Praha (ČTK) - Výroba osobních a lehkých užitkových aut v českých automobilkách v prvním čtvrtletí meziročně klesla o 23 procent na 205.281 vozů. Vyplývá to ze statistiky Sdružení automobilového průmyslu.
Důvodem poklesu bylo podle ředitele sdružení Antonína Šípka prudké ochlazení poptávky ve druhém pololetí 2008 a na počátku roku 2009, zejména na evropských trzích, které jsou pro tuzemské automobilky nejdůležitější. To se dotklo výroby hlavně ve Škodě Auto a nošovické Hyundai.
Největší pokles zaznamenala Škoda Auto, která vyrobila 98.036 vozů, tedy téměř o 82.000 aut méně než ve stejném období loni. Automobilka se potýkala s dopady ekonomické krize a část prvního čtvrtletí vyráběla jen čtyři dny v týdnu. Kolínská TPCA vyrobila 87.244 automobilů proti 86.800 automobilům v minulém roce. Brány továrny Hyundai opustilo 20.000 vozů, loni v tomto období ještě automobilka nevyráběla.
"Již zhruba od poloviny od února se však situace začala postupně zlepšovat, hlavně vlivem motivačních příspěvků na nákup nových vozidel, jež byly zavedeny již v deseti zemích západní Evropy, a především pak v Německu. Příkladem je to, že Škoda Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším vozem v SRN," dodal Šípek, který je podle svých slov k dalšímu letošnímu vývoji právě díky motivačním opatřením v Evropě mírným optimistou.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky bude výroba v druhém kvartále vykazovat mnohem optimističtější čísla, díky již viditelné stabilizaci výroby ve Škodě Auto.
Ještě větší propad zaznamenala výroba nákladních vozů, když se snížila o 59 procent na 253 automobilů. Letňanská Avia, která na začátku roku omezila výrobu až na tři pracovní dny, vyrobila 36 nákladních vozů, což představuje meziroční pokles o 78 procent. Tatře klesla výroba na polovinu, tedy 217 aut. Počet vyrobených přívěsů a návěsů se snížil o 69 procent na 223 vozidel.
"Výroba v segmentu nákladních automobilů je logicky pod ještě mnohem větší pokličkou finanční krize, protože firmy nyní neobnovují svůj vozový park a spíše se snaží ušetřit prodejem nyní nepotřebných vozů nebo alespoň zpětným leasingem získat rychlou hotovost na udržení výroby," dodal Procházka.
Produkce autobusů se zvýšila o pět procent na 907 vozidel. Irisbus zvýšil výrobu o devět procent na 790 autobusů, SORu Libchavy naopak produkce klesla o 27 procent na 84 vozů.
Výroba motocyklů se zvýšila o více než pětinu na 244 strojů. Většina produkce připadá na týneckou Jawu, která zvýšila výrobu o 61 procent na 229 strojů.