Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co čekat, pokud se eurozóna rozpadne?

Co čekat, pokud se eurozóna rozpadne?

02.12.2011 7:59, aktualizováno: 2.12. 10:18
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Londýnské právní firmy prý nyní věnují hodně času zkoumání platnosti mezinárodních smluv uzavřených v eurech pro případ, že by došlo k rozpadu eurozóny. A investoři se začínají ptát na to, jak by tento proces probíhal.

Vzniku eura předcházelo mnoho let pečlivého plánování. Tento proces nejde přehrát zpět – 17 zemí eurozóny nemůže projít řízeným a dlouhodobým návratem ke své měně, která by poté postupně měnila kurz k dalším národním měnám tak, že by nakonec byl jejich kurz plně uvolněn. Mnohem pravděpodobnější je hluboká krize, po níž by bylo zavedeno několik národních měn. Některé země by si mohly ponechat euro, nebo by úplně zaniklo. Cest k rozpadu měnové unie je mnoho, hlavní směry uvádí následující diagram:

co

První možností (1) je odchod zemí na periferii a upevnění fiskálních vazeb mezi Francií a Německem – euro přežívá a jeho kurz prudce roste. Druhou možností je opuštění eurozóny Německem a Nizozemím Pokud si zbývající země nechají euro, přijde jeho prudké oslabení (2b). Pokud od něj také odejdou, euro zanikne (2a). Poslední možností je dohoda o rychle vytvořené fiskální unii a dosažení fiskálních cílů na periferii spolu s ECB poskytující likviditu. Euro by pak mělo nakonec posílit díky rostoucí důvěře.


Z uvedeného je patrné, že hodnota eura může klesat i růst, pokud ovšem o rozpadu unie přemýšlíme, nejistota je obrovská. Ať již by rozpad dopadl jakkoliv, měna, kterou by používalo Německo, by prudce posílila. Zároveň by přišlo rychlé obnovení konkurenceschopnosti ostatních zemí. Avšak pokud by byl rozpad chaotický, docházelo by zároveň k velkému a neřízenému přerozdělení bohatství, v jehož důsledku by pravděpodobně klesla poptávka. Nejvíce by tratily banky v zemích s posilující měnou a takový šok by v současné situaci nebyl ničím vítaným. K tomu by se přidal právní chaos týkající se pohledávek v eurech. Jeho vyřešení by trvalo dlouhé roky.

(Zdroj: Blog Gavyna Daviese)


Váš názor
  •  
    02.12.2011 15:14

    tak uz maj velici dustojnici od vas opsano jak a co udelat aby tu evropu zachranili pristi tyden? myslim ze to tu ctou peclive a na zaklade prispevku zde to vyresej.. zachrana jista..
    OPTIMISTA
  • Závěr
    02.12.2011 15:03

    Co čekat, až se eurozóna rozpadne ? Nečekat nic, začít se učit německou gramatiku a výslovnost, hledat ve svých kořenech německé předky :-))
    oradapoisson
  •  
    02.12.2011 10:38

    Vznikne fiskální unie, kdo se podvolí, zůstane, ostatní budou muset vypadnout. Vláda z Bruselu, jiné vlády jako loutky, USE.
    Carlos
    • Vždyť to ale byl od začátku cíl
      02.12.2011 10:48

      Toto ale byl cíl od samotného začátku. To si opravdu myslíte, že vývoj se takto ubírá samovolně? To si myslíte, že Německo je tak hloupé, že bude někoho živit? Kdo jednou pracoval s Němci, tak ten ví, že oni počítají ceny na čtyři desetinná čísla a za jedno vložené EURO chtějí tři nazpět.Tento cíl bude naplněn a je to jediné správně. Modlím se, aby to bylo již zítra. Na co máme naší vládu ????? Na co má Řecko vládu ???? Krást, krást, krást, krást, krást. Takové státy jako my, řekové, portugalci, slováci, maďaři atd.... si nikdy sami němůžou vládnout a vést svoje země k prosperitě
      oradapoisson
      • Re: Vždyť to ale byl od začátku cíl
        02.12.2011 11:05

