Pro úspěšnou akvizici neexistuje žádný zázračný recept. Kupující firmy mají při úspěšných nákupech obvykle jasné a dobře formulované myšlenky týkající se vytvoření hodnoty z transakce. Ty většinou spadají do pěti skupin: Zlepšení výkonnosti kupované společnosti, odstranění nadbytečné kapacity v odvětví, získání přístupu na trh, získání dovedností či technologie rychleji nebo s menším nákladem, než pokud by byly vyvíjeny doma, výběr vítězů v rané fázi jejich rozvoje a pomoc s ní.
Zlepšení výkonnosti kupované společnosti je jednou z nejčastějších strategií, kterou sledují například private equity společnosti. Konsolidace zaměřená na odstranění nadbytečné kapacity v odvětví se objevuje v odvětvích dosahujících fáze zralosti, ve kterých se obvykle vytvoří nadbytečná kapacita. Například v chemickém průmyslu se firmy neustále snaží zvýšit produkci ve svých továrnách, zatímco do odvětví vstupují stále noví hráči. Pro firmy je přitom často jednodušší zavřít továrnu v rámci větší kombinované entity, která vznikla po akvizici, než jen zavřít nejméně produktivní továrnu a skončit s menší společností.
Získání či umožnění přístupu na trh je strategie sledovaná například v odvětví výroby léků, podobně ji uplatňovala společnost , když v letech 2002 – 2009 koupila asi 70 firem a následně zvyšovala prodeje svých produktů po celém světě.
Získávání technologií a dovedností je strategie uplatňovaná například společností Systems. Ta v letech 1993 – 2001 koupila 71 společností, v roce 2001 pocházelo téměř 40 % jejích výnosů právě z těchto akvizic.
Výběr a podpora vítězů znamená akvizici v rané fázi vývoje kupované firmy, produktu či odvětví a to dlouho před tím, než ostatní rozpoznají silný potenciál růstu. Příkladem je postup firmy . Vyžaduje ochotu k investicím v rané fázi vývoje a k podstoupení více sázek s tím, že některé nevyjdou. A také schopnosti a trpělivost nutnou k rozvoji koupené společnosti.
(Zdroj: mckinseyquarterly)