Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností

Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností

14.05.2021 16:35
Autor: Redakce, Patria.cz

V rámci plánu na mohutné investice do infrastruktury se v USA hovoří i o vybudování sítě vysokorychlostních vlaků. Randal O’Toole z Cato Institute se ovšem k tomuto nápadu staví odmítavě. Zejména proto, že takový program by výrazně zvýšil zadlužení vlády a vyžadoval by mohutné investice do nové infrastruktury v době, kdy jen stávající tratě vyžadují asi 200 miliard dolarů na svou obnovu a údržbu.

Zastánci zmíněného plánu mohou poukazovat na rozvoj vysokorychlostních vlaků, který nastal v Japonsku v šedesátých letech. O’Toole ale míní, že situace v současných Spojených státech je úplně jiná. Jednak je dnes mnohem menší rozdíl mezi cenami jízdenek na vlak a letenek. A v Japonsku již před vybudováním tratí jezdilo mnoho lidí vlakem a nové tratě tak měly jisté zákazníky. V USA by ale muselo dojít k obrovské změně v tom, jak jsou lidé zvyklí cestovat.

Zastánci vysokorychlostních tratí je podle ekonoma často porovnávají se systémem amerických dálnic. Ty jsou ale podle jeho názoru mnohem méně náročné na investice, a to jak při jejich stavbě, tak co se týče údržby. Dálnice mezi jednotlivými státy pak tvoří přibližně jen 1,2 % celkové délky rychlostních silnic v zemi, ale probíhá po nich asi 20 % dopravy, a to jak osobní, tak nákladní. Podle ekonoma by něco podobného bylo u vysokorychlostních železnic nepravděpodobné.

Pochybné jsou údajně i argumenty, podle kterých je vysokorychlostní železnice efektivní z hlediska spotřebované energie. Ekonom poukazuje na to, že vlak pohybující se rychlostí kolem 220 mil za hodinu potřebuje na ujetí dané vzdálenosti mnohem více energie než tradiční vlaky s rychlostí 60 – 80 mil za hodinu. Například The East Japan Railway Company, která provozuje jak rychlovlaky, tak vlaky běžné, udává, že ty první potřebují na jeden kilometr o 57 % více energie. Pokud pak srovnáváme vysokorychlostní vlaky s letadly, je nutno brát do úvahy to, že v USA jsou letadla mnohem více vytížena než vlaky.

Ekonom přidává ještě řadu argumentů proti vysokorychlostním tratím v USA, včetně toho, že podobné rozsáhlé projekty mohou souviset s politickou korupcí. A uzavírá vše s tím, že tato technologie je pomalejší než létání, méně pohodlná než cesta autem a dražší než obojí. A její přínosy v oblasti životního prostředí jsou pochybné, protože auta i letadla mají stále menší spotřebu paliva.

Zdroj: Cato Institute

 

Čtěte více:

Maersk se loučí s loděmi poháněnými výhradně fosilními palivy
17.02.2021 13:03
Dánská společnost A.P. Moller-Maersk, která je největším kontejnerovým...
Letecká doprava stále na JIPce
23.03.2021 5:46
Situace v letecké dopravě se zlepšuje, ale stále přepravujeme asi o 50...
Mobilita a ekonomika nahoru, ropa k 80 dolarům
29.03.2021 14:35
Na trhu s ropou se opět objevují obavy z nadbytečných zásob, k tomu se...
Ceny za přepravu komodit rostou a jen tak se nezastaví
07.04.2021 13:22
Pro letmý pohled na to, jak rychle a nerovnoměrně se ekonomiky zotavuj...
Ever Given a sen radikálních protekcionistů
16.04.2021 10:49
Je to obrovský úspěch! Výroba se vrací zpět domů, obchodní deficity le...
United Airlines klesly v prvním kvartálu do větší ztráty, než se čekalo
20.04.2021 14:57
Čísla United Airlines jsou směsí negativ a pozitiv, která odrážejí ner...
Lufthansa snížila čtvrtletní ztrátu na polovinu, zhoršuje však odhad kapacit
29.04.2021 10:38
Německé aerolinky Lufthansa měly za první čtvrtletí čistou ztrátu 1,05...

Váš názor
  • Tož tak
    14.05.2021 20:15

    V Evropě provaření bankrotáři provozují rychlejší vlaky. FR, ES,IT.Asi to souvisí. Soudruzi z Pekingu stopli stavbu dvou tratí aby se to znovu přepočítalo a zavedli podmínky za kterých se může stavět. Kdejaký okresní tajemník si chtěl postavit trať do vedlejší dědiny. Ekonomický přínos krátkodobý dluhy věčné. Malajsie zrušila trať do Singapuru.
    HenryFord
    • Re: Tož tak
      14.05.2021 20:26

      A protože lidí pořád pindají tak to rychle jezdí jen v odlehlých oblastech, kde lidí nejsou a nemůžou si stěžovat na hluk. Nejsou tedy ani zákazníci. JR East zvýšilo od března rychlost až na 130 km/h v úseku Tokyo-Oyama což je úsek kolem 100 km. Než postavili protihlukové stěny to jezdilo 100km/h.
      HenryFord
Aktuální komentáře
19.04.2024
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data