Jan Kovalovský, Head of Online Sales and Customer Services Patria Finance říká, že i přes významné regulační změny ve světě financí, zůstávají retailoví investoři se skupinou Patria na trzích vždy o krok napřed. Patria Finance díky prohlubující se spolupráci se skupinou ČSOB rozšířila svou nabídku investičních nástrojů.
Patria Online: Investiční svět stále více ale protíná problematika regulace, jak se s ní vyrovnává skupina Patria?
Regulace je a bude určitě těžkou disciplínou pro všechny obchodníky. Patria se k regulaci postavila zodpovědně. Regulaci se u nás věnují primárně tři oddělení. Víceméně se snažíme být vždy o krok napřed.
Patria Online: Čím byste oslovil, pokud byste mohl, nové investory v ČR vy sám?
Z pozice vedoucího Online sales a customer services mám tu možnost společně se svým týmem klientům předkládat celou řadu produktů. Ne vše je však pro každého a ne každý investiční nástroj má potenciál naplnit cíle klienta. Klientům primárně nabízíme skupinové produkty využívající knowhow našich analytiků. V tomto roce jsme například na trh uvedli náš vlastní a již druhý fond Patria Selection II. Pro aktivnější investory máme připravené Krátkodobé investiční tipy a chystáme se také představit první certifikát přímo z dílny Patria.
Patria Online: Když se budu chtít stát profesionálním investorem v Patrii, co všechno získám?
Profesionální investoři mají možnost využívat datové exporty z Patrie pro backtesting, FIX spojení pro exekuci svých objednávek, makléřský servis, atd. Pro profesionální institucionální investory máme pokrytí pro CEE region.
Patria Online: Jaký rozsah služeb pro retailové investory Patria nabízí?
Retailový investoři se u nás mohou doslova „vyřádit“. V Patrii mají možnost obchodovat po celém světě a pokrýváme více jak 90 % z celkového spektra investičních nástrojů. Pro jejich investiční rozhodnutí nabízíme knowhow našeho týmu Research a případně analytiků z ČSOB. Pro spojení s burzovním světem lze využívat platformu Webtrader a nebo telefonicky tým Customer Care.
Dlouhodobě se také věnujeme vzdělávání našich klientů, které je zaměřené na produkty kapitálového trhu, money management, technickou a fundamentální analýzu. Úzce spolupracujeme s univerzitami ekonomického zaměření. Věříme, že spojení praxe s teorií vytvoří dostatečný základ jak soukromým investorům, tak budoucím bankéřům, poradcům či firemním manažerům.
Patria Online: Jak skupina Patria využívá v investičních službách spolupráci se skupinou ČSOB?
Portfolio investic se díky spolupráci s ČSOB rozšířilo. Máme tak možnost pod jednou střechou uspokojit nejnáročnější klienty. Duální klienti, tedy klienti ČSOB a zároveň Patrie, mohou využívat efektivněji skupinových benefitů. Z dalších možností například Private Banking, Premium Banking, Asset management.
Patria Online: Mohu počítat s nějakým oceněním své loajality k Patrii?
Benefitů, které lze čerpat je celá řada. Od zpravodajství, research a realtime data zdarma, přes finanční odměny až po obchody zdarma. Z bankovních benefitů je to pak například Premium banking.
Patria Online: Jakých změn dozná klientský servis kvůli novým regulatorním opatřením? Jak se zlepší pro klienty?
Klient by měli pocítit větší transparentnost a informovanost. Na obchodníky typu Patria dopadnou větší nároky z pohledu reportingu, problematiky best-execution, oddělení poplatků za exekuci a research pro institucionální klienty, apod. Zajímavé to bude z pohledu investičních zprostředkovatelů, kteří budou muset rozkrýt poplatkovou strukturu respektive motivační/odměňovací schéma, což bude velmi zajímavé, a myslím že pro mnoho jejich klientů velmi překvapivé.
Patria Online: Pokud byste mohl srovnat, lze díky spolupráci se skupinou ČSOB mluvit o největším zásahu investičních klientům v ČR?
Patrie je a věřím, že i nadále bude lídrem českého trhu. Zázemí ČSOB určitě upevnilo pozici Patrie na českém trhu investic.
Patria Online: Jak se do investičních služeb promítají trendy poslední doby – elektronizace přístupů k účtům, e-obchodování a dokumentace, podávání pokynů…?
Vše se zrychluje jak po stránce exekuce objednávek, tak zjednodušuje z pohledu administrativy. Elektronické podpisy, datové archivace, inteligentní pokyny, mobilní platformy, alerting a další jsou inovace, které dřív nebyly nebo nefungovaly na 100 %. Nyní jsou tyto možnosti běžné. V tomto roce vzniklo v Patrii nové oddělení Business design. Náplní činnosti tohoto oddělení bude do určité míry také inovovat a zlepšovat procesy tak, aby vyhovovaly především klientům. Několik novinek z továrny Business design představíme v nejbližších dnech a na přelomu roku.
Patria Online: Jakou metu na pozici vedoucího oddělení Customer Services a Online Sales byste chtěl dosáhnout?
Díky J. Klenorovi jsem dostal šanci symbolicky 15. září 2008 (v den pádu Lehman Brothers) nastoupit do pro mě doposud neznámého světa investic. Své hlavní mety jsem dosáhl zhruba po čtyřech letech, když se mi podařilo pevně ukotvit nový produkt Patria Forex do portfolia produktů Patrie a splatit tak Patrii investici, kterou do mě Patria v počátku vložila. Osobně jsem si dokázal, že ze světa profesionálního sportu dokážu být plnohodnotným hráčem ve společnosti jako je Patria. Několik menších cílů zůstalo, ale ty bych si s dovolením nechal pro sebe.