Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...

Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...

13.08.2020 17:11

Na Investor Amnesia se můžeme dočíst, že první elektromobil (EV) vznikl v roce 1832, o padesát let dříve, než první vůz se spalovacím motorem. Před koncem devatenáctého století prý byl poměr EV k automobilům se spalovacím motorem deset ku jedné a v roce 1912 jich po amerických silnicích jezdilo téměř 40 000. Proč nakonec stejně nastal úpadek EV? A jakou to má relevanci pro jejich dnešní renesanci?

Problémem prý tehdy u EV nebyl zprvu dojezd. Silniční síť jednak nebyla tak rozvinutá, a tak se necestovalo na velké vzdálenosti. A některé z EV měly prý dojezd větší než 180 mil. Elektromobily měly navíc výhodu v tom, že je nebylo nutno startovat manuálně – pákou. U aut se spalovacími motory totiž bylo jejich nahození fyzicky značně namáhavé a někdy vedlo i ke zraněním. Elektromobily si tak oblíbily zejména ženy, pro které bylo nastartování spalovacího motoru ještě větší překážkou. EV prý měla a řídila i manželka Henryho Forda. Ale jak víme, postupně se elektrické/spalovací karty začaly obracet:

Na trhu se objevila auta s elektrickým startérem, silniční síť rostla a cestovalo se na delší a delší vzdálenosti. A také rychleji. K tomu vozy se spalovacím motorem těžily z lepší sítě čerpacích stanic a v neposlední řadě tu byl zmíněný pan Ford, jehož Model T se prý prodával za cenu o polovinu až třetinu nižší než EV konkurence (pan Ford prý slíbil i elektromobil, ale na něj od něj nakonec nedošlo). K tomu se tehdy přidávala výhodnější (ve srovnání s dneškem) cena paliva relativně k elektrické energii.

Jak to vše skončilo, víme. Některé ze zmíněných faktorů jsou přitom relevantní i dnes, některé ne. Dominantní je pak v celé elektro-spalovací diskusi téma ochrany životního prostředí, a zejména ovzduší. Jasno tu ale tak úplně nemáme.

Relevance uhlomobilů


Nature Sustainability, Bloomberg a následně řada dalších před několika měsíci psali tom, že EV se z ekologického hlediska vyplatí i v případě, že by veškerá elektřina byla generována z uhelných elektráren. Sám tu zase nějaký čas píšu o uhlomobilech, či solarmobilech a tak bych se měl pověnovat tomu, jak to skutečně je.

Podle studie, na které se zmíněné tvrzení zakládá, mají být nyní EV emisně lepší než auta se spalovacím motorem v 95 % světa. V dekarbonizovaných zemích, jako je Švédsko, či Francie, jsou celkové emise EV prý o 70 % nižší, než u tradičních aut. V zemích jako UK, kde dekarbonizace nepostoupila tak daleko, asi o 30 %. Autoři studie tak tvrdí, že bychom měli prosazovat EV bez většího váhání a že jejich čísla vnáší světlo do někdy zmatené a nejasné diskuse o tom, kde a kdy mají EV pozitivní přínos. Jinak řečeno, i uhlomobily jsou lepší, než diesely a benzíňáky.

Na první pohled stejně hovoří třeba následující graf od VW, který porovnává celkové emise dieselového a e-Golfu. Ten druhý má kvůli vyšším výrobním emisím horší startovní pozici, když ale vydrží nějakých 130 tisíc km, kvůli nižším jednotkovým emisím začíná mít navrch. A nakonec vítězí asi o 3 tuny ekvivalentu CO2 s tím, že oba dojedou na 200 tisíc km:
elektromobil

S kalkulacemi, na kterých graf stojí, se pojí velká nejistota a můžeme se zamyslet i o tom, zda ona úspora emisí o nějakých 10 – 15 % je vlastně s ohledem na všechny okolnosti hodně, či málo. Nechám to na čtenářovi, ale k tomu poukážu na druhý graf od VW, který porovnává emise dieselu s EV u různých mixů výroby elektřiny – od čistě větrné energie, přes mix EU, mix německý a americký až po čínský:
elektromobil

Pointa druhého grafu je v tom, že u německého a US mixu jsou na tom diesely a EV podle kalkulací VW emisně v podstatě stejně. A u Číny výrazně hůře, protože ta již má příliš velký podíl uhelných elektráren (pokud si dobře pamatuji, tak nyní asi 75 % a ještě v roce 2050 by podle některých predikcí mělo mít uhlí v této zemi asi 50% podíl). Na rozdíl od výše uvedené studie by tedy tento graf a kalkulace podporovaly relevanci úvah o kontraproduktivních uhlomobilech.

