Zájem o koupi uměleckých děl nepolevuje ani letos. Autorské rekordy často překonávají díla přelomu 19. a 20. století, výborné prodejní výsledky má ale i současná tvorba, říká pro Patria.cz Matyáš Kodl z Galerie KODL. V ní až do konce září probíhá Letní výtvarný salon, který návštěvníky seznamuje s dílem vybraných zástupců soudobé výtvarné scény. Na investice do umění je nutné pohlížet jinak než na investice do finančních nástrojů. Investoři i sběratelé si podle Kodla stále více všímají jednotlivých obrazů. Jméno autora je ale pořád důležité.
Patria.cz: Jak si letos zatím vede trh s uměním? Tuzemská ekonomika již nějaký čas slušně šlape, pozorujete v tomto ohledu nějaký trend na straně sběratelů a investorů umění?
Zájem o koupi uměleckých děl během posledních let, a tedy i v tomto roce, neustále narůstá. Důvodem je nejen fakt, že se na trh dostávají velmi kvalitní díla, ale také to, že u nás stoupá počet sběratelů a investorů, kteří je vyhledávají. Letošní čísla nejsou k dispozici, ale loňský objem aukcí výtvarného umění v České republice dosáhl rekordní sumy 1,4 miliardy korun, což je oproti roku 2016 asi desetiprocentní nárůst.
Patria.cz: Na květnové aukci se prodala díla za takřka 200 milionů Kč. Jak ji zpětně hodnotíte? Jaká díla vyvolala největší zájem? Padly nějaké rekordy?
Pro naši galerii jsou poslední roky velmi úspěšné. Květnová aukce tento pozitivní trend pouze podtrhla a potvrdila. Zejména si nicméně cením toho, že na našich aukcích velice často padají autorské rekordy. Za mimořádně důležité považuji i to, že se nám daří prodávat naprostou většinu dražených položek.
Patria.cz: Jak si v prodejích vede současná tvorba?
Již jsme si trochu zvykli, že překonáváme autorské rekordy u děl z 19. a 20. století, takže je radostí, že na výborné prodejní výsledky a autorské rekordy dosáhla i celá řada kvalitních současných výtvarníků. Ondřej Basjuk u nás prodal obraz za rekordní sumu 190 tisíc korun, Jan Pištěk dosáhl rekordní částky 240 tisíc korun, Lubomír Typlt 290 tisíc.. Nesmím také zapomenout na Pastu Onera a jeho obraz Madonna della Scala, který se loni na podzim vydražil za 840 tisíc korun.
Patria.cz: Jaká díla si můžeme v Galerii KODL prohlédnout nyní? Máte mezi nimi svého favorita?
Až do 30. září probíhá Letní výtvarný salon, který představuje přední umělce současné scény. Návštěvníky potěší rozmanitostí malířských technik a námětů. Mezinárodní rozměr této výstavy přináší účast předního klasika maďarské scény Attily Szűcse. České umělce prezentují Denisa Krausová, Jiří Petrbok, Miroslav Polách, Robert Šalanda, Jakub Tomáš a Vladimír Véla. Každý z autorů prokázal svým způsobem své kvality, takže si nemyslím, že by bylo správné jmenovat jen jednoho z nich.
Patria.cz: Koho byste označil za největší naděje mezi umělci mladé a střední generace?
Tato zdánlivě jednoduchá otázka stála za myšlenkou organizovat pravidelné výstavy současného umění. Snažíme se na ni tedy odpovědět právě skrze pořádání Letních salonů.
Patria.cz: Jak úspěšný byl loňský Letní výtvarný salon a čím se od něj liší ten letošní?
Před rokem bylo hlavním cílem představit návštěvníkům Galerie KODL další kapitolu českého výtvarného umění. Ambicí bylo ukázat pestrost naší mladé scény s ohledem na mimořádnou kvalitu. Zájem veřejnosti i sběratelů předčil naše očekávání. Současný navazující ročník je tedy jaksi „zatížen“ závazkem pokračovat v tomto směru a ukázat milovníkům umění další skvělá díla od autorů mladé a střední generace. V letošním ročníku jsme se společně s kurátorem rozhodli přistoupit u nás stále ještě k nebývalému kroku a k šestici českých umělců přizvali Attilu Szűcse, který je zastoupen v mnoha předních soukromých sbírkách jak v Evropě, tak v USA.