        No ale musíme si uvědomit, že takovouto myšlenku měli Němci jen v minulém století dvakrát. Měli to perfektně zdůvodněný, historicky i rasově, a vždycky do toho něco přišlo. Holt si neuvědomují, že der Mensch denkt und Gott lenkt ;-)
        Kalka.
        • to Kalka
          02.12.2011 14:15

          Průšvih je v tom, že Němci brali "Evropu" vážně od samého začátku, ostatní, včetně nás, si chtěli na "Evbropu" jen hrát. Teď čas her končí, a i Kalouskovi dochází, že je to průšvih ať máme Euro nebo ne. " Německé " Euro nebo marka budou vždy silné a i Kalousek vidí, že dnes i v budoucnju si vyděláme jen tolik kolik nám Němci dovolí, ať jsme venku nebo uvnitř. Zdá se, že to dochází i hradnímu pánovi, je poslední dobou nějak zalezlý.
          /eye/
        • Ein Reich, ein Volk, ein Führer
          02.12.2011 12:46

          tak dlouho se chodí se džánem, až se jejich sen naplní. Pro nás to nebude tak zlé
          oradapoisson
          • Re: Ein Reich, ein Volk, ein Führer
            02.12.2011 15:23

            Obávám se, že to je zas jeden sen o tisíceleté říši. Každopádně německy umím a čínsky se učím už od minulého století, což bych ovšem doporučovala i ostatním. Je to podle mne užitečnější než trávení času s TA a EW ;-)
            Kalka.
            • tak se ukaž a přelož mi
              02.12.2011 15:26

              Co je to - huň ťung ťuank ping pong ding děňg fuči miči puči ťanťaň jušufukimoko huňtaláť :-)))
              Jesse
              • Re: tak se ukaž a přelož mi
                02.12.2011 16:05

                mas dobrou kvalifikaci a předpoklady ...ping pong...by ti šel....ještě nastuduj .....základní potraviny a číslovky a můžeš vyrazit do nejkrásnějších končin světa....
                AMN
                • Jak se to vezme
                  02.12.2011 16:13

                  Nejvíc na mě dělá dojem jiný kousek světa. Grand Canyon v Arizoně... doporučuji.
                  Jesse
                  • Re: Jak se to vezme
                    02.12.2011 17:33

                    podobné v Chině -Quilin, sice jiné , ale také hodne kopečků ! Také doporučuji ! A Indiani v Arizoně ? Dnes ? Možná tak na Tikalu, ale musiš dávat pozor , abys je nezašlapl, jsou malinkatí....
                    AMN
                  • Re: Jak se to vezme
                    02.12.2011 16:25

                    a byl jsi tam...?aby to nebylo jako s temi dvaceti pozicemi...ja jo..mam fotky z obou stran...lisi se silene..kazda z jineho sveta...znas to ze ?
                    OPTIMISTA
                    •  
                      02.12.2011 16:30

                      Jj, teď se chystám, že tam asi na jaře zajedu počtvrté. Je to mystické, okouzlující, to se nedá poznat všechno ani vyhlídkovým letem cik cak... tož se vždycky ptám cestovek, abych nanarazil na nějakého zapomenutého indiána :-)))
                      Jesse
              • Re: tak se ukaž a přelož mi
                02.12.2011 15:51

                :-))) Až na to, že v čínštině existuje jen velmi omezený počet slabik a tys jich trefil jen pár...
                Kalka.
                •  
                  02.12.2011 15:59

                  žádné jiné mě už nenapadly :-)))
                  Jesse
              • Re: tak se ukaž a přelož mi
                02.12.2011 15:31

                jesse tys zacal sjizdet asi uz opravdu svuj mozek necim co je zakazano?
                OPTIMISTA
      • Re: Vždyť to ale byl od začátku cíl
        02.12.2011 10:53

