Nestabilita finančních trhů a osobních financí v průběhu roku 2020 možná významně změnila náš vztah k penězům. Ukazuje to alepoň nový výzkum, který naznačuje, že někteří lidé nyní mají při spravování svých peněz již větší důvěru v roboty než v lidi.
Více než tři čtvrtiny (76 %) spotřebitelů asijsko-pacifického regionu uvedlo, že důvěřují více robotům než osobnímu finančnímu poradci, který se stará o jejich finance, uvádí studie, kterou ve středu zveřejnila softwarová společnost Oracle spolu se společností zabývající se průzkumem trhu Savanta. A více než dvě třetiny (68 %) pak uvedly, že se stejným úkolem důvěřují více robotu než sobě. Tato procenta činila u dotázaných ze všech zkoumaných regionů 67 %, resp. 63 %.
Tato čísla byla ještě vyšší mezi vedoucími pracovníky v tomto regionu: 84% z nich věří ve správě financí spíše robotovi a 83 % z nich dává přednost schopnostem strojů před svými vlastními finančními týmy.
Roboti na vzestupu
Studie Money & Machine, která je součástí širší globální zprávy, zkoumala více než 2 500 spotřebitelů a vedoucích podniků v asijsko-pacifickém regionu, zejména v Austrálii, Číně, Indii, Japonsku a Singapuru, aby zjistila, jak se změnil vztah lidí k penězům během pandemie. Schopnosti robotů přesvědčily nejvíce ze všech 14 globálně zkoumaných zemí respondenty v Japonsku, Číně a Indii. Ti v Austrálii (55 %) jsou v asijsko-pacifickém regionu zatím nejskeptičtější.
Roboti byli upřednostňováni v celé řadě funkcí, včetně schopnosti ušetřit volný čas (38 %), detekovat podvody (36 %) a snížit nadbytečné výdaje (34 %). Nejhůře hodnotili respondenti investiční schopnosti, kde pouze 11 % respondentů výslovně uvedlo schopnost robotů nakupovat akcie poté, co pandemie vyvolala mezi drobnými investory nárůst vlastních obchodů.
„Dopady pandemie a nejistoty v tomto rozsahu nemají žádný precedens. Vedoucí představitelé podniků i spotřebitelé v důvěře robotům hledají důvěryhodné případy použití,“ uvedl Guruprasad Gaonkar, vedoucí globálního trhu pro Oracle ERP Cloud Business, s tím, že robotům zatím chybí předchozí zkušenosti s řešením takových fluktuací na trhu, jaké nastaly během pandemie.
Změna finančních návyků
Zpráva také zdůrazňuje širší posun ve finančních návycích během pandemie. Z dotázaných spotřebitelů jich 74 % uvedlo, že události roku 2020 změnily způsob, jakým nyní uvažují o fyzické hotovosti, zatímco 64 % jich uvedlo, že se změnil způsob jejich nákupu zboží a služeb. Celkově téměř polovina (49 %) asijsko-pacifických respondentů uvedla, že věří, že roboti v příštích pěti letech nahradí osobní finanční poradce. Toto číslo bylo opět vyšší v Číně (63 %).
"Role finančních týmů a finančních poradců už nebude nikdy stejná," řekl Gaonkar. „90 % vedoucích podniků věří, že roboti nahradí finanční profesionály, a téměř dvě třetiny (62 %) z nich věří, že k tomu dojde během příštích pěti let (do roku 2025).“
Přesto většina spotřebitelů uvedla, že by i nadále upřednostňovala konzultace s osobním finančním poradcem, který by jim dal pokyny ohledně nákupních rozhodnutí, jako je koupě domu (37 %), koupě automobilu (34 %) a plánování dovolené (33 %).
Zdroj: CNBC