Navigant Research se zabývá stejnou otázkou, jakou zřejmě řeší řada dalších, včetně mnoha investorů – které společnosti nakonec stanou v čele pelotonu upalujícím za samořídícími automobily. Já sám ve svých příspěvcích občas poukazuji na možné kandidáty na vítěze a dnes bych se chtěl věnovat právě těm od Navigant Research.
Firma poukazuje na to, že v minulém roce se řada společností posunula od výzkumu a vývoje systému pro autonomní řízení k první fázi výroby a testů. Navigant tvrdí, že posunu k autonomním vozům budou nahrávat „rostoucí obavy z nepozornosti řidičů na silnicích“ a posun směrem k „poskytování služeb mobility“. Autonomie aut by pak byla svým způsobem revolucí a existující společnosti se tak formují do různých aliancí, protože jejich vlastní zdroje na tuto změnu nestačí.
Navigant Research vybral devatenáct firem/aliancí a hodnotil je podle řady parametrů. Mezi ty hlavní patří jejich vize v oblasti autonomie, schopnost uvést produkt na trh, výrobní strategie, současné technologie, výrobkové portfolio, marketing, distribuce, spolehlivost produktů a podobně. Výsledkem je následující žebříček:
1. GM
2. Waymo
3. Daimler-Bosch
4. Ford
5. Group
6. BMW-Intel-FCA
7. Aptiv
8. Renault-Nissan Alliance
9. Volvo-Autoliv-Ericsson-Zenuity
10. PSA
IHS Markit očekává, že v roce 2040 bude globální silnice brázdit 33 milionů autonomních vozů. Výše uvedené naznačuje, že slušnou startovní pozici by při snaze dosáhnout dominance na tomto trhu měl mít . Jak ukazuje následující tabulka, firmě za posledních pět let klesaly tržby v průměru o necelé procento ročně, výrazně se ale zvýšily ziskové marže a provozní tok hotovosti rostl v průměru o 10 % ročně. Investice sice rostly také, ale volný tok hotovosti se i přesto díky růstu ziskovosti a provozního cash flow zvedlo z 5 miliard dolarů v roce 2013 na necelých 9 miliard dolarů v roce 2017:
Zdroj: Morningstar
Tržní kapitalizace se nyní pohybuje kolem 59 miliard dolarů. Pokud by firma dokázala i nadále generovat svým akcionářům 9 miliard dolarů ročně bez jakéhokoliv růstu, tak současná hodnota tohoto toku hotovosti dosahuje 79 miliard dolarů a nachází se tudíž vysoko nad kapitalizací. Trh je tedy ohledně objemu peněz, které firma akcionářům vydělá, mnohem skeptičtější. A je pravda, že tok hotovosti roku 2017 byl hodně nakopnut pracovním kapitálem. V neposlední řadě tu také hovoříme o společnosti, která je hodně (podle mne příliš) zadlužená.
Pokud by hodnotově – rizikový profil investorovi při hledání sázek na autonomii nevyhovoval, druhé na ráně je podle uvedeného žebříčku Waymo. To jako projekt/divize Alphabetu podle svých vlastních slov vyvíjí „nejzkušenějšího řidiče na světě“. Podle Fool.com za sebou má nejvíce autonomních testovaných hodin (více než 4 miliony). Z toho bylo posledního 1 milionu dosaženo během 6 měsíců, zatímco první milion byl posbírán během šesti let. Věci tedy nabírají na dynamice. Vozy Wayma prý také mají nejmenší počet případů, kdy řidič musel převzít řízení do svých rukou.