Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Švédský Saab: Rok 2009 byl pro firmu neradostný, automobilka zřejmě skončí

Švédský Saab: Rok 2009 byl pro firmu neradostný, automobilka zřejmě skončí

31.12.2009 12:23
Autor: mediafax

STOCKHOLM (MEDIAFAX) - Rok 2009 byl pro švédskou automobilku Saab značně neradostný. General Motors (GM) se totiž nepodařilo podnik včas prodat a činnost značky po více než sedmdesátileté tradici s největší pravděpodobností skončí.

Původně měl Saab, tehdy Švédská letecká akciová společnost neboli Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) založená v roce 1937, vyrábět letadla. S koncem druhé světové války ale klesla poptávka po letadlech, a tak společnost hledala nové způsoby uplatnění.

V roce 1946 spatřil světlo světa první automobil značky Saab. Nyní, o 63 let později provoz v podniku končí.

Současnému vlastníkovi značky, americké korporaci General Motors (GM), se nepodařilo Saab prodat a rozhodla se pro uzavření automobilky.

GM získala poloviční podíl akcií Saabu v roce 1990, kdy divize osobních automobilů prošla restrukturalizací a osamostatnila se. Jediným vlastníkem se GM stala o deset let později. V listopadu 2008 vykázala GM dvakrát větší ztráty, než se očekávalo, a proto se obrátila na americkou vládu s prosbou o pomoc. O měsíc později GM vládě předala seznam opatření, která se chystala přijmout, aby získala půjčku 12 miliard dolarů. Součástí záchranného balíčku byl i prodej Saabu.

V lednu 2009 se do situace vkládá švédská vláda. Náměstek ministryně průmyslu a obchodu Maud Olofssonové Jöran Hägglund se setkává s vedením Fordu a GM a probírá s nimi budoucnost Volva a Saabu.

20. února uděluje švédský soud Saabu ochranu před věřiteli, automobilka hledá nového investora a snaží se o restrukturalizaci.

23. února švédská vláda slibuje záruky za půjčku od Evropské investiční banky (EIB) v případě, že se objeví zájemce, který poskytne polovinu potřebných financí.

17. dubna propouští Saab 701 zaměstnanců.

1. června jde GM do konkursu a žádá o ochranu před věřiteli.

11. června média přinášejí informaci o tom, že o Saab projevil zájem švédský výrobce luxusních aut Koenigsegg.

17. června souhlasí akcionáři Saabu s odpisem 75 procent dluhů společnosti. Dluhové zatížení se tak sníží o téměř osm miliard švédských korun.

17. srpna se GM a Koenigsegg dohodly na podmínkách transakce. GM slibuje, že Saabu odpustí tři čtvrtiny dluhu. Celkové financování transakce je však nejasné.

9. září Koenigsegg oznamuje, že se do transakce zapojí i státní čínská automobilka BAIC jako budoucí minoritní vlastník.

21. října uznává EIB žádost Saabu o čtyřmiliardovou půjčku. Ještě je však zapotřebí souhlasu Evropské komise (EK).

4. listopadu se EK obrací na Saab se žádostí o více informací. EK například zajímá, zda automobilka neměla finanční problémy už před vypuknutím krize. Zpomalení procesu znamená ránu pro časový plán na převzetí Koenigseggu.

24. listopadu Koenigsegg od akvizice odstupuje, jako důvod udává nedodržení časového plánu a z toho plynoucí finanční ztráty. Švédská vláda odmítá možnost, že by automobilce poskytla finanční pomoc.

30. listopadu se do hry vrací americká finanční společnost Merbanco, která se o Saab zajímala už dříve, než si GM za partnera vybral Koenigsegg. Později se přidá i společnost Renco finančníka Iry Rennerta, který se rovněž o Saab zajímal již dříve.

2. prosince zasedá představenstvo GM. Rozhodne se zvážit všechny nabídky do konce prosince a o osudu automobilky rozhodnou až tehdy. Pokud se GM rozhodne Saab neprodat, divizi zavře. GM zároveň odmítá zájem Merbanca. Na obzoru se ale vzápětí objevuje nový hráč - nizozemský výrobce sportovních vozů Spyker.

4. prosince prodává Saab montážní linku na starší modely 9-5 BAICu, který o deset dní později oznamuje, že od Saabu koupil duševní vlastnictví na výrobu modelů 9-5 a 9-3 včetně některých dalších výrobních zařízení.

14. prosince se objevuje informace, že se GM rozhodla prodat svoji švédskou divizi jako celek. Favoritem je prý Spyker, malý a ztrátový podnik s pouhými 100 zaměstnanci, který podle agentury Reuters nikdy nevykázal zisk. Loni vyrobil 42 vozů, jejichž cena se pohybuje od 200 tisíc eur výše.

18. prosince GM oznamuje, že se se Spyker Cars nedohodla a provoz Saabu postupně ukončí. Jednání selhala prý z toho důvodu, že transakci nebylo možné provést dostatečně rychle.

21. prosince se Spyker na GM obrací s novou nabídkou, už netrvá na tom, aby Saab do konce tohoto roku získal souhlas k půjčce od Evropské investiční banky (EIB), což umožňuje smlouvu uzavřít k původnímu termínu 31. prosince.

30.12. zrušila GM termín, který si určila pro rozhodnutí o dalším osudu Saabu a zvážení nových nabídek. Původně se měla rozhodnout do konce roku. Kromě toho GM oznamuje, že částečně obnovuje provoz výrobních linek Saabu. Švédská automobilka začne znovu vyrábět nový model 9-5 a model Cabrio


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data