Před pěti lety vstoupila společnost na akciový trh. Podobně jako v případě Amazonu, který uskutečnil své IPO už před dvaceti lety, nešlo zpočátku o nějak zvlášť úspěšnou emisi. Už před jeho IPO se ozývala řada hlasů, které tvrdily, že úspěch firmy bude stejně prchavý jako předtím u společnosti MySpace. Těsně před IPO pak některým analytikům sdělil, že má problémy s vyděláváním peněz na sociálních sítích používaných přes mobilní telefony. A jako by to nestačilo, Mark Zuckerberg šest týdnů před IPO koupil za jednu miliardu dolarů společnost Instagram, která v té době měla jen pár zaměstnanců a nulové tržby. Téma rozvádí Bloomberg.
První den obchodování se objevily technické problémy a po celých čtrnáct měsíců se akcie obchodovaly pod úpisovou cenou ve výši 38 dolarů. To vše jen živilo názory, že je předraženou společností, která má nejlepší roky za sebou a v jejímž čele stojí neschopný management. Nejníže klesla cena akcie v září 2012, kdy se dostala až na 17,55 dolarů. To znamená, že během prvních čtyř měsíců po IPO zmizela více než polovina kapitalizace firmy. Všichni ale víme, jak celý příběh pokračoval.
Dnes je podle své kapitalizace třetí největší společností na světě. Jeho roční tržby se zvýšily z 5 miliard dolarů na 30 miliard dolarů. Spolu s Googlem drží dominantní pozici na trhu online reklamy a jeho moc dosahuje takových rozměrů, že je obviňován z ovlivňování výsledků voleb. Následující obrázek ukazuje vývoj kapitalizace společnosti:
Jaké si z toho všeho vzít poučení? Až příště bude někdo o Zuckerbergovi pochybovat, měl by si vzpomenout, co přes všechny pochybnosti o jeho schopnostech dokázal. A zřejmé je i to, že velké společnosti je nutno vybudovat, nerodí se samy od sebe. K úspěchu nevedla nějaká předem daná cesta, ale šlo o sérii chytrých rozhodnutí a kroků velkých i malých. Jedním z nejdůležitějších byla strategie v oblasti chytrých telefonů, které se v jednu chvíli zdály být spíše zdrojem zkázy než úspěchu. Právě v době, kdy proběhlo IPO, se totiž nacházel uprostřed transformace. Ta jej změnila ze společnosti zaměřující se na počítače na firmu, jejímž hlavním cílem jsou chytré telefony.
V září 2012 Zuckerberg v jednom rozhovoru řekl: „Mnoho lidí značně podceňuje to, jakým přínosem pro nás mobilní telefony budou. Přinesou více uživatelů, kteří budou na internetu trávit více času a my budeme na každou jednotku času schopni vydělávat více než u tradičních počítačů.“ Tehdy jsem byl u toho a myslel jsem si, že jde o přílišnou sebedůvěru. Ale jak se ukázalo, nejsme chytřejší než Mark Zuckerberg. V roce 2012 generovaly mobilní telefony asi 3 % jeho tržeb, nyní to je 85 %.
Zuckerberg čelí pochybám jiných od samého počátku. Ukázal ale, že to, co mohlo být největší slabostí , se nakonec podařilo přeměnit v jeho největší přednost. Na druhou stranu je ale zřejmé, že vedle firem jako tato, kterým se podaří překonat řadu krizí, jsou i takové, které krize nepřekonají. Dejte vědět, pokud víte, jak je od sebe předem odlišit.