Hlavní bankéř společnosti Chase, který poskytuje poradenství soukromým kapitálovým společnostem v Evropě, říká, že tento region stojí před jedním z nejrušnějších období, co se týče podnikových divestic. Firmy se snaží posílit kapitál a osekat nejádrové podniky, zatímco valuace zůstávají vysoké.
Výkupní společnosti jsou zároveň zaplaveny penězi investorů a provádějí obchody závratnou rychlostí. Klaus Hessberger, šéf strategických investorů a finančních sponzorů v Evropě, na Středním východě a v Africe, má proto býčí náladu, a to dokonce i na standardy investičního bankéře.
"V Evropě očekáváme během příštích 12-18 měsíců více než 40 velkých divestic," uvedl Hessberger v rozhovoru. "Je to pravděpodobně největší vlna, jakou jsme od poslední finanční krize zažili."
Pandemie, aktivisté a investice
Pandemie koronaviru tlačí společnosti k tomu, aby se zbavily vedlejších podniků. Podle zprávy účetní firmy EY asi 77 % evropských firem očekává zrychlení svých divestičních plánů kvůli dopadu Covid-19. Podprůměrná návratnost kapitálu, nevyžádané nabídky a potřeba získat peníze na investice do nových technologií jsou podle EY nejčastějšími důvody, proč evropské společnosti svá aktiva prodávají.
V únoru se společnosti Bain Capital a Cinven dohodly na koupi divize speciálních ingrediencí společnosti Lonza Group AG za 4,4 miliardy dolarů, čímž uzavřely jeden z nejspornějších prodejů v segmentu evropských chemikálií. Mezitím švýcarská strojírenská firma láká zájemce o svůj byznys Dodge a společnost se spotřebním zbožím Unilever pracuje na potenciálním prodeji nebo divestici svých nejádrových aktiv.
Investiční firmy těží z rekordních finančních prostředků, kdy fondy při hledání výnosů vkládají více peněz do této třídy aktiv. Tyto přílivy zvyšují již tak rekordní finanční munici. Stejně tak mohou výkupní firmy zavítat i na velkorysé dluhopisové trhy, aby svou kupní sílu ještě navýšily.
Společnosti proto stále více vnímají private equity jako řešení svých problémů. Ještě před pandemií byly společnosti, jako je , pod tlakem aktivistických investorů, aby prodávaly své vedlejší aktivity a zlepšily tak své výnosy. V letech 2011 až 2015 proběhlo v Evropě 320 aktivistických kampaní, což je podle Hessbergera číslo, které se během následujících pěti let zdvojnásobilo.
Mnoho aktivistů sice během pandemie zvolnilo, aby společnostem dali šanci zaměřit se na to, jak to vše zvládnout, ale už se začínají vracet. Ratingové agentury mezitím také zvyšují tlak a naléhají na společnosti, aby zlepšily svůj rating, dodal Hessberger.
"Jsou tu stále aktivisté, pak je tu dopad covidu, příslib oddlužit rozvahy, tlak ze strany ratingových agentur a zaměření se na investice do růstu a technologického přechodu," uvedl. "Pro firmy je to, jako bych měl k dispozici omezené množství peněz, ale trh soukromého kapitálu se přitom nezastaví - tak proč nezvážit prodej kontrolního podílu nebo partnerství s finančními investory?"
Hessberger, bývalý bankéř kapitálových trhů, zakončil tím, že společnosti budou také moci využít silný trh k počátečním veřejným nabídkám a rozmachu SPAC společností.
Zdroj: Bloomberg