Největší světový řetězec maloobchodů Stores zaznamenal ve 4Q10 27% nárůst čistého zisku na 6,06 mld. USD (1,7 USD/akcii) a překonal tak očekávání 4,76 mld. USD (1,25 USD/akcii). S vyloučením mimořádných položek byl zisk na akcii 1,34 USD při očekávání 1,31 USD. Hospodaření podpořily nižší náklady a vysoký růst tržeb v zahraničí. Prodeje ve Spojených státech nicméně již sedmé čtvrtletí v řadě klesaly a zklamaly i samotný výhled společnosti.
Celkové příjmy se za tři měsíce do konce ledna zvýšily o 2,4 procenta na 116,3 mld. USD. Čisté tržby vzrostly o 2,5 procenta na 115,6 mld. USD a zaostaly za konsensem trhu 117,7 miliardy dolarů. Tržby v obchodech otevřených nejméně rok klesly o 1,1 procenta, hlavně kvůli slabším tržbám ve stejnojmenných diskontních obchodech, které se na celkových příjmech skupiny podílejí více než 60 procenty.
Tržby v amerických obchodech otevřených rok a déle se snížily o 1,8 procenta, zatímco analytici očekávali pokles o 0,2 procenta. Výsledek je zklamáním i pro samotné vedení společnosti, výkonný ředitel Mike Duke v říjnu počítal s růstem srovnatelných tržeb v USA, když zaměřil strategii na získání zpět zákazníků s nejnižšími příjmy. Tato strategie však zatím selhává, domnívá se analytik Chase Charles Grom, jehož doporučení na titul je „neutrální“. „Prodeje zůstávají pod tlakem, stejně jako peněženky jeho klíčových zákazníků. Současné zhoršování tržeb společnosti může trvat několik let, spíše než čtvrtletí,“ dodává.
Pokračující pokles tržeb v USA vyvolává mezi investory obavy o zdraví firmy. Stav Wal-Mart je nyní v kontrastu s tím, kde se nacházel na počátku recese, koncem roku 2007, kdy se společnosti na rozdíl od konkurence dařilo. Jeho hlavní zákaznická skupina, domácnosti s ročními příjmy do 70.000 dolarů (1,25 milionu Kč), utrácela více a kvůli snahám co nejvíce ušetřit začali obchody Wal-Mart navštěvovat i klienti, kteří dříve nakupovali dražší zboží. V poslední době však firma udělala několik špatných rozhodnutí.
Společnost po několika stížnostech, že její obchody jsou nepřehledné, přistoupila k jejich renovaci. Tato renovace však začala mít v roce 2009 opačný účinek, než se kterým se počítalo. V rámci renovace totiž Wal-Mart stáhl z obchodů tisíce produktů a přišel tak o část zákazníků, kteří své oblíbené položky šli hledat jinam. Další velkou chybou byla nová cenová filozofie. Firma se loni odchýlila od svého sloganu "každý den nízké ceny", který byl základní filozofií zakladatele Sama Waltona. Místo toho firma začala snižovat ceny pouze u vybraných produktů a na dobu určitou. Zmátla tak kupující, kteří ztratili přesvědčení, že zde najdou nejnižší ceny. Na trhu se rovněž zvýšila konkurence levných obchodů.
V prvním fiskálním čtvrtletí společnost očekává zisk na akcii v rozmezí 91 až 96 centů. Analytici počítají se ziskem 96 centů na akcii. Za celý fiskální rok se má zisk pohybovat v rozmezí 4,35 až 4,5 dolaru na akcii. Analytici však nejsou tak optimističtí a odhadují zisk jen na 3,67 dolaru na akcii.
Akcie na zveřejnění výsledků v předobchodní fázi reagovaly poklesem, po otevření Wall Street ztrácejí více než 4 % na 53,14 USD.
(Zdroj: Bloomberg, AP, čtk, mediafax)