodnocení zjistil, že bude muset pravděpodobně počítat s dodatečnými výdaji na správní a soudní řízení v souvislosti s emisemi naftových vozů v částce 1,1 miliardy až 1,5 miliardy eur. Automobilka už kvůli očekávaným nákladům v souvislosti se skandálem vyčlenila za loňský rok do rezerv 1,6 miliardy eur, uvedla agentura DPA.
Loňský rok byl pro automobilku obtížný kvůli obchodním sporům a zpomalení na globálníma automobilovém trhu. Potíže při výrobě pak měly negativní dopad na výrobu jejích důležitých sportovně-užitkových modelů. navíc musel v Německu svolat tisíce vozů s naftovým motorem, přestože roky tvrdí, že jeho motory splňují emisní pravidla a odmítá, že by používal stejný nelegální software jako .
EQT: @Daimler Shareholder´s value destruction v praxi. 6. profit warning za 1 rok. CFO objevil dalších €1-1,5 mld. nákladů spojených s dieselovými motory. Tohle si za Zetscheho napamatuji.
Slabý zisk je také v kontrastu s prodejem aut. Loni společnost prodala 2,34 milionu osobních aut Mercedes-Benz a devátým rokem za sebou byl její prodej rekordní. Patří tak mezi největší výrobce luxusních aut na světě, poznamenala agentura Reuters.
Akcie jsou od začátku roku nižší o 7,5 %. V posledních pěti letech si v systému Xetra vedly takto:
Podle analytika společnosti RBC Europe Toma Narayana bude automobilka letos možná muset sesekat dividendu o více než polovinu na 1,60 EUR. Akcie společnosti dnes ve 13:30 v systému Xetra klesaly o 1,3 %.
Od loňského května vede automobilku Ota Kallenius, který od nástupu do funkce provádí masivní restrukturalizaci. Po celém světě chce zrušit více než 10.000 pracovních míst, což by firmě mělo pomoci ušetřit 1,4 miliardy EUR jenom na mzdových nákladech.
Výsledky za čtvrté čtvrtletí zveřejní 11. února.
Zdroje: ČTK, Patria.cz, Bloomberg