Aktualizováno Technologický gigant Alphabet, který zastřešuje Google, nepotěšil výkonem tržeb při zpomalující reklamní poptávce a investoři jeho akcie směrují k poklesu. Příjmy z vyhledávání klesají ruku v ruce se sláboucí ekonomikou. Ale ta samotná není jedinou výzvou...
Celkové příjmy bez partnerských kompenzací dosáhly v posledním loňském čtvrtletí 63,1 miliardy dolarů a lehce tak zaostaly za tržním konsensem dle agentury Bloomberg na úrovni 63,2 milairdy dolarů. Celkové čtvrtletní tržby se sice zvýšily o procento na 76,05 miliardy dolarů, zaostaly však za očekáváním analytiků. Ti je podle průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na 76,53 miliardy dolarů. Zisk na akcii dosáhl 1,05 dolaru a zaostal za konsensem dle Bloomberg na úrovni 1,20 USD/akcie. Celkový kvartální čistý zisk klesl meziročně zhruba o třetinu na 13,62 miliardy dolarů.
Google je stále největším internetovým vyhledávačem na světě a jedničkou na světovém trhu s internetovou reklamou. Tržby divize Google z reklamy ve čtvrtletí klesly na 59,04 miliardy dolarů z 61,24 miliardy před rokem. Hlavní jádrový byznys a driver tržeb Google, což jsou právě reklamní příjmy, je pod tlakem ekonomiky, ale také požadavků amerických úřadů směrem rozdělení společnosti kvůli "ilegální monopolizaci trhu", byznys příjmů z vyhledávání pak znejisťuje nová konkurence, mezi kterou patří například i chatbot založený na umělé inteligenci ChatGPT, ve kterém podíl drží a který právě nejpve ve Spojených státech začne být zpoplatněnou službou zcela nových možností.
Tržby Alphabetu v oblasti cloudových služeb se ve čtvrtletí zvýšily o 32 procent na 7,32 miliardy dolarů. Tempo jejich růstu však bylo nejpomalejší od chvíle, kdy je firma ve svých výsledcích začala zveřejňovat, napsala agentura Reuters. V celém loňském roce čistý zisk společnosti Alphabet klesl o více než pětinu na zhruba 60 miliard dolarů. Tržby se však zvýšily o deset procent na téměř 283 miliard dolarů.
Alphabet o těchto rizicích ví a na úrovni řízení firmy reaguje. V lednu propustil 12 tisíc zaměstnanců, zhruba 6 % globální pracovní síly firmy. Dodejme, že u dalších big tech firem to vypadá obdobně. Firmy Meta či Snap také vykázaly nepříznivý vývoj příjmů, jsou ale optimističní ohledně návratu dobrých podmínek pro online reklamu na delším horizontu.