Brusel (ČTK) - Francouzská automobilka (36,46 EUR, -1,11%), její japonský partner Motor a německý konkurent Daimler dnes představili plány na vytvoření partnerství. Firmy si v rámci těchto plánů vymění menšinové akciové podíly a budou společně vyvíjet automobily.
Daimler tak získá v Renaultu i Nissanu 3,1 procenta akcií. a na oplátku obdrží po 1,55 procenta akcií Daimleru. Podíl Renaultu v Nissanu klesne na 43,2 procenta ze současných 44,3 procenta, napsala agentura Reuters.
Automobilky hodlají spolupracovat v oblasti elektromobilů a osobních i lehkých nákladních vozů. Plánují rovněž společný vývoj naftových i benzinových motorů. Nové partnerství by mělo skupině Renault-Nissan a firmě Daimler během prvních pěti let přinést po dvou miliardách eur (přes 50 miliard Kč) ve formě úspor a dodatečného prodeje.
"Klíčovým cílem je posílit konkurenceschopnost všech partnerů prostřednictvím zvýšení objemu produkce vedoucího k úsporám z rozsahu a sdílení nákladů na vývoj," uvedly firmy ve společném prohlášení.
Společnost Daimler je známá především produkcí luxusních automobilů Mercedes-Benz. Firma je rovněž světovou jedničkou ve výrobě nákladních vozů. Vyrábí také malé automobily Smart, takže by mohla těžit ze zkušeností Renaultu v této oblasti. a zase budou moci využít znalostí Daimleru v oblasti motorů.
"Mercedes potřebuje spojence u malých automobilů, to je pro něj zásadní. potřebuje rozložit náklady na vývoj, takže tato dohoda je důležitá rovněž pro jeho ziskovost," uvedl jeden z pařížských analytiků.
s partnerem úspěšně spolupracuje již od roku 1999. Aliance Renault-Nissan vytvoří s Daimlerem strategickou komisi, které budou předsedat šéfové podniků. Generálním ředitelem Renaultu i Nissanu je Carlos Ghosn, zatímco v čele Daimleru stojí Dieter Zetsche.
"Díky této spolupráci rychle a trvale posílíme konkurenceschopnost v oblasti malých vozů." uvedl Zetsche. "Naše schopnosti se velmi dobře doplňují," dodal. "Aliance Renault-Nissan ví, jak úspěšně spolupracovat," upozornil Ghosn. "Dohoda vytvoří trvalou hodnotu pro alianci Renault-Nissan i pro Daimler," prohlásil.
Firmy podle Zetscheho prozkoumají i další možné oblasti vzájemné spolupráce. Šéf Daimleru nicméně vyloučil možnost, že aliance by mohla vést k úplné fúzi podniků.
"Dohoda automobilek Daimler, a jen potvrzuje, že v automobilovém průmyslu dochází k postupné konsolidaci. Pokud pomineme relativně malou výměnu akciových podílů, nejde v tomto případě o konsolidaci majetkovou. Jde o sdružení určitých klíčových aktivit tam, kde lze využít synergických efektů. Sdílení nákladů na vývoj nových technologií umožní tyto technologie nabídnout zákazníkům dříve a za výhodnější cenu, než by tomu bylo v případě samostatného vývoje," uvedl Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika.
Francouzská vláda v současnosti vlastní v Renaultu patnáctiprocentní podíl. Francouzský ministr průmyslu Christian Estrosi již v úterý uvedl, že vláda zůstane i po dohodě o spolupráci s Daimlerem hlavním akcionářem Renaultu.
Jednání o spolupráci v automobilovém sektoru s příchodem hospodářské krize nabrala na intenzitě. Výrobci automobilů mají zájem například o sdílení nákladů na vývoj nových technologií. Snaží se rovněž rozšířit objem výroby, vstoupit na nové trhy a zvýšit efektivitu.