Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou

Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou

04.01.2021 14:59, aktualizováno: 4.1. 15:39
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

PSA Group i Fiat Chrysler Automobiles dnes získaly podpisy svých akcionářů pro spojení těchto dvou společností. Fúze, která ustála dva roky neobvyklého dramatu poznamenaného neustálými jednáními, transformací průmyslu i globální pandemií, tak nyní dostala zelenou.

Schválením akcionářů nyní může dojít k vytvoření automobilky Stellantis, která se stane čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Pod sebou bude mít 14 značek od FCA, Fiat, přes Maserati a Jeep, Dodge a Ram, až po Peugeot, Citroen, Opel a DS. Překážek, které k tomuto cíli vedly, bylo mnoho. Ale Fiat po krátkém pokusu spojit síly s úhlavním rivalem automobilky PSA firmou Renault může dovést věci ke zdárnému konci.

Vedoucí pracovníci Fiat Chrysler a PSA počítají s tím, že zvýší návratnost díky rozsahu, který se teď bude více podobat společnostem, jako je Volkswagen nebo Toyota Motor, a budou mít větší zdroje na to, aby soupeřily s novými firmami na poli elektromobilů a nových technologií. Po uzavření dohody je však čeká spousta problémů. Stellantis sice bude mixem modelových řad se záviděníhodnými pozicemi v určitých segmentech, nicméně ani jedna z těchto společností nemá silné postavení u luxusních automobilů nebo na obrovském čínském trhu.

"Stellantis bude jakýmsi konglomerátem značek, některých skvělých, jiných ne tak dobrých a většiny velmi regionálních," řekl analytik Jefferies Philippe Houchois. "Fúze bude dobrou příležitostí k resetu."

Silné stránky, slabé stránky

Nová společnost se díky divizím Ram a Jeep společnosti Fiat Chrysler bude chlubit působivou přítomností v lukrativních segmentech nákladních vozidel a SUV v Severní Americe. Také revitalizované značky PSA a Citroen v Evropě excelují a jsou trnem v oku jejich francouzského rivala Renaultu.

Ale obě firmy mají také své slabosti. Fúze Fiatu s Chryslerem příliš nezlepšila osud luxusních linek Alfa Romeo a Maserati a nákupem Opelu je PSA ještě více závislá na přeplněném a zmenšujícím se evropském trhu.

Akcie společností Peugeot a Fiat Chrysler dnes rostou o 2 %, což jim navyšuje celkovou tržní hodnotu přibližně na 44 miliard eur. Učesání portfolia Stellantis připadne na generálního ředitele PSA Carlose Tavarese. Tento ultrasoutěživý řidič amatérských rally sám sebe označuje za „výkonnostního psychopata“ a na automobilový sektor se dívá darwinovským pohledem. Tvrdí, že jen silné automobilky přežijí nástup elektromobilů a autonomního řízení.

Problémy s řízením

Tavares má skvělé výsledky v oblasti fúzí a akvizic a provozní restrukturalizace, uvedli analytici Institutional Shareholder Services v komentáři z minulého měsíce. Tato poradenská firma sice doporučila investorům hlasovat pro spojení ze silných strategických a finančních důvodů, nicméně vznesla obavy ohledně řízení Stellantis a její hlasovací struktury.

Tyto obavy vyvažuje fakt, že akcionáři společnosti Fiat Chrysler dostanou před sloučením dividendu ve výši 2,9 miliardy EUR. Vedení obou společností také zvažuje možnost rozdělit si před uzavřením dohody 500 milionů eur, anebo po jejím uzavření 1 miliardu eur akcionářům nového subjektu.

Rodina Agnelli, která řídí Fiat Chrysler, vedená předsedou Johnem Elkannem, se v září dohodla, žez dividendy, kterou akcionáři automobilky obdrží, odečte 2,6 miliardy eur, aby Tavaresovi poskytla více zdrojů, až se ujme kormidla Stellantis.

Vybírání úspor

Fiat Chrysler a PSA také zvýšily odhad svých ročních synergií, kterých Stellantis dosáhne, na 5 miliard eur, čímž vyvinuly větší tlak na Tavarese, aby vytěžil efektivitu na maximum. Společnosti již dříve uvedly, že budou schopny ušetřit ročně 3,7 miliardy eur, aniž by zavřely jakékoli své závody.

