Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...

Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...

15.02.2018 10:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to německý Volkswagen Group, který sesadil Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností? Možná se probojoval zpět americký titán General Motors. A odpověď: vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodeji. A rozhodně to, jak definují auta, píše BBC.

Letos se pocty jedničky dožaduje nový hráč, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a loni v září přijala současné jméno. Tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti a Renault Samsung Motors. Firma uvádí, že dohromady prodala v loňském roce 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových aut a stala se celosvětově automobilovou skupinou číslo jedna. To je ale trochu matoucí.

Proč? Protože Volkswagen uvedl, že prodal loni 10,74 milionu vozů. A někteří tvrdí, že podle těchto čísel by měl být jmenován největším ze všech, druhý rok po sobě.

Určení toho, kdo je jedničkou v celosvětovém prodeji aut, závisí na tom, jaký druh hodnocení chcete, uvádí automobilová analytička z BMI Research Anna-Marie Baisdenová. Některá média umístila alianci Renault-Nissan-Mitsubishi na pozici největšího prodejce lehkých vozů za rok 2017 a Volkswagen na druhé místo. Ta však odečetla tzv. těžké vozy, jako velké nákladní vozy a autobusy, z údajů od Volkswagenu. Volkswagen tyto vozy do svých čísel zahrnuje, takže média, která vzala celkové údaje, oznámila, že Volkswagen si udržel pozici jedničky před aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Aby byly zmatky ještě větší, automobilky a země mají různé definice pro lehké a těžké vozy. Oblíbené SUV, tedy sportovně užitkové vozy, jsou to lehké nákladní, nebo osobní vozy? To záleží na tom, jakou značku řídíte.

"SUV se staly velmi populární, takže mnohé z nich jsou v zásadě stejné jako normální vozy," uvádí šéfredaktor CarBuyer Derryn Wong. V USA jsou však některé SUV započítávány mezi lehké nákladní vozy. V Singapuru, Malajsii a Thajsku je Toyota Hilux pickup truck, tedy lehký komerční vůz, zatímco Toyota Fortuner, která využívá stejnou platformu a vypadá podobně, je považována za osobní SUV.

Dále třeba dodávka je téměř vždy považována za komerční vůz, vyjma minidodávek, jako je Toyota Sienna, která má místo až pro osm lidí. Mezi lehké nákladní vozy se řadí také pickupy, jako Chevrolet Silverado, bez ohledu na to, zda jsou určené pro podnikání nebo soukromou přepravu. Ne každá automobilová značka jasně vymezuje osobní a lehká nákladní vozidla a ne každá značka zveřejnila celkový rozpis prodeje za rok 2017.

Takže jaká je odpověď? Odstraněním těžkých nákladních aut a autobusů z prodejních čísel můžeme porovnat pouze trh s lehkými nákladními vozy, uvádí Baisdenová. To by pravděpodobně mělo být důležitější pro průměrného spotřebitele, a podle tohoto hodnocení je nejvýše aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Pokud se ale zahrnou všechny značky ve skupině a všechny typy prodaných aut, bude to výhoda pro skupiny jako Volkswagen, která má vše od malých hatchbacků přes prémiové vozy Porsche po velké nákladní vozy značky MAN.

A pak jsou zde ještě údaje od mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která je jednou z nejlepších pro určení pořadí prodejců aut. Ta zahrnuje do údajů osobní vozy, lehké komerční vozy, minibusy, nákladní auta a autobusy. OICA však zatím nezveřejnila své hodnocení za rok 2017.

