Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Přechodné období pro starší vertikální dohody již uplynulo

27.7.2011 19:40
Autor: KŠB, KSB

Bloková výjimka je plošná výjimka z obecného zákazu dohod, které by mohly narušit hospodářskou soutěž. Důvodem jejího zavedení jsou obecně výhody pro spotřebitele, které plynou z příslušných dohod mezi podnikateli a převažují nad riziky narušení hospodářské soutěže.

Dosud platilo, že určitá ujednání mezi soutěžiteli byla vyňata ze zákazu protisoutěžních dohod, pokud podíl dodavatele na relevantním trhu nepřekročil 30 %. Od 1. června 2010 však tuto prahovou hodnotu nesmí překročit ani odběratel.

V souvislosti s novým nařízením o blokových výjimkách byly přijaty i nové Pokyny k vertikálním omezením, které slouží jako určité výkladové pravidlo. Ty nově rozebírají i dvě velmi časté praktiky v oblasti distribuce prostřednictvím maloobchodních řetězců. Jedná se o category management a platby předem za přístup k distributorově síti. Category management označujeme dohody umožňující, aby dodavatel (zpravidla se bude jednat o dodavatele s významným postavením na trhu) zasahoval do marketingu ve vztahu k určité kategorii výrobků, které obchodní řetězec prodává, a tím ovlivňoval umístění nejen vlastních, ale i konkurenčních výrobků. Platby předem za přístup k distributorově síti jsou u nás známé především v podobě tzv. zalistovacích poplatků obchodních řetězců. Tato kategorie však zahrnuje i další praktiky, jako poplatky za udržení zboží v nabídce nebo za možnost účasti na reklamních akcích distributora.

Pokyny k vertikálním omezením za určitých podmínek připouštějí category management a platby předem za přístup do sítě, naproti tomu zákon o významné tržní síle platby předem za přístup do sítě nedovoluje. Avšak vzhledem k tomu, že Pokyny nejsou právně závazné, bude třeba dovozovat závazný názor až z rozhodovací praxe.

Výkladové Pokyny k výjimce se vyjadřují také k prodeji po internetu. Ten nesmí být nijak omezován – teritoriálně ani objemově. Výrobce nesmí mít jiné ceny pro distributory v „kamenných“ obchodech a jiné pro on-line obchody.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m