Maloobchodníci ve Spojených státech o takzvaném černém pátku utržili 11,4 miliardy dolarů, vyplývá to z odhadů společnosti ShopperTrak. Jedná se o rekordní začátek americké vánoční nákupní sezony a v meziročním srovnání došlo k nárůstu o 6,6 procenta. Odhady počtu nakupujících (v kamenných obchodech i na internetu) pro minulý pátek dosáhly 152 milionů, což je podle ShopperTrak meziroční nárůst o desetinu.
„Toto je největší meziroční nárůst našeho odhadu celonárodních maloobchodních tržeb za černý pátek od 8,3% nárůstu mezi roky 2006 a 2007,“ uvedl včera Bill Martin, zakladatel výzkumné společnosti ShopperTrak. Podtrhl však také, že se jedná o výsledek pouze z jediného dne a bude tak třeba sledovat, zda nákupní horečka před vánoci spotřebitelům vydrží. ShopperTrak předpokládá, že za celý listopad a prosinec tržby v USA meziročně stoupnou o tři až 3,3 procenta.
Černý pátek, který bývá pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce, tento týden v USA odstartoval vánoční nákupní sezonu. I letos rozsáhlé slevy podle očekávání přilákaly davy zákazníků. Slevová horečka se však neobešla bez různých incidentů. V jednom obchodě v Los Angeles si například jistá třicetiletá žena vymohla přednost ve frontě s použitím pepřového spreje. Zdravotníci pak byli nuceni ošetřit dvacet lidí.
Název "černý pátek" zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století právě jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.
(Zdroj: Bloomberg, ČTK, ShopperTrak)