        Jo,jo vlády některých států jsou jenom proto , aby okrádali své národy. Ale koloniální vlády taky bude myslet jen na své občany a ostatní pro ně budou jen levná pracovní síla, Popřípadě odbytiště nekvalitního zboží.
        Homo
        • otázka zní co budě lepší
          02.12.2011 12:42

          pokud u nás bude politicko-ekonomická situace identická jako v Německu, tak máme vyhráno.Jediné co v naší ekonomice funguje jsou firmy, které převzali Němci.
          oradapoisson
  • Dodatek
    02.12.2011 10:37

    blbec z Prahy si koupí tři kafe v Bruntálu a bude tam na něj jezdit a blbec z Bruntálu si vezme kafe do termosky, až pojede do Prahy
    oradapoisson
    • Re: Dodatek
      02.12.2011 10:40

      Nebo si myslíte, že až se Paroubek dostane k moci tak tento rozdíl odstraní tím, že bude nalévat peníze do Bruntálu ?
      oradapoisson
      •  
        02.12.2011 10:48

        Osel Paroblbek nic nezmění. Počítání párků a kafe v hospodě RaJ z něj ekonoma ještě neudělalo.
        Jesse
  • nesnažte se objevit Ameriku
    02.12.2011 10:26

    Cesta je jednoduchá, blbec z jihu Evropy bude holt muset pochopit, že bude vydělávat jednu třetinu toho co vydělá stejný blbec v Mnichově. Tak jako musí pochopit blbec v Bruntálu a v Horní Lískové, že nebude mít stejnou výplatu jako stejný blbec, který pracuje v Praze. Bruntál a Horní Lísková si taky nebude tisknout svojí měnu. Kafe na Václaváku bude stát stovku a v Bruntálu bude stát 18,50.
    oradapoisson
    • Re: nesnažte se objevit Ameriku
      02.12.2011 13:15

      Ale budou míst stejný důchody !!! Nejspíš žádný
      VeleOp
      • tak, tak
        02.12.2011 14:53

        přesně, budou mít stejný důchody - tedy žádný důchody, budou mít stejný prd. Jejich důchody rozdal Paroubek a &
        oradapoisson
  • však taky nejde o hledání cesty největšího výnosu, nýbrž nejmenší škody
    02.12.2011 10:18

    Nikdo asi nepochybuje, že € bude politicky drženo dokud to jen půjde - ovšem každý znalý byť jen základů makroekonomie ví, že při reálně nevyrovnaných ekonomikách hozených Eurem do "jednoho pytle" tohle nejde do nekonečna bez fiskální centralizace a trvalých peněžních transférů (aneb nové půjčky se přejmenují na "peněžní tok", respektivě "rozpočtové určení unijních daňových příjmů" čimž zmizí jejich splácení jako takové) mezi zeměmi EU - což by ale znamenalo, že by němečtí Eurohujeři museli přesvědčit obyvatelstvo Německa, aby se dobrovolně stalo živitelem "jižní Evropy" (včetně Francie, Španělska, Portugalska) a Eurohujeři z "jižní Evropy" své obyvatelstvo, že mu fakticky budou Němci stanovovat daně i veřejné výdaje - ale v takovém případě budou tito Eurohujeři s velkou pravděpodobností volbami svorně spláchnuti do žumpy dějin, načež nové politické vedení Německa bude donuceno skončit s přestíráním "že to jede donekonečna" a k tomu mu zbyde jediná cesta - odchod z €. Konec konců, vyrovnání se s následky silné měny není nic jiného, než co i právě Německo (spolu s ECB a FEDem a jejich závodech o to, zda bude první emise na krepovaných roličkách bude $ či €) v posledních letech plnými doušky dopřává Švýcarům :-) - - - Každopádně ale nečekám, že by z € chtěla odejít kterákoli "slabá" země, protože takový odchod by její potíže nevyřešil, ale naopak prohloubil (včetně odříznutí od naděje na další a další pokračování probíhajícího "výpalného" od Eurohujerů za nebourání jejich léta budovaných vzdušných zámků), navíc by jí v takovém kroku jistě v pudu sebezáchovy ze všech sil bránily všechny další slabší země, neb by hned další den musely čelit runu na své banky.
    H.B.
  • odchod z EURA
    02.12.2011 9:38

