Po krátkém oživení poptávky po oceli letos v létě začínají ceny oceli znovu klesat, značíce tak, že kroky pro zvýšení produkce přišly příliš brzy a příliš razantně.
Cena za tepla válcované oceli, jež se typicky používá při výrobě automobilů, stavebních struktur a elektrospotřebičů, v srpnu dosahovala hodnot mezi 600 až 620 dolary za tunu. Nyní může být k mání za přibližně 550 až 570 dolarů za tunu, což znamená pokles o zhruba 8 %, jak plyne z výzkumu společnosti World Steel Dynamics.
Výrobci oceli jsou pro svou expozici vůči širokému spektru koncových trhů bráni jako předstihový ukazatel síly ekonomiky. Pokles cen oceli má tedy také širší následky a ovlivňuje ceny železné rudy a přepravní sazby.
Když vlády - a Čína zvláště - spustily své stimulační balíčky, spatřili výrobci oceli příležitost, jak dostat produkci zpět do chodu poté, co kvůli recesi přistoupili k prudkému snížení výroby. Např. , největší světový producent oceli, začal znovu rozjíždět výrobu ve svých továrnách všude po světě, včetně USA a Evropy. Největší čínský výrobce, společnost Baosteel Group, začala kvůli narůstající poptávce zvyšovat svou produkci. Prodej elektrospotřebičů v Číně vzrostl v červenci meziročně o 12 %, prodeje automobilů dokonce o 52 %.
Opětovný rychlý pokles cen jen potrhuje křehkou a nevyrovnanou povahu obnovy světové ekonomiky, kde některé země a trhy již vykazují sílu avšak ostatní zůstávají beze změny nebo slabé. Zároveň to ilustruje nejistotu zda jde o návrat skutečné poptávky nebo zda spotřebitelé a výrobci jednoduše obměňují zásoby, aby mohli zastavit své nákupy, pokud poptávka ze strany automobilek, stavebních společností, výrobců spotřebičů a dalších koncových zákazníků nevzroste.
Podle generálního ředitele skupiny Klockner & Co., Thomase Ludwiga, je reálná poptávka stále slabá a značná část produkce byla využita pro doplnění vyčerpaných zásob. Podle Ludwiga může poptávka růst v druhé polovině roku, zároveň však varoval, že výrobci oceli musí ukázat lepší disciplínu. „Všeobecně agresivní růst cen oceli za současného stavu relativně slabé reálné poptávky by mohlo obnovu udusit,“ uvedl Ludwig.
Rostoucí produkce oceli s sebou nese i vyšší poptávku a ceny základních materiálů potřebných pro výrobu oceli, zvláště pak železné rudy. Spotové ceny železné rudy v červenci vzrostly na 110 dolarů za tunu z březnových 60 dolarů. Od té doby ale ceny znovu padly o 18 procent na přibližně 90 dolarů za tunu.
Sazby za námořní přepravu, které si přepravci účtují za přepravu kovů a minerálů, klesají stejným způsobem. Pro loď na trase Brazílie – Čína, propadly sazby o 28 % na přibližně 29 dolarů za tunu ze 40 dolaru z počátku července.
(Zdroj: WSJ)