Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy

LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy

23.2.2010 8:25
Autor: mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Obraz českých řetězců coby ostrova prosperity uprostřed krize dostává trhliny. Přestože většina z nich deklaruje vysoké tržby, neoficiální údaje mluví jinak. Informace přineslo úterní vydání Lidových novin (LN).

"Vím, že se řešily vánoční tržby, které byly zklamáním, a došlo ke znatelnému poklesu. V lednu se situace o mnoho nezlepšila, tržby klesají i nadále," prozradil LN zdroj z jednoho z velkých řetězců, který si nepřál být jmenován. Pod příslibem anonymity to potvrzují i zaměstnanci dalších řetězců. Zatímco řetězce hovoří o stagnaci nebo mírném růstu, ve skutečnosti se některé prodejny údajně potýkají s propadem až o 15 procent.

"V některých případech mohou být údaje řetězců důvěryhodné, někde by to ale opravdu mohlo být spíše kreativní účetnictví. U potravin může pokles být jen o několik procent, jinde to ale klidně může být deset procent," řekl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek. Čechům totiž v krizi otrnulo a běžné slevy jim rychle zevšedněly. Věrnost značce vyměnili za hledání nejlepší nabídky a obchodní řetězce bojující s odlivem zákazníků se musí přebíjet speciálními akcemi.

"Zákazník je dnes velice znalý trhu a nenechá se opít rohlíkem. Chová se racionálně a velmi dobře ví, co si může a nemůže dovolit," popsal Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma. Lidé proto mnohem častěji střídají obchody podle toho, kde jim na dané zboží zrovna "udělají cenu". Podle skály se navíc řetězce dostávají do bludného kruhu a de facto vedou boj samy se sebou. Na jednu stranu ve velkém vyhlašují slevové promo akce, které podporují migraci zákazníků, na druhé straně se pak dalšími akcemi snaží posilovat jejich oslabenou věrnost.

Touto cestou se nyní snaží prodeje vylepšit třeba Interspar a Tesco. Interspar lidem z každé útraty vrátí část peněz při příštím nákupu, Tesco rozdává kupony v ceně 100 korun, platné až další týden. I v případě, že se obchodníkům podaří vybojovat přijatelné tržby, podle analytiků nakonec vydělají mnohem méně.

"Tlak na ceny ve snaze zabránit propadu prodejů je značný a v hospodářských výsledcích se projeví velmi silně. Pro ty slabší to může být až likvidační. Fakt, že lidé mnohem více než v minulosti čekají na slevové akce, se prodejcům promítne přímo do marží a to je základ jejich zisku", dodal Marek.


Váš názor
  • tož tak
    23.2.2010 8:40

    Lidé chodí po slevách proto,protože rozdíl zboží v akci a zboží bez akce je kolem 40% i víc.Uvedu příklad na mase.Hovězí krk v tescu jeden den cena 99.9Kč/kg/akce/ a druhý den cena 139,9Kč/kg.To samé se praktikuje u sýrů,cukru,mléka,rohlíků,toaletního papíru atd atd a to bych byl blázen,kdybych nakupoval zboží mimo akce.Takhle ušetřím velký peníze,chce to jenom neváhat a chytit šanci za pačesy.Mimo akce nekupuju dneska krom benzínu,služeb a energií nic.
    chytrej jako stádo opic
  •  
    23.2.2010 8:36

    Při snížení kupní síly či zvýšení obav o práci je logické, že dojde k menším útratám. Řetězce z toho mohly s nižšími cenami i profitovat na úkor jiných. Ale co se stane, když se začne zvedat cena benzínu? Institucionární zvednutí cen způsobilo, že už asi nikdy neuvidíme cenu benzínu pod 30,- nebo jen o pár baťových haléřů a postupem času bude růst nad tuto hladinu. Vrátí to slávu Jednotám a Konzumům? Přeci s cenou benzínu se musí zvedat i velikost plánovaného nákupu venkovské rodiny. Markety tyto Jednoty slušně likvidovaly. Příjde ale renesance Jednot? Apropó. Všimli jste si kolik Jednot se změnilo na rodinné domy?
    ignác
Aktuální komentáře
14.12.2017
22:01Americké trhy bez výraznějších zpráv mírně ztrácely, Teva si připsala 10%
19:25Zdánlivě nerozbitná investiční teze od Morgan Stanley
18:45Světový trh s ropou bude v prvním pololetí v přebytku, říká IEA
17:59Summary: Prodej větrníků, nákup filmů a internetová neutralita
17:35Pražská burza rostla třetí den za sebou, PX +0,52 %
17:10Disney koupí aktiva Foxu za 66 miliard dolarů. Měl by se Netflix bát?
17:02Technická analýza: Týden bohatý na události rozhoupal trh s ropou
16:30ECB euru další zisky nepřinesla, zatímco dolar využil dobré zprávy z ekonomiky  
15:15ECB výrazně vylepšuje prognózu, ale dál mává holubičími křídly
15:14Česká zbrojovka a.s.: Zápis z řádné valné hromady akciové společnosti
14:41Listopad znovu nastartoval americký maloobchod  
14:38České ekonomice došli lidé, její růst v příštím roce zpomalí
14:09INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:48ECB zlepšila výhled růstu v eurozóně a Draghi hýbe eurem. Sledovali jsme ŽIVĚ
13:35Konsorcium v čele s EPH kupuje většinu v druhé největší maďarské elektrárně
13:15Sazby v Británii beze změny, další proměny rétoriky tentokrát nepřišly
11:54Ifo: Německá ekonomika poroste příští rok nejrychleji od 2011
11:37Evropa před ECB ztrácí, Vestas Wind Systems +7 %
11:01Eurodolar přestal růst, když vyprchal efekt Fedu. Jsou tu ale data a přijde ECB  
10:44VIG (-0,19 %) spojí dvě české pojišťovny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
    3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
    9:30DE - PMI v průmyslu
    10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
    10:00EMU - PMI v průmyslu
    10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
    13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
    13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
    14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
    14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
    15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)