Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zynga – nejdražší pes na internetu?

Zynga – nejdražší pes na internetu?

16.12.2011 18:09
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Včera byla stanovena cena úpisu akcií internetové společnosti Zynga na 10 USD na akcii, na horní hranici rozpětí mezi 8.5 – 10 USD, což je známka toho, že emise byla bez problému upsána (mluví se o několikanásobném převisu nabídky nad poptávkou), a také toho, že je možné očekávat prudký nárůst ceny v prvních hodinách obchodování. Podobně vypadal i úvod na burze, kde titul otevřel rovnou o dolar výše. Následoval však pokles o 5 procent až na 9,50 USD, ale záhy opět návrat mírně nad úpis.

Objem emise včetně 30-denní „greenshoe“ na podporu trhu je 115m akcií a jde tak o objem druhé největší čistě internetové IPO po Google v roce 2004.

No a ten pes v titulku i logu patří samozřejmě zakladateli firmy Marcu Pincusovi, který má cca 112 milionů akcií Zyngy...

Zynga přináší na rozdíl od Googlu, a nedávných IPO Grouponu, Pandory nebo Angie List úplně jiný business model, který není založený na reklamě (tedy něco, před čím se návštěvníci internetu snaží většinou všemi silami uprchnout) nebo provizi z objemu (kterou se Groupon snaží spíše utajit), ale na tom, že prostě a jednoduše prodává zboží, které vyrobí - co je ovšem unikátní je, že se jedná o předměty vyloženě virtuální, které si pořizují hráči online her od Zyngy – hra na obdělávání políčka na vaší farmě je zadarmo, ale když chcete přesedlat na traktor, musíte zaplatit.

Ve svém prospektu to Zynga popisuje docela pěkně takto: „Nabízíme našim hráčům možnost zakoupit si virtuální zboží, které vylepšuje jejich herní zážitek. Domníváme se, že si hráči budou toto virtuální zboží kupovat ze stejného důvodu, jako jsou ochotni platit za ostatní formy zábavy. Užijí si tak delší dobu hraní nebo další vymoženosti, možnost personalizace vlastního herního prostředí, uspokojení z vyšších úrovní a možnost sdílet své kreativní projevy.“

Všimněte si toho popisu v poslední větě, proč lidé virtuální předměty kupují – aby se lišili a dělali si radost. Stejný motiv jako vás vede k nákupům v reálném světě. Pokud ve virtuálním světě trávíte například hodinu denně, což může být třeba šestina vašeho reálně volného času, proč byste v něm také neutráceli šestinu peněz, které utratíte za nákupy?

Business model je tedy krásně logický a Zynga na rozdíl od Grouponu je už také delší dobu zisková, přitom jejich příjmy nestojí (na rozdíl od Googlu) na reklamě - příjmy z reklamy, které v roce 2008 byly 2/3 všech příjmů Zyngy, klesly jen na ca 5 % (!) celkových tržeb v Q3 2011.

Samotná perspektiva herního trhu je také fascinující – podle studie PWC, kterou cituje Economist, byl celkový objem trhu počítačových her (nutno říci, že velká většina z nich placených offline, nikoli “freemium” online) 56 mld. USD v roce 2010, tedy více než jsou tržby nahrávacího průmyslu, a čeká se růst na 82 mld. USD do roku 2015, kdy objem peněz, které utrácí za hry, překoná celkové tržby tištěných medií…

Otázka je, jak moc tento zdroj příjmů může ještě růst, a to i s pomocí uživatelské báze mocného Facebooku, pro který Zynga dodává nejpopulárnější online hry, a se kterým má dlouhodobý kontrakt, který jí zajišťuje přes 90 % příjmů.

Zynga má aktuálně 227m „MAU“ - uživatelů na měsíční bázi.

Počet hráčů ovšem při bližším pohledu stagnuje - MAU dosáhlo maxima v Q2 2010 na 236 mil. uživatelů, a od té doby osciluje pod touto hodnotou.

Naproti tomu headcount Zyngy během této doby vzrostl z necelého tisíce na skoro 3 000 zaměstnanců, kteří vyrábí virtuální meče a traktory. To doprovází pokles marže – např. EBITDA od prvního kvartálu 2010 do prvního kvartálu 2011 byla vždy mezi 90-100 miliony USD. Ovšem ve druhém a třetím kvartálu spadla na cca 60 milionů. Nebo ještě jinak – z báječných 60 % v Q3 2010 pokles na „přízemních“ 20 % v Q3 2011.

Podle toho co se povídá, u online her na „freemium“ modelu ještě víc než jinde platí, že 10 - 20 % zákazníků vydělává 80 % - 90 % příjmů. Tj. celkem může mít Zynga 80 % - 90 % hráčů, kteří “paří” zadarmo, a občas se podívají na nějakou reklamu a nějakých 30 milionů uživatelů, kteří (i) mají dost peněz aby si mohli dovolit utrácet za virtuální zboží, (ii) mají dobrý přístup k internetu, (iii) jsou ochotní takto utrácet - a zdá se, že se tento počet stabilizoval. Uvidíme tedy, jak se bude vyvíjet dál - s tím totiž právě cena Pincusovic psa stojí a padá…


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data