    těch nejsilnějších je blbost, nedávno jsem na toto téma hovořil s kolegy v Německu. Nikdo si odchod od EURA nepřeje, protože by nastal pro Německo obrovský problém, celá Evropa by začala nakupovat německou měnu a Německo by už nemohlo pro silnou měnu exportovat. Řešení tohoto problému bude velmi jednoduché, né odlišné od toho co budete dělat až Vám dojdou prachy doma. Holt budete muset začít šetřit, nejdřív na autech, potom na hadrech, potom na dovolené a potom na žrádle. Když budete chtít něco koupit, tak si nepůjde půjčit, ale budete muset víc makat, taky přesčas a soboty a taky neděle, potom budete muset šetřit, hodně počítat a potom si to koupíte. To samé budou dělat i ekonomiky, přestanou financovat sračkové projekty, přestanou platit nesmyslné platy přemnoženým byrokratům, vyhází tu pakáž na dlažbu, přestanou platit darmošlapům a darmožroutům, kterých je plná Evropa a nedají nikomi ani cent.(ne proto, že by nechtěli, ale proto, že nebudou mít z čeho) Ten kdo každý rok na svém poli oře a seje, ten bude orat a sít dál.Ten kdo peče housky ten je bude péct dál. Ten kdo opravuje auta, ten je bude opravovat dál. Výrobci trochu prořídnou, ale to bude jen správné. Udrží se jen ten, kdo bude opravdu dobrý, ten, kterého podnikání nestojí na vodě. Ostatní budou řvát, potom dostanou přes držku a budou makat za polovinu dnešní mzdy a budou rádi za to, že se nažerou. To bude trvat do té doby, než se znovu vše postaví na nohy a vrátí k blahobytu, aby to znovu socani rozdali, projebali a rozkradli. Jak jednoduché, jde to pořád dokola co se tento svět otáčí.
    oradapoisson
  • když Euro opustí "slabá" země,
    02.12.2011 8:46

    tak jí zůstanou staré dluhy v Eurech a proti nim slabší domácí měna = vyjádřeno v ní (a HDP v ní počítaném) se tedy staré zadlužení zvýší + ještě k tomu úroky z nových dluhopisů v národní měně budou vysoko nad úroky předchozích dluhopisú v €, neb si do nich věřitele budou promítat očekávané znehodnocování nové měny proti € (nota bene zhodnocujícího se očištěním o kus odpadlého "závaží") = pro odcházejícího nebude takový odchod řešením dluhů, nýbrž naopak jejich zhoršením. Navíc jakmile odejde první slabá země a její obyvatelé doslova přes noc naleznou na svých bankovních účtech místo € novou slabší měnu, vyvolá to okamžitý run na banky ve všech ostatních slabých zemích, protože pak už i nejhloupějšímu joudovi v nich dojde, co může další ráno čekat i jeho. - - - Tedy jediná cesta, která může něco řešit je odchod zemí nejsilnějších.
    H.B.
    • Re: když Euro opustí "slabá" země,
      02.12.2011 10:35

      Souhlas. Jen bych dodal, co rozkradli socani, odéesáci, odáci a další zloději co se tu posledních dvacet let střídají u moci. Čest výjimkám (bohužel jich moc nebylo).
      viga
    • Re: když Euro opustí "slabá" země,
      02.12.2011 9:57

      No, aby se nestalo, že národní měny budou silnější, než euro... Když totiž euro nebude nikdo chtít a nebude o něj zájem, tak jeho hodnota spadne na nulu. Proto už dnes není důvod zavádět eurodluhopisy. Vědí, že o ně nebude zájem. Je to taková konečně rozumná indicie, která napovídá, jak všechen tento umělý nesmyslný "europrojekt" dopadne. Takže o národní měny se neobávám.
      Jesse
Aktuální komentáře
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie
15:00ČEZ, a.s.: Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m