Detroit 4. července (ČTK) - Prodej japonských aut ve Spojených státech rostl i v červnu, zatímco americkým automobilkám prodej v USA dále klesal. Odbyt ovlivnily vysoké ceny benzinu a nepříznivá situace na trhu s bydlením. Největší americkou automobilku General Motors Corp. v červnu postihl propad prodeje o výrazných 24 procent. Její akcie pak klesly o čtyři procenta, protože firma zřejmě bude muset odpovědět velkými slevami. Automobilky zveřejnily údaje o odbytu v noci na dnešek.
Prodej aut z produkce detroitských rivalů GM se také snížil, zatímco si japonské podniky Toyota Motor Corp., Honda Motor Co. a Nissan Motor Co. polepšily díky nebývalým slevám v předváděcích centrech.
Koncernu Ford Motor Co. klesl odbyt aut o 11 procent, zatímco Chrysleru se prodej snížil o pět procent. Analytici takový vývoj u ztrátových amerických podniků očekávali. Nissanu prodej vyskočil o 18 procent, Toyota si polepšila o šest a Honda o sedm procent.
Za celé první pololetí se celkový prodej vozů v USA snížil o 1,5 procenta. Toyota přitom v pololetí vedla s nárůstem o devět procent, a dostala se tak na druhé místo za Ford. V kategorii osobních vozů Toyota porazila i General Motors.
Toyota v červnu vystrašila Detroit nabídkou bezúročného financování a slevami při platbách v hotovosti u zcela nového pickupu Tundra. Jeho prodej tak během června vyskočil více než dvojnásobně. Toyota tak připravila americké rivaly o podíl v té části trhu, kde dosud měli dominantní pozici.
"To, co jsme viděli minulý měsíc, bylo nade vším, co jsme si mohli představit," uvedl analytik Paul Ballew a prodejní strategii Toyoty označil za dělovou kouli. Analytik společnosti Edmunds Jesse Toprak pak dodal, že GM bude muset odpovědět agresivnějšími slevami, napsala agentura Reuters.