Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rozhovor: Cestující teď budou moct chtít kompenzaci převyšující cenu letenek a vzniklou škodu

Rozhovor: Cestující teď budou moct chtít kompenzaci převyšující cenu letenek a vzniklou škodu

29.7.2011 18:26

Letecké právo je upraveno hlavně různými mezinárodními smlouvami, ale projevují se zde i regionální vlivy. Například Evropská unie poskytuje cestujícím některá další práva navíc. V čem konkrétně se projevují?

V EU existuje nařízení, na jehož základě mají cestující právo na kompenzaci v případě zrušení letu nebo i jeho zpoždění. Kromě jiného mají právo na paušální náhradu. Vedle toho mají právo na náhradu škody. Je však otázka, zda to není v rozporu s mezinárodními smlouvami.

Jaký je tedy standardní postup v případech, kdy dojde ke zpoždění nebo zrušení letu?

Zmíněné nařízení EU cestujícím přiznává například právo na přístup k e-mailu, telefonu nebo vouchery na občerstvení. V případě zrušení letu potom mají právo na paušální kompenzaci ve výši od 250 do 600 eur, a to v závislosti na délce letu. Na tu má cestující automaticky právo, aniž by musel prokazovat, že mu vznikla nějaká škoda.

Na co má klient aerolinek právo, pokud dojde ke zpoždění - dostane i v tomto případě kompenzaci?

Tam tento nárok cestující nemají. Může jim ale vzniknout nárok na náhradu škody až do výše 4694 SDR. To jsou tzv. zvláštní jednotky čerpání, které dnes odpovídají přibližně 28 korunám. Škoda přitom může vzniknout cestujícím například tím, že na místo určení přiletí příliš pozdě a zmeškají něco, co si zaplatili. Například hotel nebo konferenci. Je však třeba zdůraznit, že v případě zpoždění letecká společnost za škodu nezodpovídá, pokud zpoždění nemohla ani s vynaložením veškerých sil zabránit a učinila pro to veškerá možná opatření.

Jak dlouhé musí být zpoždění letadla, aby se jednalo o zpoždění?

Mezinárodní smlouvy to neřeší, evropské nařízení mluví o dvou hodinách jako o minimu. Nedávno se však stalo, že se Soudní dvůr EU pokusil vyložit nařízení a rozhodl, že zpoždění nad tři hodiny se v podstatě rovná zrušení letu a zakládá právo na paušální kompenzaci. Jedná se však o hodně sporné rozhodnutí, které se letecké společnosti snaží zvrátit.

Dá se to tedy chápat i tak, že zpoždění nad tři hodiny je zrušení letu, a do tří hodin je pouze zpoždění letu?

To by se jistě dalo, ale jedná se pouze o výklad Soudního dvora EU. Nařízení jednoznačně říká, že zpoždění se aktivuje minimálně přesáhnutím dvou hodin. Dá se očekávat, že zde vznikne spor třeba i na mezinárodní úrovni, protože rozhodnutí není v souladu s Montrealskou úmluvou. V případě, který Soudní dvůr EU rozhodoval, bylo navíc zpoždění dvacet dva hodin, a soud se snažil vytvořit nějaký standard. Rozhodnutí nebylo úplně šťastné.

Nebylo by pro letecké společnosti výhodnější mít vlastní systém pro řešení sporů, aby ušetřily na obrovských nákladech za právní zástupce?

Samozřejmě. Záleží vždy na letecké společnosti, ale většina takový systém má. Pokud si chce dopravce udržet zákazníky, tak se jim vždy snaží nějakým způsobem vyhovět. Jenže někteří cestující mají tendenci si stěžovat za každou cenu. Takoví se teď budou moci dožadovat i kompenzace, která převyšuje cenu letenek a vzniklou škodu.

Dalším častým problémem, se kterým se aerolinky potýkají, jsou ztráty nebo zničení zavazadel. Jaká práva mají cestující v těchto případech?

Tam je odpovědnost dopravce omezena pouze do výše 1131 SDR. To je naprosté maximum, co může cestující získat. Pokud přepravuje něco dražšího, musí se pojistit.

Bude muset nějakým způsobem prokazovat tuto škodu? Teoreticky je možné tvrdit letecké společnosti prakticky cokoliv...

Prokázat to lze nějakým dokladem o nákupu věcí, případně svědectvím někoho, kdo s vámi cestoval. Dokazování je ale většinou třeba jen za situace, kdy má letecká společnost pochybnosti o tom, že nějaká věc v kufru skutečně byla.

Stává se, že by společnosti nárok neuznávaly?

Pokud jsou nároky reálné, společnosti je většinou kompenzují. Je třeba si ale uvědomit, že částka 1131 SDR je přibližně třicet tisíc korun. V dnešní době mají vyšší hodnotu i jen lepší notebooky, a cestující se tak velice rychle dostane na maximální možný limit.

Když už zmiňujete notebooky, je možné v jejich případě požadovat i náhradu za ztracená data? Nebo v případě předmětů zvláštní hodnoty, například keramiky po babičce, požadovat tuto zvýšenou hodnotu?

Ne, není. Hradí se vždy pouze skutečná materiální hodnota toho kterého předmětu. To ostatně platí i v případě, že je sjednáno pojištění, které zvyšuje maximální limit.

Rozhovor vyšel 29. 7. 2011 v Hospodářských novinách.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.5.2018
18:56Blíží se doba, kdy bude hotovost opět královnou?
17:36Smrt tradičního maloobchodu probíhá úplně jinak, než se většinou domníváme
17:34Technická analýza: Koruna v defenzívě, euro nejníže od loňského listopadu
17:24Erste potopila pražskou burzu, ČEZ pod tlakem prodávajících. Unicredit bank – 3,5%!  
17:17Itálie a ropa ovládly závěr týdne. Euro dál padá  
17:00Estonské banky "vypraly" miliardy dolarů a eur z Ruska
16:35Martin Cakl a Martin Kycelt: CD Projekt. Kyberpunkáč herního průmyslu (video)
16:26Společnost Czech Investment Fund SICAV, a.s. - Informace o nové emisi akcií na BCPP
15:16ČEZ OZ uzavřený investiční fond a.s.- pozvánka na valnou hromadu 2018
15:07Rusnok očekává, že koruna začne v příštích týdnech opět posilovat
14:56Vlastnosti, které by podle Buffetta měl mít dobrý investor
14:56Samsung má podle soudu zaplatit 539 milionů USD firmě Apple
13:34Ropě se nad 80 dolarů za barel (zatím) příliš nechce  
12:15Perly týdne: Je vám zima? Těžte kryptoměny
12:11Pokles podnikatelské důvěry v Německu se zastavil
12:03Vedení Unipetrolu navrhuje nevyplatit akcionářům dividendu
10:59Faktograf: Evropě přibývají problémy  
10:33Evropa zahájila v zeleném, automobilky se vzpamatovávají z Trumpových prohlášení
10:02Eurodolar se vrací pod 1,17, trhy koncem týdne kreslí smíšený obrázek  
9:23Rozbřesk: Turecká nákaza na forexu ve střední Evropě? Racio se hledá jen těžko…

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
    10:30UK - HDP, q/q
    14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
    16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university