Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

17.03.2021 10:04
Autor: Petr Dufek, ČSOB

Registrace nových osobních automobilů v EU mají za sebou další dvojciferný propad. Za první dva měsíce roku poklesly o téměř 22 %, což znamená, že je na trhu o 414 tisíc vozů méně než za první dva měsíce loňského roku. Korona-krize tak dál drtí prodeje nových vozů, ať už z titulu administrativního omezení prodejů v době pandemie nebo slabší poptávky ze strany firem a domácností. Část této nerealizované poptávky je pravděpodobně jen odložená, nicméně část postihly investiční škrty v podnicích, které v časech korony šetří.

Ještě hůře vyznívají roční výsledky automobilového trhu. Když si shrneme čísla za posledních 12 měsíců, dobereme se zhruba 9,5 milionů registrací, což je číslo velmi blízké historickému dnu trhu dosaženému v roce 2013. Zásadní rozdíl mezi aktuálními výsledky a těmito dávnými je ten, že tehdy trh potřeboval pět let, aby se dostal na dno. S pandemii jen ani ne rok.

Ještě v roce 2019 se v EU registrovalo zhruba 13 mil. vozů, v únoru činí jejich roční kumulace jen 9,5 mil.
Výpadek tedy dosahuje asi 3,5 mil. neprodaných a převážně i nevyrobených vozů, který postihl všechny evropské výrobce. Od maxima je trh dokonce o 3,8 mil. aut níže. Vzhledem k tomu, že většina aut v Evropě prodaných je i v Evropě vyrobených, zasahují negativní prodeje fakticky i do výkonu zemí se silnou pozicí automobilového průmyslu.

Mezi nepříznivými čísly z automobilového trhu však lze najít i nějaké pozitivní signály. Třeba, že tuzemské automobilky i na takto padajícím trhu dokážou zvyšovat svůj tržní podíl. Škodovka se tak už těsně blíží šesti procentům, zatímco v před-koronovém roce 2019 byla pod pěti procenty.

Je pravděpodobné, že s koncem lockdownů v Evropě přijde i vlna oživení prodejů nových vozů, a trh se proto znovu odrazí ode dna.
Jak silné ovšem bude a kdy přesně nastane, lze jen velmi těžko odhadovat. Průzkumy mezi spotřebiteli velký zájem o nákupy aut ani nenaznačují, avšak to je jen část z celkové poptávky po nových vozech. Z pohledu celého automobilového průmyslu bude mnohem významnější poptávka ze strany firem a vývoj na exportních trzích.

auta trh evropa automobilový

 

Čtěte více:

Tesla loni výrazně zvýšila odbyt, jen mírně zaostala za plánem
04.01.2021 8:35
Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil odbyt o 36 procent na...
Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou
04.01.2021 14:59
PSA Group i Fiat Chrysler Automobiles dnes získaly podpisy svých akcio...
Čínská internetová firma Baidu a Geely chtějí auto budoucnosti
11.01.2021 9:51
Čínský internetový vyhledávač Baidu, obdoba Googlu, chce ve spolupráci...
Volkswagen čeká oživení, chce zdvojnásobit prodej elektromobilů. Akcie +4 %
16.03.2021 9:49
Německý automobilový koncern Volkswagen očekává, že v nadcházejících l...

Váš názor
  • budíček
    17.03.2021 15:09

    jsem zvědav kdy se přestane blábolit o tom že za to může korona a někdo konečně uzná, že ten průmysl vyrábí něco co zákazníci nechtějí, ten propad bude pokračovat, bo realita je taková, že kdo chce Auto a ne elektroklump tak prostě nemá co koupit
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: budíček
      17.03.2021 19:50

      myslím, že se to kupovat bude, soudruzi z Bruselu na to dají dotace a peníze obstará ECB natištěním....prostě poručíme větru, dešti a čekají nás už pouze světlé zítřky
      abc1
      • stop elektroklumpům
        17.03.2021 21:22

        ale na 1/3 území ten klump prostě nenabiješ, zkus si někde na vesnici požádat o silnější jistič, a to na elektroklump potřebuješ sakra navýšení, min ve 3/4 případů ti nic navýšit nepovolí, protože není kapacita :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        17.03.2021 20:45

        A nebo zatíží jiné motory
        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
29.05.2024
10:59Akcie se tematicky točí v kruhu. Dnes na trzích převládá červená  
10:41Ruská vláda chce zavést vyšší daně pro bohaté a vyšší daně z těžby
10:21Pilulka za rok 2023 zapsala ztrátu, konec zahraniční expanze pomáhá k obratu
9:35Pojišťovací skupina VIG zvýšila dvouciferně předepsané pojistné a potvrzuje celoroční cíl
9:28Mateřská firma Royal Mail přijala nabídku na převzetí od Křetínského
9:22Footshop a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
9:01Rozbřesk: Český automotive získává tržní podíl, ale má stejné problémy jako Evropa
8:56VIG zvýšil dvouciferně předepsané pojistné, trhy v úvodu zamíří níže  
6:25Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám
28.05.2024
22:01Index Dow Jones v úterý odepsal přes 0,5 %  
17:58Snížit inflaci poklesem sazeb?
17:23Sektorově dnes vítězí polovodiče a energie. Americký spotřebitel s překvapivě dobrou náladou  
17:00Německo by mělo zvážit, zda neuvolnit dluhovou brzdu, uvedl MMF
15:51FT: Řada západních firem zůstává v Rusku navzdory dřívějším plánům na odchod
14:17Jaromír Strnad: Akciový split Nvidie a dividendy ČEZ a Kofoly
13:53ECB: Inflační očekávání spotřebitelů v eurozóně klesla nejníže od září 2021
12:41Tesla a evropský indikátor dalšího vývoje v USA
11:49CNBC: Podvodů označovaných deepfakes přibývá, firmy už přišly o miliony dolarů
11:23Banka ABN Amro koupí za 672 milionů eur německou Hauck Aufhäuser Lampe
11:01Amerika se po přestávce vloží do hry. Evropa zatím hledá inspiraci i směr  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (03/24 Q1, Bef-mkt)
HP Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Salesforce Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
UiPath Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y