 

Čtěte více:

Americké automobilky se spojují proti Trumpovi, který chce vystoupit z NAFTA
25.10.2017 17:37
Firmy z automobilového průmyslu vytvořily novou koalici, která chce tl...
Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
18.11.2017 14:34
Známý investor Carl Icahn se domnívá, že rozvoj aplikací, které umožňu...
Automobilky proti operátorům: Kdo za nás bude řídit?
15.11.2017 11:45
Rozvoj segmentu autonomních automobilů proti sobě postavil firmy ze dv...
Rozbřesk: Evropský automobilový trh se vzpamatovává. Zatím
16.11.2017 9:12
Růst české ekonomiky stojí a padá s průmyslem, především tím automobil...
Víkendář: Evropské automobilky zneužívají svou moc stejně, jako technologičtí giganti
03.12.2017 9:26
Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová před časem ...
Evropské burzy v novém roce ustupují pod tlakem automobilek
02.01.2018 13:58
Evropské burzy zahájily nový obchodní rok poklesem, oslabily akcie aut...
Automobilky prý čeká příznivý rok. Akcie jedou nahoru
05.01.2018 11:17
Evropské akciové indexy zahájily dnešní obchodní den v zelených číslec...
Evropské burzy nejvýše za více než dva roky. Vedou automobilky
08.01.2018 12:32
Evropské burzy v pondělí dosáhly nejvyšší úrovně za více než dva roky,...
Automobilky probraly elektrické šoky, ropní giganti stále sní
18.01.2018 19:11
Ziskovost ropných gigantů je hezká, návratnost kapitálu mizerná, v roc...
Zisk automobilky Hyundai byl loni nejnižší od 2010
25.01.2018 8:23
Jihokorejské automobilce Hyundai Motor vzrostl ve čtvrtém čtvrtletí či...
Automobilka Ford loni zvýšila zisk o zhruba dvě třetiny
25.01.2018 8:47
Americká automobilka Ford Motor v loňském roce zvýšila čistý zisk o zh...
Škodlivost automobilových emisí se testovala na opicích i na lidech
29.01.2018 15:04
Škodlivost automobilových emisí se v minulosti netestovala jen na opic...
Víkendář: Německé automobilky se stávají stroji na skandály
03.02.2018 8:05
Politico se věnuje nové aféře kolem výzkumu, který měl testovat negati...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.06.2024
8:09Víkendář: Hodně štědrá americká fiskální politika, japonský návrat před rok 2020
31.05.2024
22:04Závěr týdne na trzích byl stejně pochmurný jako páteční počasí  
17:38Investiční tipy - komentáře k americkým výsledkům za 1Q tak, aby vám nic neuniklo  
17:16Odpolední nevýrazná data pomohla dluhopisům, ale akcie se nechytly a padají  
16:45Změna strategie Gap zabrala. Nová móda vede k lepším číslům i výhledu, akcie prudce rostou
16:05Může existovat něco jako zisková bublina?
15:16Japonsko při intervencích vynaložilo rekordní částku na podporu měny
15:10USA omezují čipařům vč. Nvidie a AMD exportní licence na Střední východ kvůli obavám z národní bezpečnosti
14:38Perly týdne: Rozvahová recese v Číně a terminální sazby vysoko nad 3 %
14:38EUC a.s.: Zahájení výplaty čtvrtého úrokového výnosu dluhopisu EUC VAR/27
13:55Než otevře Wall Street: Salesforce, Dell Technologies, Gap, Zscaler  
13:25ČNB:Českou ekonomiku brzdí pokles investic. Všechny další složky růstu jsou nad očekáváním
12:43Inflace v eurozóně v květnu podle odhadu Eurostatu zrychlila na 2,6 procenta
12:04Trumpovy soudy trhy nezajímají, vyšší inflace jim škodí  
10:03Jan Bureš: HDP za očekáváním kvůli slabým investicím
9:20Zpřesněná data ukazují pomalejší růst české ekonomiky v úvodu roku
9:16Rozbřesk: Nezaměstnanost v eurozóně na historickém minimu, v centru pozornosti evropská i americká inflace
9:02Aktivita čínských továren v květnu překvapivě klesla
8:47Dnes vyjdou údaje o inflaci v eurozóně a PCE, který sleduje Fed. Dell se v prodlouženém obchodování propadl a futures jsou smíšené  
5:58Akciovou rally zabrzdí rostoucí výnosy, varuje stratég Oppenheimer

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data