Patria.cz: Můžete prozradit některá z kritérií, podle kterých díla současných výtvarníků vybíráte?
Primárně má výběr děl na starost externí šéfkurátor výstavy ve spolupráci s našimi interními kurátory. Nicméně mě velice těší, že samotní umělci jsou velice často ochotni uvolnit svá nejlepší díla, protože si uvědomují významnost Letních salonů a možnosti na nich vystavovat.
Patria.cz: Čeho si vy osobně ceníte na současném umění?
Současné umění je disciplína, ve které dochází ke svobodné a nenásilné konfrontaci stylů, technik a vlastně i způsobů myšlení. Jsem rád, že letošní Salon vystihuje tuto rozmanitost. Seskupuje totiž vytříbená díla autorů tíhnoucí od hyperrealismu až po abstrakci.
Patria.cz: Milovníkům umění to tak možná nepřipadá, ale na neznalé může sběratelství působit tak trochu jako alchymie. Co byste zájemcům o investice doporučil?
Na investice do umění je třeba pohlížet jinak než na investice do finančních produktů, jako jsou třeba akcie, dluhopisy nebo komodity. Nákup uměleckého díla není vhodný pro investory, kteří očekávají okamžité zhodnocení. Za nejkratší horizont se v tomto směru považují přinejmenším tři roky, optimálně pět let. Jen málokomu se poštěstí, že se cena pořízeného obrazu zněkolikanásobí během pár měsíců. V ideálním případě se spíše jedná o vklad pro další generace.
Pro diverzifikaci rizik při nákupu investičního charakteru je vhodné vybírat díla tak, aby pokrývala různá období, čímž se zmenšují rizika výkyvů cen na trhu s uměním.
Patria.cz: Kam se soustředí z pohledu investic do umění, obrazů, celkově největší zájem českých investorů?
Pozornosti sběratelů se stále těší klasická díla 19. století, dále tradičně česká moderna, ale i poválečné umění. Na našich aukcích se překonávají autorské rekordy u děl z 19. a 20. století, ale je třeba zdůraznit, že velice úspěšných prodejů dosáhla celá řada kvalitních současných výtvarníků. Cenové rekordy na našich aukcích nezávisí jen na jménech Zrzavý nebo Toyen, ale na konkrétním obraze. To je zajímavý trend, který se na trhu objevil a je velmi pozitivní. Spousta sběratelů a investorů si už nevšímá jen jmen, ale začala si všímat jednotlivých obrazů. Autorské rekordy padají proto, že lidé začali kupovat kvalitní obrazy. Mnohdy se jedná o díla autorů, kteří nejsou až tak známí a byli trochu zapomenutí, ale dostali se do centra zájmu.
Patria.cz: Jak se vyvíjí sběratelský versus investiční motiv?
Klasičtí sběratelé umění nejsou motivováni touhou po výnosech, nýbrž touhou po umění bez ohledu na to, zda hodnota sbírky prudce získá. Jejich výdaje za umělecká díla stoupají pro již zmiňovanou kvalitní nabídku na trhu. Výtvarné umění se ovšem stále více stává také investiční komoditou. Mnozí investoři se rozhodnou vložit své finance do uměleckých děl proto, že buď mají umění rádi, nebo se o ně začínají zajímat a chtějí si k němu vytvořit vztah. Často se i z pragmatických investorů stanou zapálení sběratelé a z toho mám radost největší.
Matyáš Kodl, MA
Vystudoval Francouzské lyceum v Praze a poté finanční správu a obchod s uměním ve Francii a Anglii. Jako jeden z prvních Čechů absolvoval stáž v aukční síni Sotheby`s v Londýně a New Yorku. Je synem Martina Kodla, majitele největší tuzemské aukční síně. V rodině Kodlových je pátou generací sběratelů umění.