Pandemie mohla s těmito čísly zamávat, ale snížit je bude těžké. Tavares bude muset proplout politickými proudy ve Francii, Itálii a USA, kde mají tyto automobilky své hluboké národní kořeny. V náročných úkolech ale obstál i dříve - po převzetí funkce generálního ředitele v roce 2014, kdy vyvedl francouzskou automobilku pryč z tenkého ledu, a v roce 2017, kdy oživil Opel poté, co jej převzal od General Motors.

Stejně jako ostatní vedoucí pracovníci v tomto odvětví reagují Tavares i Elkann na rostoucí tlak tím, že spojují zdroje na vývoj produktů, výrobu a nákup, aby uvolnily peníze na velké sázky do elektromobilů a samořídících systémů. Ale být větší nemusí nutně znamenat sklízet ovoce. Tesla má nyní mnohem větší valuaci než VW, který mezi zavedenými subjekty vyvíjí největší úsilí o elektrifikaci své rozsáhlé flotily. GM se stáhl z mnoha trhů, aby se zaměřil na Severní Ameriku a Čínu, zatímco Renault a jeho alianční partner Nissan Motor restrukturalizují poté, co měly obrovské ztráty.

Zdroj: Bloomberg, Reuters

 
 

Čtěte více:

Automobilky FCA a PSA upravily kvůli covidu-19 podmínky fúze
15.09.2020 9:17
Francouzská automobilka PSA a italsko-americká Fiat Chrysler (FCA) upr...
Fiat Chrysler se ve čtvrtletí vrátil k zisku díky rekordu v USA
28.10.2020 13:48
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se ve tře...
Evropská komise povolila spojení automobilek Fiat Chrysler a PSA
21.12.2020 13:15
Evropská komise (EK) dnes schválila spojení italsko-americké automobil...

Váš názor
  •  
    05.01.2021 2:53

    Otázka je, jsou tyhle obří transakce, fůze v konečném dobré pro spotřebitele?
    Čert
Aktuální komentáře
28.05.2024
22:01Index Dow Jones v úterý odepsal přes 0,5 %  
17:58Snížit inflaci poklesem sazeb?
17:23Sektorově dnes vítězí polovodiče a energie. Americký spotřebitel s překvapivě dobrou náladou  
17:00Německo by mělo zvážit, zda neuvolnit dluhovou brzdu, uvedl MMF
15:51FT: Řada západních firem zůstává v Rusku navzdory dřívějším plánům na odchod
14:17Jaromír Strnad: Akciový split Nvidie a dividendy ČEZ a Kofoly
13:53ECB: Inflační očekávání spotřebitelů v eurozóně klesla nejníže od září 2021
12:41Tesla a evropský indikátor dalšího vývoje v USA
11:49CNBC: Podvodů označovaných deepfakes přibývá, firmy už přišly o miliony dolarů
11:23Banka ABN Amro koupí za 672 milionů eur německou Hauck Aufhäuser Lampe
11:01Amerika se po přestávce vloží do hry. Evropa zatím hledá inspiraci i směr  
9:10Rozbřesk: O podivné dichotomii amerických měkkých a tvrdých makro-indikátorů
8:49Kofola navrhla dividendu 13,50 Kč, americký trh je konečně stejně rychlý jako před sto lety a futures jsou lehce nad nulou  
6:34NVIDIA a dva druhy investičních her
27.05.2024
17:22Deflační aktiva si mohou vést velmi dobře během období vysoké inflace, inflační mohou zaostávat
16:52WSJ: Ekonomika bude mít v prezidentských volbách zásadní roli, Biden by měl ukázat pochopení pro obavy z růstu cen
16:50TRHY: Koruna mírně ztratila, Erste a VIG bez dividendy. Patria tvůrcem trhu na COLT CZ a Primoco UAV. Wall Street dnes uzavřena  
14:36Damodaran: Nemusí platit, že čehokoliv se NVIDIA dotkne, změní se ve zlato
14:30Evropská komise Česku schválila podporu za 3,2 miliardy eur na výrobu elektřiny
12:45Týdenní výhled: Týden nejspíš v poklidném duchu, kondici amerického spotřebitele naznačí maloobchod  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (03/24 Q1, Bef-mkt)
HP Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Salesforce Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
UiPath Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y