Vlak se již rozjel před 200 lety...

Výše uvedené tedy můžeme shrnout tak, že příběh elektromobilů začal před téměř 200 lety a nyní se píše již jeho druhá kapitola. Některé „postavy“ se změnily, některé ne, a do děje vstoupila zejména ta environmentální. Tváří se povětšinou přívětivě a slibně, ale ne vždy. A vlak elektromobility má také nyní mnohem větší momentum, než tomu bylo v první kapitole příběhu. V úterý jsem zde trochu uvažoval, zda tomuto vlaku bude vládnout Tesla, či bude naopak roztříštěn na mnoho ostře si konkurujících vagónů. A i dnes připomínka toho, jak eletromobilita vypadala v době našich (pra)pradědů a (pra)prababiček:
elektromobil
Zdroj: Investor Amnesia


Čtěte více:

Tesla jako další Amazon
15.07.2020 15:14
Mohamed El-Erian je jedním z mnoha, kteří si všímají vývoje kolem akci...
Víkendář: Němci se snaží dohnat Teslu
25.07.2020 9:06
Vládní dotace na elektromobily vyvolávají v Německu prudký růst poptáv...
Nikola, Tesla a akciové modly
04.08.2020 18:24
Ředitel společnosti Nikola hovořil na CNN Business o tom, jak se jeho ...
Bloomberg: Evropané podpoří prodeje elektromobilů i trh s lithiem
10.08.2020 12:40
Evropští spotřebitelé jsou motivováni k nákupu elektrických automobilů...
Jen proto, aby Tesla vypadala levně?
11.08.2020 17:52
Nikola existuje jen proto, aby akcie Tesly vypadaly levně. Takto se o ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
28.05.2024
22:01Index Dow Jones v úterý odepsal přes 0,5 %  
17:58Snížit inflaci poklesem sazeb?
17:23Sektorově dnes vítězí polovodiče a energie. Americký spotřebitel s překvapivě dobrou náladou  
17:00Německo by mělo zvážit, zda neuvolnit dluhovou brzdu, uvedl MMF
15:51FT: Řada západních firem zůstává v Rusku navzdory dřívějším plánům na odchod
14:17Jaromír Strnad: Akciový split Nvidie a dividendy ČEZ a Kofoly
13:53ECB: Inflační očekávání spotřebitelů v eurozóně klesla nejníže od září 2021
12:41Tesla a evropský indikátor dalšího vývoje v USA
11:49CNBC: Podvodů označovaných deepfakes přibývá, firmy už přišly o miliony dolarů
11:23Banka ABN Amro koupí za 672 milionů eur německou Hauck Aufhäuser Lampe
11:01Amerika se po přestávce vloží do hry. Evropa zatím hledá inspiraci i směr  
9:10Rozbřesk: O podivné dichotomii amerických měkkých a tvrdých makro-indikátorů
8:49Kofola navrhla dividendu 13,50 Kč, americký trh je konečně stejně rychlý jako před sto lety a futures jsou lehce nad nulou  
6:34NVIDIA a dva druhy investičních her
27.05.2024
17:22Deflační aktiva si mohou vést velmi dobře během období vysoké inflace, inflační mohou zaostávat
16:52WSJ: Ekonomika bude mít v prezidentských volbách zásadní roli, Biden by měl ukázat pochopení pro obavy z růstu cen
16:50TRHY: Koruna mírně ztratila, Erste a VIG bez dividendy. Patria tvůrcem trhu na COLT CZ a Primoco UAV. Wall Street dnes uzavřena  
14:36Damodaran: Nemusí platit, že čehokoliv se NVIDIA dotkne, změní se ve zlato
14:30Evropská komise Česku schválila podporu za 3,2 miliardy eur na výrobu elektřiny
12:45Týdenní výhled: Týden nejspíš v poklidném duchu, kondici amerického spotřebitele naznačí maloobchod  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (03/24 Q1, Bef-mkt)
HP Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Salesforce Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
UiPath Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y