Pandemie COVID-19 změnila způsoby, jakými se spotřebitelé po celém světě učí, nakupují, cestují a pracují, stejně tak jako tom, jakým způsobem vyhledávají zábavu nebo zdravotnickou péči. Nad tím, co by mohlo být trvalejším trendem a co jenom přechodnou záležitostí, se zamýšlejí správci portfolií John Remmert a Donald Huber z Franklin Equity Group společnosti Franklin Templeton.
Potýkání se s nákazou COVID-19 si vyžádala dramatickou změnu v lidském chování. Vážnost globální pandemie a bezprecedentní opatření na zastavení šíření zkomplikovaly pohled na to, jak bude svět vypadat, až nákaza opadne a lidstvo se začne přibližovat něčemu, co by bylo možné považovat za nový normální stav.
I když sociální distancování a nakázané setrvávání doma jsou v současnosti normou, mnoho technologických trendů, které se vynořily nebo urychlily a pomáhají lidem vyrovnat se současnou situací, nemusejí po odeznění nákazy přetrvat. Očekáváme, že lidská přirozenost se u lidí jakožto společenských živočichů opět prodere na povrch, což v důsledku omezuje dopad, který budou mít nedávné technologické změny na naše každodenní životy v dlouhodobějším horizontu.
Přece jen se domníváme, že technologie, které umožnily lidem pracujícím na dálku tak činit prostřednictvím videokonferencí, nebudou nikdy úžasnou náhradou za mezilidský kontakt. Videokonferenční hovory a práce na dálku podle našeho názoru urychlily přesun k využití výpočetní techniky na bázi cloudu a k digitizaci (přechod z analogových médií na digitální). Očekáváme, že tyto trendy potrvají dlouho i po opadnutí koronavirové nákazy. Nicméně, i když zaměstnanci získali větší flexibilitu ve svých pracovních úvazcích s tím, jak je nyní jednodušší pracovat mimo kancelář, očekávali bychom, že velká část toho, jak lidé pracují a interagují, bude vypadat tak jako před nákazou.
Nemáme za to, že by home office nahradil firemní office, a myslíme si, že až to bude bezpečné, lidé se rychle vrátí k práci s větším mezilidským kontaktem. Ani tak bychom ale nebyli překvapeni, kdyby se v prostoru zdravotní péče udrželo tele lékařství pro případy drobnějších zdravotních obtíží, které by lékař dokázal rozhodnout, aniž by pacient musel fyzicky do ordinace (…).
Krize také poukázala na omezení internetového vzdělávání především na základních a středních školách. Ačkoli různé video nástroje mohou být podle našeho názoru v určitých případech nápomocné, snaha vzdělávat mladší žáky 100 % online prostřednictvím distančního vzdělávání a video konferencí nevypadá jako udržitelný trend mimo nákazu. Řada zemí zahajuje kvůli těmto omezením vážnou debatu o znovu otevření škol, které by probíhalo rychleji než otevírání některých částí ekonomiky.
Kromě toho je v současné době obtížné najít někoho, kdo by chtěl stát frontu při čekání na koncert nebo sportovní událost. Naše touha po pocitu sounáležitosti se společenstvím, která přichází s návštěvami takovýchto živých událostí, ale časem nakonec opět převládne. (…)
Cestování vzduchem se pravděpodobně rovněž vrátí, až se krize přehoupne do své druhé části. Na úrovně před krizí to může nějaký čas trvat, v dlouhodobějším horizontu ale neočekáváme trvalé uzemnění. Vrátí se podle nás globální obchodní cesty, opět jako součást lidské touhy po budování byznysu a vztahů tváří v tvář. Postupně se vrátí také cestování na dovolenou (…).
Sledujeme nyní místa jako Austrálie a Nový Zéland, kde už koronavirus vypadá efektivně zvládnutý, abychom získali náhled na to, jak rychle jsou lidé ochotni a schopni vrátit se k běžným aktivitám a obnovit svoje styky.
Z investičního úhlu pohledu máme za to, že je důležité zaujmout dlouhodobější pohled a pokusit se podívat za horizont současné situace. Akcie vnímáme jako dlouhodobé aktivum a příležitosti vidíme i v některých oblastech trhu, které nyní čelí velké nejistotě a hospodářské újmě. Uchopení těchto příležitostí vyžaduje zevrubný investiční bottom-up přístup, který se soustředí na udržitelnost firemního obchodního modelu a jeho růstový potenciál v delším horizontu.
Kromě toho je důležité zaměřit se na nalezení kvalitních akcií se silnými konkurenčními výhodami, robustní rozvahou a zdravým cash flow, které dokážou ustát vážný hospodářský útlum a krátkodobě zvýšenou tržní a ekonomickou volatilitu. Finančně silné společnosti se kromě toho s tímto útlumem nemohou pouze vyrovnat, také musejí mít potenciál na získání tržního podílu od slabších rivalů. Mnoho z těchto velmi kvalitních firem by se mělo dokázat dostat z tohoto propadu ještě silnější.
Zdroj: Franklin Templeton (redakčně kráceno)