Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy

LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy

23.02.2010 8:25
Autor: mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Obraz českých řetězců coby ostrova prosperity uprostřed krize dostává trhliny. Přestože většina z nich deklaruje vysoké tržby, neoficiální údaje mluví jinak. Informace přineslo úterní vydání Lidových novin (LN).

"Vím, že se řešily vánoční tržby, které byly zklamáním, a došlo ke znatelnému poklesu. V lednu se situace o mnoho nezlepšila, tržby klesají i nadále," prozradil LN zdroj z jednoho z velkých řetězců, který si nepřál být jmenován. Pod příslibem anonymity to potvrzují i zaměstnanci dalších řetězců. Zatímco řetězce hovoří o stagnaci nebo mírném růstu, ve skutečnosti se některé prodejny údajně potýkají s propadem až o 15 procent.

"V některých případech mohou být údaje řetězců důvěryhodné, někde by to ale opravdu mohlo být spíše kreativní účetnictví. U potravin může pokles být jen o několik procent, jinde to ale klidně může být deset procent," řekl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek. Čechům totiž v krizi otrnulo a běžné slevy jim rychle zevšedněly. Věrnost značce vyměnili za hledání nejlepší nabídky a obchodní řetězce bojující s odlivem zákazníků se musí přebíjet speciálními akcemi.

"Zákazník je dnes velice znalý trhu a nenechá se opít rohlíkem. Chová se racionálně a velmi dobře ví, co si může a nemůže dovolit," popsal Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma. Lidé proto mnohem častěji střídají obchody podle toho, kde jim na dané zboží zrovna "udělají cenu". Podle skály se navíc řetězce dostávají do bludného kruhu a de facto vedou boj samy se sebou. Na jednu stranu ve velkém vyhlašují slevové promo akce, které podporují migraci zákazníků, na druhé straně se pak dalšími akcemi snaží posilovat jejich oslabenou věrnost.

Touto cestou se nyní snaží prodeje vylepšit třeba Interspar a Tesco. Interspar lidem z každé útraty vrátí část peněz při příštím nákupu, Tesco rozdává kupony v ceně 100 korun, platné až další týden. I v případě, že se obchodníkům podaří vybojovat přijatelné tržby, podle analytiků nakonec vydělají mnohem méně.

"Tlak na ceny ve snaze zabránit propadu prodejů je značný a v hospodářských výsledcích se projeví velmi silně. Pro ty slabší to může být až likvidační. Fakt, že lidé mnohem více než v minulosti čekají na slevové akce, se prodejcům promítne přímo do marží a to je základ jejich zisku", dodal Marek.


Váš názor
  • tož tak
    23.02.2010 8:40

    Lidé chodí po slevách proto,protože rozdíl zboží v akci a zboží bez akce je kolem 40% i víc.Uvedu příklad na mase.Hovězí krk v tescu jeden den cena 99.9Kč/kg/akce/ a druhý den cena 139,9Kč/kg.To samé se praktikuje u sýrů,cukru,mléka,rohlíků,toaletního papíru atd atd a to bych byl blázen,kdybych nakupoval zboží mimo akce.Takhle ušetřím velký peníze,chce to jenom neváhat a chytit šanci za pačesy.Mimo akce nekupuju dneska krom benzínu,služeb a energií nic.
    chytrej jako stádo opic
  •  
    23.02.2010 8:36

    Při snížení kupní síly či zvýšení obav o práci je logické, že dojde k menším útratám. Řetězce z toho mohly s nižšími cenami i profitovat na úkor jiných. Ale co se stane, když se začne zvedat cena benzínu? Institucionární zvednutí cen způsobilo, že už asi nikdy neuvidíme cenu benzínu pod 30,- nebo jen o pár baťových haléřů a postupem času bude růst nad tuto hladinu. Vrátí to slávu Jednotám a Konzumům? Přeci s cenou benzínu se musí zvedat i velikost plánovaného nákupu venkovské rodiny. Markety tyto Jednoty slušně likvidovaly. Příjde ale renesance Jednot? Apropó. Všimli jste si kolik Jednot se změnilo na rodinné domy?
    ignác
Aktuální komentáře
27.11.2020
20:01Zkárcené obchodování nahrálo technologiím  
17:19Závěr týdne navazuje na pozitivní vývoj, akcie a euro sílí  
17:19BTC, brambory a hodnota peněz
16:47Británie chce omezit technologické giganty
14:30The Economist: Polsko a Maďarsko dostaly od EU lekci fyziky
14:18EUC a.s. - informace o úrokové sazbě na sedmé úrokové období dluhopisu EUC VAR/22, ISIN CZ0003517724
12:57Perly týdne: Akcie z paniky do euforie, rotace do Evropy a u nás metráková zlatá mince
12:16Ekonomická nálada v eurozóně poprvé za sedm měsíců klesla
12:07Digitální měna Facebooku by měla být spuštěna v lednu
11:22Jak si nejsnáze začít odkládat na své sny? S chytrým robotem indigo a teď i odměnou 500 korun
10:55Ropa atakuje 50 USD/barel a vyhlíží zasedání OPEC+  
9:55Trump naznačuje předání moci, ČNB varuje, trhy však zůstávají většinou v klidu  
9:12Rozbřesk: ČNB se nelíbí reforma daní. Přinese rychlejší růst sazeb?
8:49Českých 100 nejlepších: Škoda Auto před ČEZ a Kooperativou
8:48Začátek obchodování by v Evropě mohl být opatrný, S&P potvrdila rating ČEZu  
5:52Bankovní dividendy čekají na verdikt, Evropa ale nemá žádné jasné východisko
26.11.2020
17:20Vesmírné akcie a makroekonomické šoky
17:16Ropa koriguje zisky, většina hlavních trhů jen přešlapuje na místě  
17:13Dozorčí rada ČEZ prodloužila mandát Benešovi o další čtyři roky
17:10ČEZ, a.s.: Předseda představenstva ČEZ Daniel Beneš potvrzen ve funkci

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data