Podnikatel Zdeněk Bakala chce koupit slovenského nákladního železničního dopravce Cargo Slovakia, píší slovenské Sme. Definitivní rozhodnutí o prodeji kontrolního podílu v Cargu Slovakia bude na nové vládě, která vzejde z březnových předčasných parlamentních voleb.
Zájem o slovenského přepravce Bakala podle Sme odůvodnil mimo jiné kvalitou podnikatelského prostředí v zemi. "Slovensko je na tom v mnohých ohledech lépe než Česká republika. Rovněž tu není tak vypuklý problém s korupcí jako v Česku," uvedl dle listu Bakala, který je spoluzakladatelem mezinárodní investiční skupiny BXR Group. V České republice také založil nadaci pro boj s korupcí.
Privatizace Carga je ale stále ohrožena. Slovenské ministerstvo dopravy sice rozběhlo tendr na privatizačního poradce pro prodej železničního carga, rozhodnutí o dalším postupu kvůli pádu vlády ale přenechá příštímu kabinetu. Rozběhnutá privatizace carga se přitom už jednou zastavila; stalo se tak v roce 2006, kdy se v zemi rovněž konaly předčasné volby. V nich uspěl levicový Směr-SD, který prodej státního majetku odmítl.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., po vypuknutí světového hospodářské krize zápasila s poklesem objednávek na přepravu zboží, což výrazně zhoršilo hospodaření podniku. Firma spolu s dalšími dvěma státními železničními podniky vstoupila do ozdravného plánu, který počítá také se snižováním zaměstnanosti. Podle ministerstva dopravy by železniční cargo mělo letos snížit ztrátu na deset milionů eur (255 milionů korun) z 122,6 milionu eur loni.
Do Bakalova portfolia patří také dopravní a logistická skupina AWT, která je velkým hráčem na dopravním a logistickém trhu ve střední a východní Evropě. Spravuje rozsáhlý vozový park více než 160 lokomotiv a 6000 vozů. Působí na více než 60 vlečkách. Vlastní a provozuje strategicky umístěný otevřený kontejnerový terminál Ostrava-Paskov a patří jí rovněž více než 400 km vlastních tratí.
(Zdroj: Sme, čtk)